Lexus introduceert een bijgepunte UX 250h

0

De UX 250h, de meest betaalbare hybride cross-over van Lexus, krijgt halfweg zijn carrière een update. Zoals het hoort bij een premium merk moet je geen revolutie verwachten, maar een bijgepunt aanbod. Vooral voor wat betreft het infotainment wordt er een een grote stap voorwaarts gezet.

De vernieuwde UX profiteert van de nieuwe multimediasystemen van Lexus, die volgens de makers zorgen voor een snellere respons, een intuïtievere bediening en meer functionaliteit. Afhankelijk van de uitrustingsklasse is het display 8 of 12 inch groot. De track pad bediening maakt plaats voor touchscreen technologie. Bovendien zijn de displays voortaan 143 mm meer naar voren op het dashboard geplaatst, waardoor ze dichter bij de bestuurder staan voor een comfortabele bediening.

LexusUX250hBijgepunt2

Cloud gebaseerde navigatie wordt standaard meegeleverd, met toegang tot realtime weg- en verkeersinformatie om de rit gemakkelijker te kunnen plannen. Het 12 inch systeem heeft ook een ingebedde navigatie, zodat men ook probleemloos kan navigeren indien er geen cloud verbinding beschikbaar is.

Ook nieuw is de virtuele spraakassistent, die je activeert met het niet bijster originele commando “Hey Lexus!”. Telefoneren, de audio- en klimaatregeling bedienen en op het internet zoeken: vraag het en de UX doet het. Het systeem kan worden gekoppeld aan cloud informatie, zodat de bestuurder bijvoorbeeld gegevens krijgt over de brandstofprijzen in de buurt. Het is zo geprogrammeerd dat het meer woorden begrijpt en opdrachten beter herkent wanneer er achtergrondgeluid is. Het geluid hoeft zodoende niet te worden gedempt en de microfoons kunnen herkennen of het de bestuurder of de passagier naast de bestuurder is die spreekt. ​

Met de Lexus Link smartphone app kan men op afstand de portieren vergrendelen of ontgrendelen en de airconditioning bedienen, zodat de UX 250h kan worden gekoeld of verwarmd voordat men vertrekt. De geïntegreerde communicatiemodule maakt ook over-the-air software-updates mogelijk, zodat het systeem continu wordt verbeterd en uitgebreid met nieuwe functionaliteiten.

Verbeteringen aan het 2022 model omvatten een grotere stijfheid van de carrosserie in de vorm van extra las punten aan de onderrand van de langs balk opening en de onderste achterpaneelopening, en een stijvere stalen achterportierversteviging. Dat zou moeten resulteren in een strakkere wegligging. De F Sport uitvoering profiteert bovendien van een stijvere verbinding tussen de bovenkant van de bevestiging van de stuurinrichting en het ophangingselement. “In lijn met deze extra stijfheid is de kracht van de schokdempers op juiste wijze aangepast voor optimale prestaties”, aldus het persbericht.

Reageren is niet mogelijk.