Primeur: rijden met de BMW XM prototype

0

De M divisie van BMW blaast dit jaar 50 kaarsjes uit. Om deze speciale verjaardag te vieren, hebben de Duitsers een cadeau voor zichzelf ontworpen. Dat is deze XM, de productievertaling van de Concept XM die vorig jaar aan het publiek werd getoond. Een select aantal autojournalisten kreeg de kans gehad om achter het stuur te kruipen van een vroeg preproductie exemplaar.

De XM is de eerste plug-in hybride van de M divisie en heeft de vorm van een grote SUV. Het is misschien niet de auto die je van BMW zou verwachten om een ​​historische verjaardag te vieren, maar hij zit boordevol technologie. En laten we wel wezen: het verkooppotentieel is, terecht of niet, natuurlijk veel groter dan wanneer de Duitsers met een vervolg op de Z8 zouden zijn gekomen. De XM wordt aangedreven door een nieuwe 4,4 liter V8 motor met 2 turbo’s. De krachtbron, die als codenaam ‘S68′ heeft, wordt aangevuld met een 25 kWh batterij die een in de 8-traps automaat gemonteerde elektromotor aandrijft. Het vermogen wordt naar alle vier de wielen gestuurd via BMW’s M xDrive techniek.

BMWxmPrototypeTest2

Het totale systeemvermogen bedraagt 653 pk en aan koppel is er maximaal 800 Nm beschikbaar. De elektromotor kan kortstondig (10 seconden lang) 200 pk leveren (de rest van de tijd geeft hij een duw in de rug van 163 pk) en 450 Nm aan koppel. Je zou verwachten dat deze output extreem snelle prestaties oplevert. Hoewel BMW voorlopig geen leeggewicht noemt, vertelde aandrijflijningenieur Johannes Franz mij dat de productierijpe XM waarschijnlijk meer dan 2,5 ton zal wegen. En dat voel je als hij in beweging is. Er is merkbare hulp van de elektromotor, vooral wanneer je het gaspedaal bij gebruik van een hoge versnelling intrapt, maar de XM voelt niet zo snel aan als je je zou voorstellen. Er is weliswaar sprake van een behoorlijk prestatieniveau (de sprint van 0-100 km/u zal de productieversie “gemakkelijk in minder dan 5 seconden” kunnen voltooien, aldus Franz, maar je moet de aandrijflijn harder laten werken dan je zou verwachten om daar toegang toe te krijgen.

BMWxmPrototypeTest3

Als je dat doet, is er een versterkt V8 geroffel in de Sport modus. Franz vertelde mij ook dat er ruimte is in de opstelling van de plug-in hybride aandrijflijn om een ​​nog grotere output te bieden. Dat is op zich niet verrassend, want de Concept XM leverde 750 pk en een koppel van 1.000 Nm, dus in de toekomst kan een nog krachtigere versie worden verwacht, terwijl deze plug-in aandrijflijn ook zijn weg zal vinden naar andere toekomstige M auto’s, waaronder de volgende generatie M5.

BMWxmPrototypeTest4

De onderstel ingenieurs van BMW hebben net zo hard gewerkt als hun collega’s die verantwoordelijk waren voor de aandrijflijn, met als doel om de massa van de auto enigszins te verbergen. Hiervoor is gebruik gemaakt van een slim 48 volt actief anti rol systeem. Daarmee blijft de XM indrukwekkend vlak en stabiel in bochten die normaal gesproken een SUV als deze sterk zouden doen overhellen. De besturing is niet bijzonder communicatief, maar er is een goed niveau van grip en meer wendbaarheid dan je zou verwachten in een auto die zo groot en zwaar is. Ook hier helpt achterwielbesturing. De afstelling van de ophanging is echter vrij stevig om deze eigenschap op te leveren, dus zelfs in de zachtste stand van de adaptieve dempers voelt de XM op de 22 inch wielen van mijn testauto (23 inch exemplaren zijn als optie verkrijgbaar) stevig aan. De modi Sport en Sport Plus verminderen de verticale carrosseriebewegingen nog meer en bieden ook extra stabiliteit, maar ze brengen tegelijkertijd de rijkwaliteit verder in gevaar tot het punt waarop mijn (weliswaar pre productie) testauto hard reageerde op grote oneffenheden in het wegdek.

BMWxmPrototypeTest5

Dat is jammer, want BMW zegt dat de XM ook gericht is op het leveren van comfort. Hoewel de vering misschien niet in het realiseren van die doelstelling slaagt, doen de stoelen dat wel. Zelfs achterin zijn de M Lounge zetels zacht en absorberend, terwijl er veel beenruimte en ook een goede hoeveelheid hoofdruimte is, ondanks de taps aflopende daklijn. Het batterijpakket bevindt zich onder de achterbank en met een volledige lading beweert BMW dat een volledig elektrisch bereik van 80 kilometer waarschijnlijk zal zijn zodra het de WLTP test heeft ondergaan. Op een warme dag liet mijn testauto echter meer dan 100 kilometer zien. Opladen met 7,4 kW is standaard, dus een volledige sessie duurt minder dan 3,5 uur.

BMWxmPrototypeTest6

In de eDrive modus is de XM buitengewoon stil en verfijnd, en Franz zegt dat de akoestiek een dit gebied nog verder verbeterd zal worden, samen met de kwaliteit en snelheid van de verzet wisselingen van de transmissie, die voor mij overigens 95 procent van de tijd reeds soepel en snel genoeg aanvoelde. Er zijn 2 regeneratieve rem instellingen, maar ik vond dat zelfs de ‘Max’ modus sterker kon zijn. Franz legde mij echter uit dat dit een bewuste beslissing was van de M divisie, omdat de focus op rijdynamiek voorop moest staan ​​en dat een zachtere recuperatie niet zoveel invloed heeft op de gewichtsoverdracht bij het vertragen, waardoor de auto stabieler blijft. Rijden met één pedaal stond bovendien nooit op het ontwikkelingsmenu van de XM. Als je eenmaal voorbij het regeneratieve remmen bent en een beroep doet op de enorme 20 inch remschijven vóór en de al even reusachtige remklauwen, is er voldoende remkracht van de tweede generatie van BMW’s brake-by-wire systeem.

BMWxmPrototypeTest7

Het plaatsen van de batterij onder de achterbank heeft geholpen bij de maximalisering van het ruimteaanbod, net als de integratie van de elektromotor in de behuizing van de versnellingsbak. Echter, omdat een conventionele brandstoftank niet kan ontbreken, is het formaat van de kofferbak niet imponerend. De bagageruimte is weliswaar diep, maar de vloer is ook hoog en er is geen opbergruimte onder de vloer voor de laadkabels. Dus heeft BMW een speciale kabel tas ontwikkeld voor de XM die in de kofferbak zit. Er is ook maar één oplaadpoort, gemonteerd op de voorvleugel, wat een vergissing zou kunnen zijn op een auto die zo groot is. Het is onwaarschijnlijk dat BMW dit nog zal aanpassen vóór de officiële lancering van de XM in september, of voordat de auto in maart 2023 in de verkoop gaat. Waarschijnlijk voor prijzen vanaf ongeveer 180.000 euro.

BMWxmPrototypeTest8

 

 


80%
80%
Awesome

Mijn eerste kennismaking met de XM benadrukt de toekomstige richting van de M divisie. Er zijn veel positieve punten als het gaat om de integratie van benzine en elektrisch vermogen, wat een reddingslijn vormt voor grotere motoren zoals BMW's V8.

De XM biedt veel binnenruimte en ik ben er zeker van dat de technologie van hetzelfde hoge niveau zal zijn, maar het is niet de meest dynamische auto die ooit een M badge heeft gedragen, terwijl de vering aan de stevige kant is.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (8)
    1

Reageren is niet mogelijk.