Renault en Stellantis waarschuwen voor een volledig elektrische toekomst

0

Carlos Tavares, de CEO van Stellantis, is geen voorstander van ‘gedwongen’ elektrificatie van het mondiale wagenpark. Dat liet hij eerder al weten en onlangs herhaalde hij zijn standpunt nog eens. Hij uitte zijn bezorgdheden tijdens de ‘Future of the Car’ conferentie die georganiseerd werd door de Britse zakenkrant The Financial Times. En Tavares is niet de enige die twijfels heeft over een volledig elektrische toekomst.

Tavares wees afgelopen januari op de risico’s van een sociale kloof (tussen diegenen die zich wel een elektrische auto kunnen veroorloven en diegenen voor wie dat te duur is), maar stelde ook vragen bij de doeltreffendheid van zo’n overgang op milieugebied. Tijdens de conferentie plaatste hij kritische kanttekeningen bij de hoeveelheid batterijen die nodig zijn om ‘iedereen’ elektrisch te laten rijden: “Het betekent heel wat ontginning van grondstoffen, mogelijk een tekort aan die materialen en misschien ook geopolitieke risico’s (lees: in het ergste geval oorlog). Het kan ook zijn dat de publieke opinie zich keert tegen de manier waarop deze grondstoffen ontgonnen en aangevoerd worden”.

Ook Luca de Meo, de CEO van de Renault Groep, sprak op de conferentie. “Er zijn uitdagingen, op maatschappelijk, financieel en ecologische vlak, waar rekening mee gehouden moet worden”. zei hij. “Bijvoorbeeld de CO2-uitstoot van het ontginnen van de grondstoffen en het vervoer tot en met de productie van de batterijen”. De Meo voegde er aan toe: “Sommige alternatieve brandstoffen, of hybride auto’s zouden dan per saldo dan wel eens milieuvriendelijker kunnen zijn dan volledig elektrische modellen. En dan is er nog de betaalbaarheid. De voorspelling is dat elektrische auto’s medio 2025 voor dezelfde prijs aangeboden kunnen worden dan een vergelijkbaar benzinemodel, maar dat zou wel eens een illusie kunnen zijn door de inflatie van grondstoffenprijzen”.

Reageren is niet mogelijk.