Verstandig: maximum 30 km/u in de bebouwde kom

0

Het verlagen van de snelheid is een van de meest effectieve methodes om het aantal ernstige ongevallen te beperken.

Hoe lang is een remweg eigenlijk? Rijden met een vaartje van 30 km/u heeft iets truttigs, maar als je een doorsnee auto met die snelheid zo snel mogelijk tot stilstand wil brengen, is bruut geweld noodzakelijk. Inzittenden hangen in de gordels en de auto schiet bokkend nog bijna 4 meter door. Als de proef herhaald wordt met een snelheid van 50 km/u, dan blijkt de lengte van de remweg meer dan te verdubbelen: de auto staat pas stil na 10,5 meter.

De remproef, waarvan de bestuurder wist dat er een noodstop aan zou komen, maakte tevens inzichtelijk dat veel mensen de lengte van de remweg onderschatten: de aanwezigen hebben pylonen gezet op de plek waar zij dachten dat de auto tot stilstand zou komen. Die belandden uiteindelijk allemaal onder de wielen. Iedereen weet het natuurlijk wel: de kans op ongelukken is groter bij een snelheid van 50 km/u dan bij 30 km/u. En toch wordt er in de stad vaak nog (te) hard gereden. Daarom wordt op veel straten binnen de bebouwde kom de maximumsnelheid teruggebracht naar 30 km/u.

Snelheid is een belangrijke factor bij de ernst van verkeersongevallen. Het terugbrengen van de maximumsnelheid is dus een maatregel die snel zoden aan de dijk kan zetten. Ongeveer een derde van de dodelijke ongevallen worden direct of indirect veroorzaakt door een te hoge snelheid. Als iedereen in Nederland zich aan de snelheidslimiet zou houden, dan zouden er 25 tot 30 procent minder slachtoffers vallen. Verder blijkt uit onderzoek dat het verlagen van de snelheid met 1 km/u, van 50 naar 49, al kan zorgen voor bijna 6 procent minder verkeersdoden en 4 procent minder ernstig gewonden.

 

Reageren is niet mogelijk.