Voortaan ook als stekker hybride: de nieuwe Lexus RX

0

Lexus heeft de vijfde generatie RX voorgesteld. Het gamma omvat 2 stekkerloze hybride varianten, maar voor het eerst ook een plug-in uitvoering. Voor die laatste versie claimt Lexus een elektrisch rijbereik van 65 kilometer.

Wie ‘Lexus’ zegt, zegt ‘RX’, zeker in Europa waar deze SUV al sinds mensenheugenis onderdeel uitmaakt van het Lexus gamma en waar de Toyota dochter veel minder succes heeft met haar sedans. Inmiddels zijn wij aan de 5de generatie toe. Die is met een lengte van 4.890 mm exact even lang als zijn uit 2015 stammende voorganger, maar desondanks is er sprake van en volledig nieuw model. Ook oogt de RX net even compacter dan segmentgenoten als de BMW X5 en Volvo XC90. Dat komt vermoedelijk door de relatief schuine achterzijde (waarmee het model eerder betiteld kan worden als een concurrent voor de X6).

LexusRXnieuw2

De nieuwe RX maakt gebruik van het GA-K platform. Deze basis is niet alleen ook onder de jongste NX te vinden, maar ook onder de ES plus de modellen RAV4 en Camry van moedermerk Toyota. Dankzij het nieuwe platform is het gewicht van de RX, ondanks een duidelijk stijvere structuur, met 90 kilo verminderd, terwijl het zwaartepunt met 15 mm is verlaagd, zo meldt Lexus trots. Samen met de volledig nieuwe multi-link achterophanging moet dat voor duidelijk betere rijeigenschappen zorgen. Het lagere zwaartepunt vertaalt zich in een kleinere grondspeling en dat zorgt er ook voor waardoor de RX minder intimiderend oogt dan bovengenoemde BMW X5 en Volvo XC90.

LexusRXnieuw9

Uiterlijk is de nieuwe RX gestroomlijnder dan de oude model, Daarnaast heeft hij ook iets andere carrosserie proporties. Hij is weliswaar even lang als de oude RX, maar werd wel 25 mm breder en 10 mm minder hoog. De wielbasis nam met 60 mm toe, met als gevolg dat de overhang achter veel korter uitvalt. Ook de spoorbreedte nam toe, en wel met 15 mm vóór en met 50 mm achter.

LexusRXnieuw6

Lexus slaat, ondanks dat er voor wat betreft de C stijl, grote overeenkomsten zijn met de vorige generatie RX, met de nieuwe editie dezelfde designrichting in als zij eerder al deed met de jongste NX. Aan de achterzijde volgen de Japanners de actuele trend door de achterlichtunits met elkaar te verbinden door middel van een led strip. Op de kofferklep prijkt ook het nieuwe logo van Lexus. Dat is geen embleem meer, maar de voluit geschreven merknaam. Dat is tegenwoordig ook trendy. Net als bij de jongste NX is de grille aan de bovenzijde afgesloten. Al met al is het design net even strakker dan voorheen.

LexusRXnieuw3

Binnenin is er nieuws in de vorm van een nieuw infotainment systeem. Die heeft een processor die naar verluidt 3,6 keer sneller is dan die van de installatie in het oude model RX. Het aanraakscherm is liefst 14 inch groot en de connectiviteit zou helemaal bijdetijds moeten zijn, evenals de veiligheidssystemen. Mark Levinson tekende opnieuw voor de geluidsinstallatie dat 21 speakers omvat. Het interieur van de nieuwe RX is ontworpen volgens de Tazuna designfilosofie die we ook terugvinden in de jongste NX en RZ. De sfeerverlichting kan worden aangepast met de Lexus Mood Selector.

LexusRXnieuw4

Op de vraag wat het belangrijkste nieuws is bij de 5de generatie RX noemt Bart Eelen, Lexus’ Head of Product Planning & Marketing, het infotainment systeem. Pikant, want het betekent dat ze bij de luxe dochter van Toyota ook wel doorhebben dat de tot nu toe gebruikte installaties niet bepaald ‘premium’ waren qua bedieningsgemak (dat geldt niet alleen voor de RX, maar eigenlijk voor alle modellen die voor 2021 gelanceerd waren. Pas met de jongste NX werd een inhaalslag gemaakt. Daarom krijgt de nieuwe RX hetzelfde systeem als waar zijn kleinere broer over beschikt. Er is wel een verschil want het 14 inch scherm dat bij de NX optioneel is, is hier standaard. De nieuwe multimedia-omgeving ziet er goed uit, het touchscreen reageert snel en de indeling is logisch. De automatische airconditioning maakt er onderdeel van uit, maar maakt op creatieve wijze ook gebruik van fysieke knoppen. Die zijn sowieso royaal aanwezig in de nieuwe RX. Het dashboard oogt daardoor wel wat minder strak en opgeruimd dan de boordplank van sommige andere auto’s in dit segment, maar het bedieningsgemak lijkt wel goed voor elkaar te zijn.

LexusRXnieuw10

De eerder genoemde, complexere achterwielophanging heeft wat capaciteit afgesnoept van de bagageruimte. Dat wordt echter gecompenseerd door een diepere en lagere laadvloer, zodat de bagageruimte evengoed net zo groot is als bij het uitgaande model. Een exacte literopgave is er nog niet, maar in de nu uitzwaaiende editie van de RX paste voor 453 liter aan koffers.

LexusRXnieuw12

Achterpassagiers krijgen er mede dankzij de grotere wielbasis er wat centimeters bij, vooral voor hun benen. Wie meer ruimte of meer zitplaatsen wil, heeft overigens pech. De uitgaande RX is er sinds 2017 ook als 7-zits ‘L’, maar die variant keert vooralsnog niet terug. In Europa is daar te weinig vraag naar. Op de Noord Amerikaanse markt zijn SUV modellen met 7 zitplaatsen wel erg populair, maar daar zal de lange variant van de RX worden afgelost door een ander, apart model met 3 rijen zetels.

LexusRXnieuw11

De nieuwe RX zal in Europa verkrijgbaar zijn als 350h, 500h en 450h+. Allemaal hybride versies dus zoals we dat van Lexus gewend zijn. Maar waar de vorige editie van de RX er uitsluitend was als 313 pk sterke 450h met een V6 als basisunit, zijn er nu dus 3 keuzemogelijkheden. De ‘+’ achter de nieuwe typeduiding ‘450h’ geeft aan dat het om een plug-in versie gaat; een primeur voor de RX. De 350h heeft als basisunit een 2,5 liter grote atmosferische benzine 4 cilinder die werkt volgens het Atkinson principe. Het systeemvermogen bedraagt 245 pk en daarmee kan de RX in 8,0 seconden naar 100 km/u sprinten terwijl de CO2-uitstoot beperkt blijft tot 143 à 150 gram/km. Ter vergelijking: de oude RX stootte minimaal 173 gram uit. De aandrijflijn is identiek aan die van de NX 350h 4WD en wordt dus gekenmerkt door vierwielaandrijving (te danken aan een tweede elektromotor op de achteras).

LexusRXnieuw7

Helaas is de 500h uitvoering een minder grote vriend van het milieu want deze topversie staat in de boeken met een CO2 uitstoot van 182 à 190 gram per km. Daar staat tegenover dat de sprinttijd wordt verkort tot 5,9 seconden. Die rappe tijd is te danken aan een geblazen 2,4 liter 4 cilinder als basisunit met een in een 6-traps automaat geplaatste elektromotor als assistent én aan diens collega op de achteras die goed is voor 109 pk. Het systeemvermogen komt daardoor uit op 371 pk. De RX 500h wordt enkel aangeboden als F Sport (herkenbaar aan een grille waarvan een groter gedeelte is afgesloten) en beschikt standaard over andere remmen en vierwielsturing (Dynamic Rear Steering), terwijl de vierwielaandrijving bij deze versie wordt geregeld door het Direct4 systeem dat onlangs werd geïntroduceerd op de RZ 450e. Daarmee verloopt de krachtverdeling op een intelligentere manier dan gebruikelijk, wat onder meer rol neigingen van het koetswerk tijdens het accelereren moet tegengaan en wat (ook) moet bijdragen aan een wat dynamischer rijgedrag. De 500h beschikt als enige versie over de eerder genoemde 6-traps automaat want de RX 350h en de RX450h+ doen het met een traploze e-CVT.

LexusRXnieuw5

De RX 450h+ gebruikt dezelfde benzinemotor als de 350h, maar biedt dankzij krachtigere elektrische assistentie een systeemvermogen van 306 pk (deze technische opzet is reeds bekend van de NX 450h+). Dat is voldoende om in ongeveer 7 seconden naar 100 km/u te kunnen sprinten. Belangrijker is echter dat de CO2 uitstoot van de RX 450h+ minder dan 26 gram/km zou bedragen. Deze gunstige waarde is te danken aan een batterij van 18,1 kWh waarmee een elektrisch rijbereik van 65 km mogelijk is. Lexus zal de RX 450h+ in Nederland dankzij de lage CO2 uitstoot tegen een relatief scherpe (weinig BPM!) prijs kunnen aanbieden. De importeur voorspelt daarom dat deze versie het meest verkocht gaat worden. Die heeft daarvoor niet in een glazen bol hoeven te kijken want momenteel betreft 85 procent van de verkopen waarin de RX opereert een ‘PHEV’ model.

LexusRXnieuw8

Het zal de RX kenner zijn opgevallen dat de (atmosferische) 6 cilinder motor is verdwenen uit het modelgamma. Dat die bij de 500h uitvoering is vervangen door een turboblok, duidt wellicht op de grootste revolutie in de decennialange geschiedenis van hybride auto’s van het Toyota concern. De nieuwe RX kan per direct worden besteld, maar wanneer de eerste leveringen in ons land zullen plaatsvinden, is nog niet bekend. Hetzelfde geldt voor de prijzen. Onder meer door de komst van de stekker hybride 450h+ variant hoopt Lexus volgend jaar 40 procent meer exemplaren van de RX te verkopen dan in 2019, het laatste jaar voor de coronapandemie en halfgeleider tekorten ellende.

 

 

 

Reageren is niet mogelijk.