Welkome aanvulling: test Nissan Juke Hybrid

0

Waarom deze test?

Toen Nissan eind 2019 de nieuwe Juke lanceerde, was hij alleen verkrijgbaar met een 1,0 liter grote turbobenzinemotor. Die voldeed op zich prima om van A naar B te rijden, maar er waren potentiële klanten die besloten elders te gaan shoppen omdat zij prijs stelden op een krachtiger en koppelrijker voertuig. Dat is Nissan niet ontgaan, want de Japanners vullen het motorenaanbod van de Juke nu aan met een hybride uitvoering. Die is niet alleen een heel stuk krachtiger, maar ook flink zuiniger, zo beloven de Japanners in hun persbericht. Om te onderzoeken of dat in de praktijk ook zo is, werd er afgereisd naar Parijs voor een testsessie. Daar kon buiten de stad uitgebreid kennis worden gemaakt met de Juke Hybrid.

NissanJukeHybridTest2

 

Wat voor auto is het?

Autojournalisten worden doorgaans, voordat zij de sleutels van het testvoertuig krijgen toegeworpen, doorgaans vergast op een uitgebreide presentatie van de (vermeende) voordelen van het betreffende model en diens techniek. Dat was in het geval van de Nissan niet anders. Op zich begrijpelijk, want de Japanners namen uitgebreid de tijd om te benadrukken dat hun nieuwe Juke variant een volwaardige hybride is en niet een auto met een verwaterde (lees: milde) variant van de techniek. Er zijn autofabrikanten die dit duidelijk vermelden (zoals Hyundai en Kia), maar er zijn ook een aantal merken (ja, Fiat en Jeep, ik heb het over jullie) die het niet zo nauw nemen. Zij pronken misplaatst met ‘Hybrid’ badges op hun auto’s, terwijl er feitelijk niet veel anders onder de motorkap aanwezig is dan een veredelde startmotor die tijdens het accelereren een bescheiden duwtje in de rug kan geven. Een vorm van ‘greenwashing’ dus. De term ‘Hybrid’ is volkomen misplaatst, ook omdat in de praktijk het verbruiksverschil met auto’s zonder milde techniek niet of nauwelijks meetbaar is vergelijking.

NissanJukeHybridTest8

Nissan doet daar gelukkig niet aan mee. Daarom draagt de hier geteste Juke wél Hybrid logo’s, maar niet de jongste Qashqai die over mild hybride techniek beschikt. Het kaf wordt zo van het koren gescheiden. Voor de consument is dat wel zo duidelijk, want de Juke Hybrid beschikt over een verbrandingsmotor met geïntegreerde intelligente multimodale automatische versnellingsbak, een elektromotor die de auto ook zelfstandig kan aandrijven en een onder de koffervloer geplaatste accu van 1,2 kWh. De aandrijflijn is samen met Renault ontwikkelt en is met een systeemvermogen van 142 pk een kwart krachtiger dan de 1,0 liter unit uit de gewone Juke (het koppel van de 2 motoren kan niet bij elkaar worden opgeteld, dus waarvoor kan geen waarde worden genoemd). Tegelijkertijd wordt een 20 procent lager benzineverbruik belooft. Basiskrachtbron is een 1,6 liter grote benzinemotor (zonder turbo) die door Nissan speciaal voor hybride aandrijving werd ontwikkeld en die volgens de Atkinson cyclus werkt De motor levert 94 pk en 148 Nm aan koppel. Ook de aan de versnellingsbak gekoppelde elektromotor is afkomstig van Nissan. Die heeft een vermogen van 49 pk en 205 Nm.

NissanJukeHybridTest5

Alliantiepartner Renault ontwikkelde een 21 pk sterke startmotor/generator, de omvormer, een vloeistof gekoelde accu en de transmissie. Die versnellingsbak is geen ‘dertien in een dozijn’ exemplaar, maar beslist bijzonder en geïnspireerd op de Formule 1 ervaring van de Franse autofabrikant. De verbrandingsmotor gebruikt een automaat met 4 versnellingen terwijl er daarnaast nog 2 verzetten zijn voor de elektromotor. Om de interne wrijving te verminderen, maakt de transmissie gebruik van zogeheten klauwkoppeling in plaats van conventionele synchronisatie ringen. Het wegrijden gaat altijd volledig elektrisch, waarbij de elektromotor en de starter/generator samen de versnellingen synchroniseren. Verdere versnellingswissels gebeuren met behulp van een geavanceerd algoritme dat de schakelmomenten, energieterugwinning en de geavanceerde serie parallelle werking beheert. Daardoor kan de aandrijflijn wisselen tussen de verschillende soorten hybride aandrijving. De beschikbare smaken zijn in serie, parallel en serie-parallel. Met behulp van software wordt de keuze gemaakt op basis van acceleratie en de vraag naar vermogen.

NissanJukeHybridTest7

Afgezien van de onvermijdelijke Hybrid logo’s, is de nieuwe Juke versie vooral herkenbaar aan de zwarte glanzende strip bovenaan de grille. Dat is een gimmick van Nissan, die het formaat van dit stuk kunststof laat afhangen van de elektrificatie graad. Daarom is de grille van de Leaf en de Ariya, beide volledig elektrische auto’s, in zijn geheel zwart glanzend materiaal uitgevoerd. Nissan communiceert zo met wat voor soort aandrijving je te maken hebt.

NissanJukeHybridTest4

 

Is het wat?

In de praktijk is er sprake van een naadloze overgang tussen de diverse componenten van de hybride aandrijflijn. Daar merk je als bestuurder of passagier dus hoegenaamd niets van, al wordt de benzinemotor (wanneer er veel vermogen wordt gevraagd) wel hoog in de toeren gejaagd om op het optimale aantal krukasomwentelingen te blijven draaien tot er gas wordt teruggenomen. Dat brengt een opmerkelijke stijging van het motorgeluid met zich mee, wat des te meer opvalt als je kort daarvoor nog vredig elektrisch aan het rijden was en niets hoorde van de aandrijflijn. Ondanks dat de Juke Hybrid een duidelijk hoger systeemvermogen heeft dan bijvoorbeeld de soortgelijke uitvoering van de Toyota Yaris Cross, is hij geen indrukwekkende sprinter. Wel is hij met een acceleratietijd van 10,1 seconden (0 naar 100 km/u) bijna 2 seconden sneller dan de 1,0 liter uitvoering met automaat. Die heeft 11,8 tellen nodig voor de sprintoefening. De prestaties van de Juke Hybrid volstaan dan ook zonder meer om met het verkeer mee te kunnen komen. Ook inhalen van tragere verkeersdeelnemers is geen probleem mits er wat geduld wordt betracht na het intrappen van het gaspedaal. Tijdens de test (een gevarieerd parcours van rijden in de stad, op buitenwegen en op snelweg waar in Frankrijk ook overdag 130 km/u mag worden gereden) kwam het benzineverbruik uit op 6,0 liter per 100 km. Dat is weliswaar duidelijk meer dan Nissan in de voorafgaande presentatie beloofde (5,0 à 5,2 liter per 100 km), maar tegelijkertijd bijna 2 liter minder dan ik bij de lancering van de Juke in 2019 noteerde. De handgeschakelde 1,0 liter versie verbruikte toen 7,9 luter per 100 km.

NissanJukeHybridTest10

Nissan levert de basisuitvoering van de Juke Hybrid (de N-Connecta versie) standaard met 17 inch velgen, maar de varianten N-Design, Tekna en Première Edition beschikken over exemplaren die 19 inch groot zijn. De Nissan ziet er daarmee patent uit en geven de cross-over zonder meer extra cachet, maar doen helaas afbreuk aan het veercomfort. Met name op slechtere wegen is de ophanging nogal stug. Er is geen twijfel over het feit dat de grote velgen hier de boosdoener van zijn, want tijdens mijn test van de 1,0 liter versie van de Juke in 2019 viel er op het veercomfort niks aan te merken. De rust aan boord van de Hybrid uitvoering wordt bovendien enigszins verstoord door de rol geluiden van de banden; ook hiervoor geldt dan minder grote wielen meer comfort zal betekenen. Dat er nogal wat windgeruis op hogere snelheden is, staat los van de velg grootte.

NissanJukeHybridTest6

In de cabine merk je niks van het feit dat de Juke onderhuids een hybride aandrijflijn heeft gekregen. Dit betekent dat volwassenen achterin nog steeds net voldoende ruimte hebben voor de knieën. De plaatsing van de accu onder de koffervloer doet het volume van de kofferbak krimpen van 422 liter naar 354 liter. De Juke is daarmee terug bij af, want de vorige generatie van de kleine cross-over had ook een bagageruimte capaciteit van 354 liter.

NissanJukeHybridTest9

Nissan levert de Juke Hybrid standaard als N-Connecta (en dus niet in Visia of Acenta tenue). Dit betekent dat de klant altijd kan rekenen op zaken als een achteruitrijcamera, automatische airconditioning (met 1 temperatuurzone), een handenvrij instap- en startsysteem, lederen bekleding van het stuurwiel en lichtmetalen velgen. De N-Design versie voegt hier een 2-kleurige carrosserie, de eerder genoemde omstreden 19 inch velgen, een navigatiesysteem en led mistlampen aan toe. De nauwelijks duurdere Tekna uitvoering biedt de Nissan Allround View Monitor, dodehoekdetectie en als meubilair bekleding een combinatie van kunstleder en stof.

NissanJukeHybridTest3

 

80%
80%
Awesome

Conclusie

De Juke is in Hybrid uitvoering 2.400 euro duurder dan de handgeschakelde 1,0 liter versie, maar 600 euro goedkoper dan diens DCT automaat variant. Als jij toch al niet van plan was om zelf te schakelen, dan is de hier geteste Nissan zonder meer een aanrader. Hij is namelijk duidelijk sneller én zuiniger dan de 1,0 liter uitvoering. Aan het nadeel van het gebrekkige veercomfort van de testauto kan je zelf wat doen: geen Juke met 19 inch wielen kopen. Het enige minpunt dat structureel is, is de kleinere kofferbak en de voor verbetering vatbare geluiddemping. In vergelijking met modellen van de concurrentie zorgt de Juke Hybrid niet voor een nieuwe maatstaf op het gebied van prestaties of verbruik, maar hij blijft ook na 3 jaar een originele keuze met bovengemiddeld goede connectiviteit mogelijkheden.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (8)
    7.4

Reageren is niet mogelijk.