Klimaatneutraal rijden: zijn E-fuels een schijnoplossing?

0

De milieuministers van de Europese Unie hebben afgesproken dat vanaf 2035 alleen nieuwe, klimaatneutrale auto’s op kenteken gezet mogen worden. Voertuigen die gebruik maken van synthetische brandstoffen moeten in dit kader toegestaan ​​blijven, zo hebben de 27 lidstaten woensdagavond afgesproken.

Een definitief compromis moet nu worden uitonderhandeld met het Europese Parlement, dat vanaf 2035 een volledig einde wil maken aan de verkoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor. De EU-landen hebben zich uitgesproken voor het terugbrengen van de zogeheten vlootlimieten voor auto’s tot nul in 2035. Deze grenswaarden zijn specificaties voor fabrikanten over hoeveel CO2 de auto’s en bestelwagens die ze produceren tijdens het gebruik mogen uitstoten. Dit betekent dat er vanaf 2035 geen conventioneel aangedreven nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren meer mogen worden verkocht.

De Duitse regering was aanvankelijk tegen bovenomschreven plan, maar tijdens de onderhandelingen werd er een compromis bereikt. Volgens een woordvoerder heeft de Europese Commissie beloofd een voorstel in te dienen over hoe na 2035 voertuigen die op klimaatvriendelijke brandstoffen rijden, kunnen worden geregistreerd. Dat biedt een toekomstperspectief voor zogeheten e-fuels. “Dit geldt ook voor auto’s en lichte bedrijfswagens”. Anders gezegd: ook na 2035 kunnen nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor nog op kenteken worden gezet, mits zij op e-fuel rijden.

De volgende stap is nu dat de EU-landen en het Europees Parlement gaan onderhandelen. Zij moeten het eens zien te worden over een gemeenschappelijk standpunt, hoewel het parlement al voor een verbod heeft gestemd. En de Europese Commissie had vorig jaar al een voorstel gedaan dat onder meer inhield dat de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor vanaf 2035 moet stoppen. Maar diverse lidstaten maakten daar bezwaar tegen (zie ook berichtgeving eerder deze week van Autointernationaal).

Dat de achterdeur nu op een kier blijft voor wat betreft de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor, is in milieu kringen niet goed gevallen. De alternatieve Verkehrsclub Deutschland (VCD) stelt: “Het is duidelijk dat e-fuels inefficiënt en duur zijn, en binnen afzienbare tijd niet in voldoende hoeveelheden beschikbaar zullen zijn. In plaats daarvan moeten ze worden gebruikt waar geen directe elektrificatie mogelijk is: zowel in de industrie als in het lucht- en scheepvaartverkeer, maar niet in auto’s”, aldus een woordvoerder. Die voegt er aan toe: “De beslissing die nu is genomen, bewijst niet alleen de klimaatbescherming, maar ook het concurrentievermogen van de Duitse auto-industrie, een slechte dienst. Duitsland heeft zijn geloofwaardigheid als pionier op het gebied van zorg voor het milieu in Europa verloren”. De Federatie voor Milieu en Natuurbehoud (BUND) sluit zich aan bij deze kritiek: “E-fuels zijn een schijnoplossing. Ze zijn inefficiënt, niet automatisch klimaatneutraal en zullen in de nabije toekomst duur en beperkt beschikbaar blijven”. Milieuorganisatie Greenpeace spreekt van een nep oplossing: “Het is vervelend dat de EU nu door moet gaan met de nep oplossing van inefficiënte en dure e-fuels, die geen plaats zouden mogen hebben op de automarkt. Dit tijdverlies kunnen wij ons met betrekking tot de klimaatbescherming niet permitteren”.

De zogeheten eFuel Alliance verwelkomde evenwel het feit dat “de Duitse regering, in tegenstelling tot de meerderheid in het Europees Parlement, de overweging van klimaatvriendelijke eFuels voor het behalen van CO2-doelstellingen voor autofabrikanten niet volledig wil uitsluiten, maar de deur op een kier houdt voor een verandering in de regelgeving”, aldus algemeen directeur Ralf Diemer. De Centrale Vereniging van de Duitse Autohandel (ZDK) vindt het een “wijs besluit” dat vanaf 2035 ook nieuwe personenauto’s op synthetische brandstof mogen worden geregistreerd. “Wij voeren al 10 jaar campagne voor synthetische brandstoffen en hebben er bij politici herhaaldelijk op aangedrongen om toekomstige individuele mobiliteit te ontwerpen op een manier die openstaat voor technologie”, zegt voorzitter Jürgen Karpinski. Oppositiepartij CSU is vanzelfsprekend tegen. Woordvoerder Alexander Dobrindt spreekt van een “fatale fout”: “De verbrandingsmotor zorgt al decennia voor welvaart in Europa, voor banen en voor toegevoegde waarde. Het is volkomen verkeerd om de volgende technologische sprong voor auto’s naar een CO2-vrije toekomst opzettelijk aan andere regio’s van de wereld (lees: China) over te laten. De regering van Olaf Scholz is er niet in geslaagd om het anti innovatie en welvaart bedreigende beleid vanuit Brussel een halt toe te roepen”.

Reageren is niet mogelijk.