MG komt met Volkswagen ID.3 concurrent

0

De Britse autofabrikant MG, al jaren onderdeel van het Chinese autoconcern SAIC, lanceert een nieuwe compacte middenklasser met elektrische aandrijving. Het hatchback model, dat met een lengte van 4,29 meter zijn pijlen richt op de Renault Mégane E-Tech Electric en de Volkswagen ID.3, is nu gepresenteerd in China.

De tot gedoopte Mulan is de opvolger van de MG 3, die sinds 2011 in productie is. Op exportmarkten gaat het 1,84 meter brede en 1,52 meter hoge model (daarom) MG 4 heten. De MG Mulan / MG 4 is gebaseerd op het Nebula platform dat de SAIC Groep speciaal voor elektrische auto’s ontwikkeld heeft. Het vertrouwt op achterwielaandrijving en een lithium/ion batterijpakket in de vloer van het voertuig. Er is nog geen informatie over de technische gegevens van de Mulan. MG belooft alleen een acceleratietijd (van 0 naar 100 km/u) van minder dan 4 seconden, wat een zeer krachtige elektrische aandrijving doet vermoeden.

MG4Mulan2

In dit kader is het ‘logisch’ dat de Mulan een sportieve uitstraling heeft. Het taps toelopende front wordt gekenmerkt door scherp gesneden led koplampen in combinatie met grote koelluchtkanalen en geflankeerd door led daglichten aan de zijkant. De onderste, 2-delige grille mondstuk eindigt in een spoiler lip.

Sterke inkepingen boven de dorpels en opvallende plooien in het plaatstaal die vanuit de koplampen en de achterlichten naar het midden van het voertuig lopen, bepalen het zijaanzicht van het 5-deurs model. De C stijl is verborgen onder een glazen oppervlak. Nog meer glas wordt geboden door het panoramadak, dat naadloos lijkt door te lopen van de voorruit tot aan de achterruit. De Chinezen hebben er een tweedelige dakrandspoiler overheen gezet. Een opvallende diffusor en een doorlopende lichtband tussen de achterlichten kenmerken het achteraanzicht.

MG4Mulan3

Aanbouwdelen zoals de buitenspiegels of de randen van de koelluchtkanalen zijn zwart gelakt, evenals de onderste delen van de carrosserie. De luchtige lichtmetalen velgen onthullen dat de remklauwen rood geverfd zijn. Naar het cockpitgedeelte kan alleen worden geraden want dat is op de tot nu toe gepubliceerde foto’s niet te zien. Maar als je goed kijkt, is een groot scherm in het midden van het dashboard zichtbaar. De interieurruimte zou vergelijkbaar kunnen zijn met die van de Volkswagen ID.3. De wielbasis is met 2,71 meter weliswaar 6 centimeter korter, maar de MG 4 is 3 centimeter langer. De 3 centimeter lagere bouw geeft hem een wat sportievere uitstraling.

Aangezien MG grootse uitbreidingsplannen in Europa nastreeft, is het de bedoeling om de compacte hatchback ook in de oude wereld te verkopen. De Britse MG tak heeft al onderhandeld met het moederbedrijf in China om de nieuwkomer in de Europese portefeuille op te nemen. De MG 4 zou vanaf het vierde kwartaal van 2022 verkrijgbaar moeten zijn in Groot-Brittannië. Als volgende stap zou de sprong naar continentaal Europa denkbaar zijn. Qua prijs zullen de Chinezen waarschijnlijk onder het niveau van de Europese concurrenten blijven. Dat betekent een instaptarief van zo’n 34 mille. Voor dit bedrag krijg je dan niet de eerder genoemde in 4 seconden naar 100 km/u accelererende uitvoering, maar een versie met een 204 pk sterke elektromotor. Daarmee kan de 1.665 kilo wegende MG 4 een topsnelheid bereiken van 160 km/u.

Reageren is niet mogelijk.