Prijs vergelijking Lexus RZ 450e Comfort Line

0

Lexus start in de loop van juli met de voorverkoop van de elektrische RZ 450e. De 313 pk sterke, vierwielaangedreven SUV wordt leverbaar vanaf 64.595 euro. Rond de jaarwisseling worden de eerste exemplaren in Nederland verwacht.

De RZ 450e is nauw verwant aan de Toyota BZ4X, zowel optisch als in technisch opzicht. Het gezamenlijke platform kenmerkt zich door een laag zwaartepunt en (volgens de ontwerpers) een optimale gewichtsverdeling. De Toyota BZ4X is er ook met voorwielaandrijving, maar de Lexus RX 450e heeft standaard vierwielaandrijving. Dat geldt ook voor de Subaru variatie op hetzelfde thema, de Solterra.

Lexus Audi BMW Ford Hyundai
RZ Q4 e-Tron iX3 Mustang Mach-E Ioniq 5
450e Comfort 45 Advanced Executive 75 kWh AWD 77 kWh Lounge AWD
64.595 euro 64.110 euro 69.333 euro 66.670 euro 62.400 euro
Kia Lexus Mercedes-Benz Nissan Skoda
EV6 UX EQA Ariya Enyaq Coupé iV
Performance 300e Executive 350 Luxury Performance RS MY 2023
65.395 euro 63.995 euro 64.636 euro 66.390 euro ±69.490 euro
Subaru Tesla Toyota Toyota Volvo
Solterra Model 3 BZ4X Mirai C40
Two-tone Package Performance Premium 4WD Dynamic Twin Ultimate
62.095 euro 66.995 euro 59.495 euro 67.350 euro 60.495 euro

Lexus onthult vandaag het eerste uitrustingsniveau van de RZ 450e: de Comfort Line. Die is uitgerust met zaken als het nieuwe Lexus Link Connect multimediasysteem met 14 inch groot beeldscherm, cloud gebaseerde navigatie, “Hey Lexus!” spraakbesturing, een geluidsinstallatie van het huis met 10 speakers, USB-C aansluitingen voor- & achterin en een draadloze telefoonlader. Op het gebied van veiligheid beschikt de RZ 450e Comfort Line over onder meer het Pre-Collision System, het Lane Keeping System, Intelligent Speed Assist, Front Cross Traffic Assist en Road Sign Assist. Parkeersensoren voor & achter met rem functie voor objecten, voetgangers plusvoertuigen en een achteruitrijcamera maken in- en uitparkeren ook veiliger en gemakkelijker.

Ook uitstappen is veiliger voor inzittenden en medeweggebruikers. Een druk op de knop volstaat om een deur automatisch en soepel te laten openen, net zoals bij de nieuwste Lexus NX. Dit systeem heet e-Latch en is gekoppeld aan Blind Spot Assist, dat fietsers en andere verkeersdeelnemers van achteren ‘ziet’ naderen. Als een inzittende gebruik maakt van e-Latch terwijl er bijvoorbeeld een fietser nadert, wordt het automatisch openen van het portier direct gestopt. Maar liefst 95 procent van alle ongevallen die ontstaan door het openen van deuren zijn te voorkomen door het innovatieve e-Latch met Safe Exit Assist.

Met het lage zwaartepunt, de lange wielbasis van 2.850 mm, de eerder genoemde optimale gewichtsverdeling en vermogen van 313 pk is de RZ 450e volgens Lexus in de basis al zeer comfortabel. Het comfort aan boord wordt verder verhoogd door standaard stoelverwarming vóór, 2-zone automatische airconditioning, een automatisch dimmende binnenspiegel, een regensensor en automatische koplampverstelling voor de led verlichting. De RZ 450e Comfort Line is uitgerust met 18 inch lichtmetalen wielen.

De RZ 450e maakt gebruik van de Lexus e-Axle, een tussen de wielen geplaatste compacte, modulaire unit waarin een elektrische motor, de overbrenging en de elektronische aansturing (ECU) zijn geïntegreerd. Zowel de voor- als de achteras zijn hiermee uitgerust. Beide units werken nauw samen met het Direct4 All Wheel Drive Control (zie volgende alinea). De elektrische motor op de vooras levert een vermogen van 204 pk en de elektromotor achter is goed voor 109 pk. Het totale vermogen komt daarmee op 313 pk.

Als eerste Lexus maakt de RZ 450e gebruik van het nieuwe Direct4 All Wheel Drive Control. Dit intelligente systeem balanceert voortdurend de tractie van alle vier de wielen en verdeelt de aandrijfkracht automatisch en naadloos. Het resultaat is volgens Lexus stressvrije prestaties en een stabiel rijgedrag. Door de samenwerking met de e-Axles is de aandrijfkracht volledig variabel te verdelen. Zo kan de RZ 450e in milliseconden overschakelen van voor- naar achterwielaandrijving of andersom; sneller dan elk ander mechanisch systeem. De verdeling van de aandrijfkracht is zelfs per wiel variabel. Het managementsysteem past de verdeling aan op basis van bijvoorbeeld snelheid, stuuruitslag en G-krachten. “Doordat aanpassingen zo snel plaatsvinden, is het weggedrag altijd perfect aangepast aan de actuele omstandigheden. Zo draagt Direct4 bij aan het gevoel dat bestuurder en auto één zijn”, zo schrijft Lexus in het betreffende persbericht.

In de loop van juli start de voorverkoop van de nieuwe RZ 450e. Rond de jaarwisseling zullen de eerste exemplaren bij de Nederlandse Lexus dealers staan. Net als voor elk model van dit merk geldt ook voor de RZ 450e een garantietermijn tot 10 jaar en 200.000 kilometer. De volledige prijslijst wordt op een later moment bekendgemaakt.

Reageren is niet mogelijk.