In 2017 presenteerde DS de 7 Crossback, een premium SUV die zowel in het C- als D-segment kan worden ingedeeld en mede daardoor in Frankrijk direct een groot succes werd toen hij een jaar later op de markt kwam. Nu, 5 jaar na zijn debuut, heeft hij recht op de traditionele restyling. De DS is immers het midden van zijn verkoopcarrière ruim gepasseerd. In 2025 moet de opvolger klaar zijn en een facelift moet er nu voor zorgen dat de verkopen tot die tijd op peil blijven.
Ondanks het relatieve verkoopsucces van de 7 Crossback (op exportmarkten was het voor de luxe Fransoos veel moeilijker om marktaandeel bij elkaar te sprokkelen) kiest DS er voor om de naam van het model te wijzigen. De SUV zal voortaan door het leven gaan als ‘7’. Dat past beter bij de jongste andere modellen van het merk, de ‘4’ en de ‘9’. De aanduiding ‘Crossback’ verdwijnt dus en dat lot staat de 3 Crossback, als die later dit jaar onder het mes gaat, ook te wachten.
Ook zonder ‘Crossback’ aanduiding zal de DS 7 het publiek vermoedelijk blijven aanspreken. Immers, alle lage auto’s lijken een hoge opvolger te krijgen (denk aan de V40 wiens gat in het Volvo gamma werd opgevuld door de C40) dus waarom zou je daar dan nog een extra naam voor op de auto plakken. Voor de rest heeft de SUV eigenlijk geen schokkende wijzigingen ondergaan. Dat komt ongetwijfeld omdat hij een van de meest succesvolle modellen van het Franse merk is. Op de thuismarkt heeft de 7 Crossback zich ontwikkeld tot de bestverkochte premium SUV. Kopers werden aldaar niet alleen overtuigd door zijn stijl en zijn technologie, maar ook door het feit dat het een Frans voertuig is.
Nieuw paradepaard van het gamma is een plug-in hybride uitvoering met een systeemvermogen van 360 pk. Die accelereert in 5,6 seconden van 0 naar 100 km/u; een zeer respectabele waarde voor een voertuig van dit type. Dat geldt ook voor de topsnelheid van 235 km/u. De belangrijkste optische nieuwigheid is de gewijzigde verlichting signatuur bestaande uit andere daglichten en hertekende, smallere koplampen. Verleden tijd zijn de originele verticale licht strips. Die zijn vervangen door nieuwe exemplaren die zijn geïnspireerd op de DS X E-Tense en Aero Sport Lounge conceptstudies. Ze worden “DS Light Veil” genoemd en bestaan uit 4 lijnen met 33 led units. Technisch gezien is het een laser gegraveerd oppervlak van polycarbonaat dat alleen aan de binnenkant is geverfd om de indruk te wekken dat er afwisselend licht en carrosseriekleuren zijn. Het straalt een diffuus licht uit en met de DS 7 breder doen lijken.
Nieuw zijn ook de Matrix koplampen met meer verfijnde projectoren. DS heeft afscheid genomen van de draaiende kristallen die een van de kenmerken van het merk waren. Vanaf nu gebruikt het Franse merk Pixel led projectoren met 84 lichtpunten die het mogelijk maken om de verlichting te optimaliseren op basis van het verkeer en de klimatologische omstandigheden.
De andere wijzigingen hebben betrekking op de grille die is vergroot, terwijl de DS Wings (de chromen elementen) juist zijn verkleind. Het onderste deel van de bumper is opnieuw ontworpen en de zachte neus, het deel tussen de motorkap en de grille, werd enigszins herzien. Met de afname van chroom en andere blingbling, verliest de DS 7 niet aan persoonlijkheid, integendeel, hij versterkt zijn statutaire kant en wint zelfs aan dynamiek in Performance Line afwerking.
Daarnaast kenmerkt de DS 7 zich door aanpassingen aan de achterzijde van het voertuig. Daar zien we een nieuwe grote vijfde deur met meer uitgesproken carrosserielijnen en scherpere vouwen. De achterlichten (met led techniek en 3D effect) werden dunner en daartussen verschijnt niet meer de naam ‘DS 7 Crossback’ maar ‘DS Automobiles’.
De sfeer aan boord veranderde niet echt. De kwaliteit was er altijd al dus die heeft DS niet naar een hoger plan hoeven tillen. Het digitale instrumentarium werd wel opnieuw ontworpen. Het multimediascherm meet nog steeds 12 inch maar krijgt een nieuw besturingssysteem.
Het display dat dienst doet als digitaal instrumentarium heeft hetzelfde formaat. Daarvan werd de grafische weergave verbeterd. Het multimediascherm profiteert van het nieuwe Stellantis besturingssysteem, wat een aanzienlijke vooruitgang betekent op het gebied van ergonomie en snelheid.
Nieuwe materialen zijn er in de vorm van een andere lederen bekleding van het dashboard en van de deurpanelen. Het Franse merk doet duidelijk niet mee aan de trend om ‘plastic soep’ uit de oceaan te hergebruiken. Bepaalde specifieke kenmerken van DS zoals de parelpunt structuur of de Guillochage zijn uiteraard nog steeds relevant. De sfeer in het interieur blijft even aangenaam met een echte indruk van kwaliteit, zowel qua materiaalkeuze als qua montage.
Aangezien de koetswerkafmetingen ongewijzigd zijn gebleven, is er sprake van een status-quo op het niveau van de praktische aspecten zoals een royaal ruimteaanbod voor de achterpassagiers en een interessant koffervolume van 550 liter, ongeacht de motorisering. Hetzelfde geldt voor de uitrusting. De DS 7 valt (standaard op de 360 pk uitvoering en optioneel op de minder sterke hybride versies) nog steeds op door de aanwezigheid van een nachtzicht systeem en camera gestuurde adaptieve ophanging; voorzieningen die uiterst zeldzaam zijn in zijn klasse (alleen Mercedes biedt in de S klasse soortgelijke techniek). Minder uniek is de aanwezigheid van ADAS. Zo kan de DS 7 halfautomatisch op niveau 2 rijden. Opmerkelijk daarbij is dat de SUV niet per definitie het midden van de rijbaan aanhoudt. Als de bestuurder om wat voor reden ook de gewoonte heeft om tegen de linker- of juist rechter markering aan te rijden, dan zal de DS 7 hem daarin volgen zodra het stuur aan de techniek wordt overgedragen. Verder is er herkenning van voetgangers, fietsers, dieren en vermoeidheid. De laatste sensor houdt tevens in de gaten of jij niet op jouw telefoon aan het kijken bent tijdens het rijden.
De DS 7 met 360 pk heeft een specifieke uitstraling. Deze motorisering kennen wij reeds van de DS 9 (en de Peugeot 508 PSE). Esthetisch onderscheidt hij zich door bredere voor- en achtersporen, een 15 mm verlaagde carrosseriehoogte en specifieke 21-inch velgen (de andere versies hebben wielen van 18 à 20 inch). Deze DS 7 kan 57 km afleggen in volledig elektrische modus. De 2 andere bestaande plug-in hybride versies van 225 en 300 pk (de laatste beschikt over vierwielaandrijving) profiteren van een nieuwe 14,2 kWh batterij die de elektrische actieradius met 10 km vergroot, naar een totaal van 65 km. De versies met uitsluitend een benzinemotor onder de kap zijn geschrapt. Elders in Europa is de DS 7 wel leverbaar met een dieselmotor van 130 pk. Gebleven is de standaard 8-traps automaat.
Het assortiment van deze nieuwe DS 7 omvat 5 afwerkingen: Bastille, Perfoline, Perfoline +, Rivoli en Opera. De SUV zal in oktober bij de dealers arriveren. De prijzen zijn nog niet bekend, maar volgen in augustus als de orderboeken open gaan. Autointernationaal weet alleen dat een lanceringsversie genaamd La Première, die de top van het gamma zal vertegenwoordigen, zal worden verkocht voor ongeveer 84.000 euro.