Volvo verkoopt ruim een kwart minder auto’s in juni

0

Volvo rapporteert de verkoop van 49.904 auto’s in juni; een daling van 26,9 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. De doos tissues op het hoofdkantoor blijft evenwel onaangeroerd want het Zweedse personenwagen merk ziet een lichtpuntje: de vraag naar modellen uit de Recharge lijn, oftewel de geëlektrificeerde exemplaren, blijft groot.

De verkoop in juni werd beïnvloed door de Covid-19 gerelateerde lockdown in China, die een tekort aan bepaalde onderdelen veroorzaakte. Dit had vooral gevolgen voor de productie van volledig elektrische en plug-in hybride modellen. Volvo zegt te merken dat de problemen met schaars leverbare onderdelen aan het afnemen zijn. Daardoor was het aantal geproduceerde auto’s in juni het hoogste van het jaar. Hoewel dit zich zou moeten vertalen in meer klantleveringen in juli, verwacht Volvo dat ook in het derde kwartaal het geduld van klanten die wachten op een elektrische of plug-in hybride auto op de proef gesteld zal worden.

In de eerste 6 maanden van het jaar verkocht Volvo 291.301 auto’s; een daling van 23,5 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De volledig elektrische exemplaren waren goed voor 7,6 procent van de totale verkoop in deze periode, wat meer dan een verdrievoudiging is in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Bijna elke derde Volvo (32,3 procent) die in de eerste helft van 2022 werd verkocht, was een volledig elektrische of plug-in hybride model (Recharge).

Het aantal abonnementen van Care by Volvo, het flexible autoabonnement van het merk, was eind juni met 122 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. En in de eerste 6 maanden van 2022 steeg het aantal online verkochte Volvo’s met 86 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2021. Deze groei werd gedreven door een toenemende vraag van klanten in combinatie met een verbreed aanbod in meer markten.

In juni werden in Europa 16.039 auto’s verkocht; een daling van 44,1 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. De verkoop van Recharge modellen was goed voor 33,8 procent van de totale verkoop in de regio tijdens de maand. De verkoop van Volvo in de VS bereikte 8.434 auto’s; een daling van 31,2 procent in vergelijking met juni vorig jaar, waarbij de Recharge modellen goed waren voor 25,1 procent van de totale verkoop. De verkoop in China daalde in juni met 1,3 procent tot 16.468 auto’s in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar. Dat de schade in dit Aziatische land meeviel is opmerkelijk, in die zin dat Volvo juist de Covid-19 gerelateerde lockdown aldaar aanwijst als de oorzaak van de sterk gedaalde verkopen in juni. Dit doet vermoeden dat er ook andere factoren meespelen. Zoals de schokkend slechte tevredenheid van klanten in de Verenigde Staten. Of de steevast ondermaatse prestatie van met name de volledig elektrische XC40 in vergelijkingstests in Europa.

Volvo’s best verkochte model in juni was de XC60 met 18.275 registraties (2021: 23.038 eenheden), gevolgd door de XC40 met 10.194 exemplaren (2021: 20.392) en de XC90 met 9.949 stuks (2021: 10.579). Uit dit overzicht blijkt ook dat de pijn bij de XC40 zit. Het is leuk dat van dit model nu een volledig elektrische variant leverbaar is, maar die versie is in vergelijking met wat de concurrentie biedt gewoon niet goed genoeg. Verder lijkt de nieuwe C40 sterk te kannibaliseren op de verkopen van de XC40. Dat illustreert dat Volvo heeft verzaakt om met een goede opvolger voor de V40 te komen.

Reageren is niet mogelijk.