Samenwerking Renault-Nissan en Daimler: er is niet veel meer van over

0

Renault en Nissan hebben onlangs hun aandelen in branchegenoot Daimler, fabrikant van Mercedes, verkocht. Vandaag de dag is er niet veel meer over van de samenwerking die begon in de jaren 2000, afgezien van… een belangrijk model …

Het is een tijdperk dat niet meer, of bijna niet meer bestaat. Die van de samenwerking tussen de alliantie Renault – Nissan enerzijds en Daimler (nu Mercedes-Benz Groep) anderzijds. Aanvankelijk was er sprake van een vrij vruchtbare samenwerking tussen 2 persoonlijkheden uit de autowereld die sindsdien een heel ander lot hebben gekend. De bekendste snor uit de sector, Dieter Zetsche, ging in 2019 welverdiend met pensioen, terwijl zijn ambtgenoot Carlos Ghosn een veel gecompliceerder afscheid van het voorzitterschap had. Maar zij waren het die de samenwerking tussen Daimler en Renault- Nissan hebben opgezet in de eerste jaren na de eeuwwisseling. Zoals gezegd is er nu niet veel meer van over, vooral omdat de mondiale automarkt in een nieuwe fase is belang en met name aan de andere kant van de Atlantische Oceaan het concurrentieveld sterk is veranderd. Dat heeft er voor gezorgd dat Daimler en Renaul- Nissan hebben gekozen voor een minnelijke scheiding.

Renault verkocht zijn aandelen in Mercedes in maart 2021, gevolgd door Mercedes in november 2021 die toen haar belang in de Franse partner van de hand deed. Het was in 2022 Nissan die er de definitieve klap op gaf door haar aandelen in Mercedes te verkopen voor een bedrag van 1,2 miljard euro. Maar de banden die Renault – Nissan met Mercedes verenigen zijn niet helemaal verbroken: de basis van de Renault Kangoo wordt nog steeds door Mercedes gebruikt om zijn lichte bedrijfswagen, de Citan (Tourer) te produceren, evenals de luxe civiele versie T klasse.

Over het algemeen is de samenwerking tussen de 2 grote bedrijven niet altijd een succes geweest. De eerste bittere mislukking was het onvermogen van Infiniti om een doorbraak te forceren op de Europese automarkt met een geheel herziene versie van de Mercedes GLA. Deze Q30/QX30 heeft nooit de harten van het publiek in onze markregio weten te winnen omdat die al te veel gewend was aan de Duitse producties en omdat een duidelijk prijsvoordeel ontbrak. Wat ook niet hielp was het feit dat de in het Verenigd Koninkrijk geproduceerde cross-over de vlag van Infiniti voerde: een merk met een eerder ‘grijs’ dan ‘premium’ imago . Vooral de onbekendheid in Europa speelde de luxe dochter van Nissan parten. Het is een beetje alsof Honda de modellen van het luxe label Acura op het Oude Continent probeert te verkopen: het resultaat zou ongetwijfeld teleurstellend zijn. Om dezelfde reden betreedt Genesis, het premiummerk van Hyundai, op kousenvoeten de Europese markt.

In het kader van de samenwerking tussen Renault – Nissan en Mercedes is er ook een pick-up duo gebouwd, gebaseerd op de Navara van de Japanners. Eerst was er de enorme flop van de Alaskan bij Renault en daarna liep Mercedes een blauwtje op de de X klasse, geproduceerd op een productielijn van Nissan in Spanje.

Mislukking nummer 3 is het avontuur dat Smart, het stadsautomerk van Daimler, is aangegaan met de Renault Twingo om gezamenlijk een A segment auto te produceren. De Duitsers werden daar niet veel wijzer van, met als gevolg dat Smart voor 50 procent werd uitgehuwelijkt aan het Chinese Geely.

Uiteindelijk waren de motoren de enige echt productieve en duurzame uitwisselingen van competenties. Hoewel Infiniti profiteerde van de Mercedes V6 motor en de 2.143 cc viercilinderdiesel, was het vooral Mercedes, indertijd op zoek naar een dieselblok voor haar compacte modellen, die goede zaken deed met de welbekende olie gestookte 1,5 liter 4-pitter van Franse makelij. In 2012 arriveert de derde generatie A klasse met een Renault motor onder de kap. Voor menig fan van Mercedes was dat heiligschennis, maar het avontuur was winstgevend en succesvol. De GLA, CLA en andere compacte modellen zouden volgen. Deze samenwerking zou 8 jaar duren, aangezien de 1.5 dCi in 2020 vaarwel werd gezegd door Mercedes. Het dieselblok maakte plaats voor een andere krachtbron, dit keer gezamenlijk ontworpen door Renault, Nissan en Mercedes: de M282. Deze viercilinder 1.3 turbo kan gevonden worden in het vooronder van veel modellen van de 3 merken. Toch is ook deze samenwerking van tijdelijke aard aangezien Mercedes van plan is de verbrandingsmotor vóór 2030 de rug toe te keren.

Aanvankelijk bleven er aan de andere kant van de planeet nog wat kruimels van de samenwerking over: Nissan produceert motoren voor Mercedes in zijn Amerikaanse fabriek in Decherd. De site had een capaciteit van 250.000 eenheden per jaar, maar bouwde er slechts 50.000. En binnenkort helemaal niet, aangezien Mercedes nu aankondigt deze samenwerking te zullen beëindigen. Nissan leverde met name viercilinder turbo’s voor de GLE en de bedrijfswagen Sprinter. Maar ook dat samenwerkingsverhaal behoort tot het verleden.

Reageren is niet mogelijk.