Volvo meldt verkoop van 44.664 auto’s in juli

0

Volvo rapporteert vandaag een verkoop van 44.664 auto’s in juli; een daling van 21,5 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. De vraag naar personenwagens van het Zweedse bedrijf blijft naar eigen zeggen evenwel robuust. Vooral het Recharge gamma (plug-in hybride en volledig elektrische modellen) zou in trek zijn.

De verkoop in juli had nog steeds te lijden onder de leveringsbeperkingen die nog van de vorige maand dateerden door de Covid-gerelateerde lockdowns in China. Dit had vooral gevolgen voor de afzet van Recharge modellen. De Covid gerelateerde lockdowns zullen naar verwachting ook in het lopende kwartaal gevolgen hebben voor de verkopen, zo meldt Volvo.

De Recharge auto’s waren goed voor 21,5 procent van de afzet in juli. Het verkoopaandeel van de volledig elektrische exemplaren bedroeg 3,5 procent. Voor het volledige jaar 2022 blijft de doelstelling om voor dit laatste type auto’s een afzetaandeel met dubbele cijfers te realiseren. Dat gaat nog een hele klus worden als de stand in juli ‘3,5 procent’ was. Wat ook niet helpt, is dat de volledig elektrische C40 en XC40 zelden een vergelijkingstest weten te winnen. Dat komt doordat de efficiëntie van de elektrische aandrijflijn te wensen overlaat.

 

Verbetering?

Zoals onlangs meegedeeld, blijft Volvo een duidelijke verbetering zien in de stabilisering van zijn toeleveringsketen, waarbij juli de positieve trend in de productie bevestigd die al in juni werd waargenomen. Mits deze normalisering aanhoudt, verwacht de onderneming dat de productie in de komende maanden geleidelijk zal toenemen. Op grond van deze verwachte verbetering voorziet Volvo dat de verkoop voor het volledige jaar 2022 (bijna) het volume van 2021 zal kunnen evenaren. Autointernationaal.nl vindt dat de Zweedse autofabrikant ook in dit opzicht wel erg optimistisch is. In juni kwamen de verkopen 26,9 procent lager uit dan in dezelfde maand vorig jaar. In juli ging het dus om een terugval van 21,5 procent. Extrapolerend kom je dan medio november uit op een verkoopniveau dat vergelijkbaar is met 2021. Maar voor het wegwerken van de achterstand voor heel 2022 is heel wat meer nodig.

 

Markten en modellen

In juli werden in Europa 15.893 auto’s verkocht; een daling van 21,9 procent in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar. De verkoop van Recharge auto’s was goed voor 39,9 procent van de totale verkoop. De verkoop in China steeg in juli met 6,4 procent tot 15.487 auto’s in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar.

Volvo’s best verkochte model voor de maand juli was de XC60 met een afzet van 16.261 stuks (2021: 19.132 eenheden), gevolgd door de XC40 met 10.640 exemplaren (2021: 16.097) en de XC90 die goed was voor 7.764 registraties (2021: 9.694).

VolvoDaqingChina

De totale autoverkoop in Nederland daalde in juli met 17,6 procent ten opzichte van vorig jaar naar 22.068 registraties. Volvo nam daarvan 927 stuks voor zijn rekening. De totale afzet van volledig elektrische auto’s steeg met 20 procent. Tegelijkertijd liet de PHEV markt een krimp van 18 procent zien. “Hieruit kan geconcludeerd worden dat de EV markt belangrijker wordt”, schrijft Volvo. Klopt, maar het gaat bij de autoconsument bovendien steeds beter tussen de oren zitten dat PHEV modellen fopauto’s zijn. En blijkbaar is de waarschuwing van Autointernationaal.nl dat deze voertuigen in de toekomst veel zwaarder belast gaan worden, ook overgekomen.

Het marktaandeel van Volvo in het stekker segment bedroeg afgelopen maand in Nederland 4,2 procent. De Zweden behouden hiermee de positie van nummer 1 op het gebied van PHEV modellen en volledig elektrische auto’s. Daarnaast was Volvo afgelopen maand marktleider in Nederland in het premium segment.

 

Reageren is niet mogelijk.