De Nederlandse Ford importeur heeft afscheid genomen van de benzine uitvoering van de Kuga. De SUV is per direct alleen nog maar als Plug-in Hybrid leverbaar. Dat heeft diverse redenen.
“Maar liefst 90 procent van de kopers van een Kuga koos uiteindelijk al voor de Plug-in Hybrid versie. De stekker uitvoering was dus al met afstand de populairste uitvoering bij het koperspubliek”, aldus de woordvoerder van Ford Nederland. Maar er is nóg een reden waarom de importeur afscheid heeft genomen van de Kuga met 150 pk sterke 1.5 EcoBoost benzinemotor. “Toen we net begonnen met de huidige Kuga was de 1.5 EcoBoost nog in het voordeel door een hoger trekgewicht dan de plug-in hybride versie bood. De benzinevariant mocht 1.500 kilo geremd trekken, wat interessant is voor bezitters van een caravan. Maar kort na de marktintroductie in 2019 hebben onze technici het maximale trekgewicht van de Plug-in Hybrid uitvoering verhoogd van 1.200 naar 1.500 kilo”.
De technische aanpassing had tot gevolg dat de verschillen tussen de Kuga 1.5 EcoBoost en de stekkervariant simpelweg te klein werd. “Daarnaast biedt de PHEV variant met een systeemvermogen van 225 pk meer kracht, kan hij in theorie extreem zuinig rijden en was er sprake van een fors BPM verschil” (ongeveer 7.500 euro voor de benzinevariant en slechts 528 euro voor de Kuga PHEV, red.). Dat, samen met de reeds veel grotere populariteit van de stekker hybride versie, deed de importeur besluiten om zich voortaan op deze uitvoering te richten. De Ford Kuga Plug-in Hybrid is verkrijgbaar als Titanium (42.660 euro), ST-Line (44.010 euro) en ST-Line X (46.410 euro).