Volvo patenteert 14 nieuwe modelnamen

0

Bij een patentbureau heeft autofabrikant Volvo afgelopen juli liefst 14 nieuwe modelnamen laten registreren in de zogeheten Global Brand Database. Hier lees je welke dat zijn.

De typeaanduidingen zijn stuk voor stuk vastgelegd in categorie 12. Hieronder vallen ‘electric vehicles’ alsook ‘land motor vehicles’. Kortom: deze 14 modelnamen zijn bestemd voor personenwagens. Het gaat daarbij om: .

EX30
EV40
ES40
EX40
EXC40
EC40
EV60
ES60
EX60
EXC60
EV90
ES90
EX90
EXC90

Aan het overzicht valt op dat Volvo vast wil houden aan de huidige cijferreeksen 40, 60 en 90. Die getallen zijn bestemd voor de huidige modelseries (momenteel bestaat het gamma uit de XC40, C40, V60, S60, XC60, S90, V90 en XC90; de V40 werd in 2019 uit productie genomen en kreeg vorig jaar de C40 als indirecte opvolger). Maar het is een publiek geheim dat Volvo ook werkt aan een kleinere auto. Die gaat, anders dan aanvankelijk werd verwacht niet XC20 heten, maar EX30. De letter ‘X’ in de typeaanduiding geeft aan dat de nieuwe instapper van Volvo een cross-over wordt.

De modelnamen ES40, ES60 en ES90 zijn bestemd voor sedans, terwijl de typeaanduidingen EV40, EV60 en EV90 gereserveerd zijn voor stationwagens (al was de V40 geen combimodel maar ‘gewoon’ een hatchback). Naast EX30 heeft Volvo ook EX40, EX60, EX90, EXC40, EXC60 en EXC90 laten registreren. Die typeaanduidingen zijn dus bestemd voor cross-overs annex SUV modellen. Dat een fabrikant een modelnaam vastlegt bij een patentbureau, hoeft niet te betekenen dat de typeaanduiding daadwerkelijk gebruikt gaat worden. Maar autofabrikanten doen liever een registratie te veel dan te weinig. Op die manier kan voorkomen worden dat een concurrent met de modelnaam aan de haal gaat. Van Volvo is bekend dat zij haar stationwagen gamma in de toekomst wil inkrimpen omdat er buiten Europa amper vraag is naar dit carrosserietype. Dus het kan zijn dat er straks wel een EV40 en een EV90 in de showroom staat, maar geen EV60.

In vergelijking met de huidige modelnamen valt op dat Volvo de letter ‘E’ toevoegt. Dat is ‘noodzakelijk’ omdat het Zweedse automerk in de nabije toekomst alleen nog maar elektrische auto’s wil verkopen (vandaag kwam het nieuws dat Volvo in Denemarken alleen nog maar geëlektrificeerde auto’s aanbiedt). In 2030 moet de transitie naar een emissievrij gamma voltooid zijn. Alle modellen met een verbrandingsmotor zullen dan worden gesaneerd, inclusief de versies met (stekker) hybride technologie. De volledig elektrische modellen van Volvo zijn herkenbaar aan de dichte grille.

VolvoEX90computertekening3

Volvo zal op 9 november de opvolger van de XC90 voorstellen. Het wordt wederom een SUV (uiteraard), maar nieuw is de komst van een volledig elektrische variant. Die gaat EX90 heten. Van dit model plant Volvo ook een variant met een coupéachtige schuine daklijn. Daarvoor hebben de Zweden de typeaanduiding EXC90 laten registreren. Volvo zal de (huidige) XC90 overigens nog een tijdje door blijven verkopen want er is nog steeds sprake van een gezonde vraag naar de stekker hybride varianten.

Volvo streeft ernaar dat in 2025 liefst 50 procent van de wereldwijde verkoop uit volledig elektrische auto’s zal bestaan. De rest van de orders dient deels elektrische modellen (plug-in hybride of hybride) te betreffen. In 2030 moet elke nieuwe auto die de Volvo showroom verlaat volledig elektrisch zijn.

 

Reageren is niet mogelijk.