Voortaan in 3 hybride smaken: test nieuwe Lexus RX

0

Schoorvoetend zet het Toyota concern nieuwe stappen op het gebied van elektrificatie. Natuurlijk, het bedrijf is een pionier op het gebied van hybride techniek. Daar had het wat Toyota en dochter Lexus betreft bij mogen blijven. En waarom ook niet? de hybride techniek van het Japanse concern is betrouwbaar en de klant heeft er eigenlijk geen omkijken naar. Deze feiten vormen ongetwijfeld een verklaring waarom Toyota en Lexus zulke hooggewaardeerde automerken zijn. Maar de Europese Unie en de Verenigde Staten onder Joe Biden zijn onverbiddelijk voor wat betreft elke gram CO2 die wordt uitgestoten. De emissie bandbreedte waarin Lexus met haar hybride modellen opereert (119 à 214 gram) is elke milieuactivist een doorn in het oog. En niet alleen in protestkringen wordt druk uitgeoefend op het Toyota concern om haar autoaanbod groener te maken. Ook de klant doet dat.

Momenteel is op televisie een reclamefilm te zien van een wat ouder echtpaar waarvan de zoon net de deur uit is. Zij dachten daarom kleiner te gaan wonen, maar ongepland wordt de vrouw, biologisch vermoedelijk om 5 voor 12, nog een keer zwanger. Toyota zegt dat dit geen enkel probleem is want het echtpaar zal de auto die zij van het Japanse merk leasen makkelijk kunnen inruilen voor een groter exemplaar. De realiteit is echter anders: als het nakomertje eenmaal gaat puberen (misschien al eerder), dan zal hij of zij de ouders de oren van de kop zeuren dat er een stekker hybride of volledig elektrische auto moet komen, zo blijkt uit onderzoek. Een niet oplaadbare Toyota volstaat niet.

LexusRXnieuwTest8

Ook de zakelijke klant dwingt het Toyota concern om extra stappen te zetten op het gebied van elektrificatie. Want steeds meer bedrijven willen zich van hun groene kant laten zien door hun leasewagenpark alleen nog maar te laten bestaan uit volledig emissievrije of stekker hybride modellen. Dit betekent dat er met Toyota en Lexus geen zaken meer wordt gedaan. Tenzij. Tenzij beide merken als de wiedeweerga hun aanbod aan volledig elektrische of stekker hybride modellen gaan uitbreiden. Lexus doet dat door niet alleen de jongste NX in ‘PHEV’ uitvoering aan de gaan bieden, maar ook de RX. Dat kost de Toyota dochter relatief weinig moeite omdat beide SUV van dezelfde ‘450h+’ plug-in hybride aandrijflijn voorzien kunnen worden. Toch heeft Lexus de bestaande, niet oplaadbare techniek waar het allemaal mee begon niet afgezworen, in tegendeel. Want naast de bekende ‘350h’ basisuitvoering wordt de nieuwe RX ook leverbaar als sportieve ‘500h’ (met turbomotor en 6-traps automaat). Ter gelegenheid van de internationale medialancering in het Amerikaanse Santa Barbara kon met alledrie de varianten worden gereden.

LexusRXnieuwTest9

De RX is de grootste SUV die Lexus in onze contreien levert. Het is wereldwijd een van de meest succesvolle modellen van het luxemerk van Toyota. Sinds de lancering van de eerste generatie in 1998 zijn er niet minder dan 3.500.000 exemplaren verkocht. Je zou dus kunnen zeggen dat wat de Volkswagen Golf is voor het segment van de compacte middenklassers, de Lexus RX dat op het gebied van grotere premium SUV modellen is. Die vergelijking snijdt meer hout dan je op het eerste gezicht misschien zou denken, want al generaties lang is de Japanner zeer herkenbaar zichzelf gebleven. Net als de Volkswagen Golf. Door het design van de RX slechts voorzichtig te laten evolueren, worden bestaande klanten niet tegen het hoofd gestoten. Die krijgen na elke generatiewisseling weer een auto die hen prettig bekend voorkomt. Maar nu de vijfde editie van de RX ook leverbaar wordt in stekker hybride uitvoering, zal Lexus ook andere autoconsumenten kunnen aantrekken.

LexusRXnieuwTest11

De volledig nieuwe RX is niet langer dan zijn voorganger (4.850 mm), maar beschikt wel over een 60 mm langere wielbasis (2.850 mm). Daardoor nam de interieurruimte, die al niet verkeerd was, verder toe. Zowel voor- als achterin is er royaal voldoende plek voor volwassenen, ook als er sprake is van 5 inzittenden. Samen met het oprekken van de wielbasis werd ook de spoorbreedte vergroot (+15 mm vóór en +50 mm achter) met als doel de rijstabiliteit van de RX te verbeteren. Het zwaartepunt kwam 15 mm lager te liggen. Ook het gewicht van de RX is lager dan dat van zijn voorganger; het verschil bedraagt maximaal 90 kilo.

LexusRXnieuwTest

Optisch is er dus een duidelijke overeenkomst tussen de nieuwe en de oude RX, maar er zijn ook opvallende verschillen. Zo vormt de zogeheten Spindle grille (met merkkarakteristiek zandloper design) voortaan een geheel met het front en de rest van voorste koetswerkpanelen. Van scherpe randen is geen sprake. In plaats hiervan heeft de grille een optisch soepel doorlopende omranding gekregen. Daardoor maakt het luchtrooster nu integraal deel uit van de carrosserie. Niet getornd werd er aan de donkere C stijl. Dat opvallende designelement maakt al generaties lang deel uit van de kenmerken van de RX. In combinatie met het in carrosseriekleur uitgevoerde dak gedeelte en de donkere B stijl ontstaat de indruk dat het dak zweeft en alleen vastzit aan de A stijl. Een erg geslaagd optisch effect dat bij de nieuwe RX nog nog beter tot zijn recht komt dan bij het vorige model. Ook aan de achterzijde is duidelijk sprake van een evolutie. Kenmerken zijn smalle, met elkaar verbonden achterlichtblokken en centraal op het kofferdeksel valt de merknaam te lezen.

LexusRXnieuwTest2

Binnenin pakt de RX uit met de zogeheten Tazuna cockpit. Ook het interieur van de NX is volgens deze filosofie ontworpen. De afwerking is schitterend en de gebruikte materialen zijn van een zeldzaam hoog niveau.

LexusRXnieuwTest5

Bovendien is het vernieuwde infotainmentsysteem met het grote scherm van 14 inch stukken beter dan dat van zijn voorganger. Het optioneel leverbare Mark Levinson hifisysteem met 21 luidsprekers (niet leverbaar op de NX) tovert de RX om tot een rijdende concertzaal.

LexusRXnieuwTest12

De kofferbak van de plug-in hybride RX is met 612 liter 461 liter onder de bagageafdekking exact even groot als die van de zelf opladende uitvoeringen. Dat is te danken aan de plaatsing van de batterij onder de passagiercel en niet onder de koffervloer.

LexusRXnieuwTest3

De nieuwe RX staat net als de broer NX op het zogeheten Lexus Global Architecture (GA-K)-platform dat voor de gelegenheid door Lexus aanzienlijk werd doorontwikkeld. Zoals gezegd zijn er 3 aandrijfvarianten. De voor Europa belangrijkste uitvoering van de RX is ongetwijfeld de 450h+. Deze plug-in hybride heeft een 2,5 liter grote Atkinson viercilinder van 185 pk / 227 Nm als basisunit. Elektromotoren, op elke as een exemplaar, zorgen voor assistentie. Het voorste exemplaar is 182 pk / 270 Nm sterke en achter bedraagt de input 54 pk / 121 Nm. Het vermogen en koppel van de laatste elektromotor is relatief bescheiden, maar hij levert toch een belangrijke bijdrage want dankzij zijn aanwezigheid worden alle 4 de vier wielen van de RX aangedreven. Het systeemvermogen van de 450j+ versie bedraagt 309 pk.

LexusRXnieuwTest4

De prestaties van de RX 450h+ laten weinig te wensen over. De stoplichtsprint van 0 naar 100 km/u neemt 6,5 seconden in beslag en de topsnelheid is begrensd op 200 km/u. In de elektrische modus kan een tempo van maximaal 130 km/u worden bereikt. Dan bedraagt de actieradius (onder normale omstandigheden) “meer dan 65  km”. Als de batterij van 18,1 kWh leeg is, schakelt de RX 450h+ over op klassieke hybride aandrijving van het Toyota concern, waardoor het benzineverbruik ook zonder geladen accu binnen de perken blijft. Het opladen van de batterij kan met de interne boordlader van 6,6 kW. Daarvoor moet de RX 450h+ ongeveer 2,5 uur aan een (gewoon) stopcontact hangen. De basismotorisering van de nieuwe RX is zoals gezegd de 350h. Dat is een zelf opladende hybride die volgens Lexus een alternatief is voor benzine- en dieselrijders die nog niet toe zijn aan elektrificatie met een stekker, maar wel oren hebben naar een lager brandstofverbruik. De RX250 wordt aangedreven door een 2,5 liter grote 4 cilinder van 185 pk en op elke as een elektromotor (vóór 87 pk sterk en achter 54 pk). Het systeemvermogen bedraagt 250 pk. In deze vorm kan de RX in 7,9 seconden naar 100 km/u sprinten. In de praktijk voelt de 350h door het ontbreken van de zware batterij een stuk lichter aan dan de plug-in versie, maar hij is ook merkbaar minder krachtig. Daarnaast hoor je de motor meer in het interieur, wat voornamelijk te wijten is aan de transmissie zonder vaste verhoudingen. Die jaagt de motor bij het accelereren hoog in de toeren houdt de 4 cilinder nog enige tijd daar tot de gewenste snelheid is bereikt. Dit effect is afwezig bij de RX 450h+ vanwege de veel grotere elektrokracht. Ook de 500h uitvoering heeft dankzij het gebruik van een echte, conventionele automaat (met 6 versnellingen) daar geen last van. Deze RX is Lexus’ eerste performance hybride met een turbomotor als basisunit. Het gaat daarbij om een 2,4 liter van 272 pk. De 2 elektromotoren zijn respectievelijk 87 pk (voor) en 103 pk sterk. Onder de streep levert dit 371 pk en 550 Nm op. De acceleratie van 0 naar 100 km/u van deze sportievere variant, die is uitgerust met een 6-traps, verloopt in 6,2 seconden. Daarmee is de 500h versie dus de sportiefste RX. Dat is ook te zien, want de F-Sport aankleding is standaard. Dit betekent dat de klant matzwarte 21 inch velgen met 10 spaken krijgt, evenals speciale bumpers en een heleboel zwarte designdetails voor de carrosserie (zijspiegels, dak rails, sierlijsten en grille). Het stuur en de pook zijn bekleed met geperforeerd leder en de speciale sportstoelen zijn verkrijgbaar met lederen bekleding in Black of Dark Rose (met suède kussens). Verder kenmerkt het interieur van het F-Sport uitrustingsniveau zich door aangepaste dorpels, aluminimum pedalen en inzetpanelen uit Dark Spin aluminium; een nieuw materiaal met een horizontaal lijnenpatroon dat voor schakeringen en textuur in het oppervlak zorgt.

LexusRXnieuwTest6

Lexus stelt dat de prestaties op een niveau liggen van een SUV met een 3,0 liter V6 motor, maar dat de RX 500h dankzij hybride techniek ongeveer 20 procent zuiniger is. Desondanks bedraagt de CO2-uitstoot een stevige 182 à 189 gram. Ter vergelijking: de RX 350h heeft een emissiewaarde van 142 tot 149 gram en de BMW X4 M40i xDrive (360 pk, 500 Nm) 198 gram. Geen verschil van 20 procent met de RX 500h dus. De vermogensafgifte wordt in deze Lexus geregeld door Direct4, een nieuwe aandrijfkrachttechnologie van de Toyota dochter die ook te vinden is in de elektrische RZ 450e. Die intelligente, permanente vierwiel aandrijving maakt gebruik van een aparte elektromotor om het vermogen en koppel tussen de voor- en achteras in elke rijsituatie voortdurend in evenwicht te houden en de aandrijfkracht naadloos en automatisch tussen de 2 assen aan te passen. Er gaat daarbij maximaal 80 procent van het motorkoppel naar de achteras. Deze RX wordt op die manier niet door de bocht getrokken, maar geduwd. De 2 andere RX uitvoeringen hebben E-Four elektrische vierwielaandrijving. De 500h versie accelereert op papier slechts 0,3 tel sneller naar 100 km/u dan de 450h+ uitvoering, maar je ervaart de snelheid op een heel andere manier. Toch is het geen alternatief voor een M model van BMW, of een AMG van Mercedes. Daarvoor mist de RX 500h nog steeds scherpte. Vooral omdat Lexus zo min mogelijk concessies heeft willen doen aan het comfort. De aandrijflijn reageert alert en het strakke stuur is lekker direct, maar echt sportief kan je zelfs de 500h versie niet noemen. Daarvoor miste ik wat feedback in zowel de besturing als het onderstel. In vergelijking met de Duitse concurrentie kampt het koetswerk van de RX bovendien met rolbewegingen, waardoor tijdens snelle lastwissels snel merkbaar wordt dat deze Lexus 2,1 ton in de weegschaal zet. Het rijcomfort is bij de RX van een uitstekend niveau. De Adaptive Variable Suspension (AVS) ophanging is standaard op de 500h uitvoering en heeft een onafhankelijke dempingsregeling voor elk wiel. De bestuurder heeft daarbij de keuze uit de modi Normal en Sport. Toch is de RX ook zonder die variabele ophanging een oase van rust en rijcomfort. Dat is ook te danken aan de zorgvuldige geluiddemping die zeker bij de 450h+ versie voor een echt zen gevoel zorgt. De RX 500h F Sport Performance beschikt over Dynamic Rear Steering (DRS); een achterasbesturing die automatisch de optimale stuurhoek (maximaal 4 graden) voor de achterwielen berekent op basis van de snelheid en richting van de auto. Bij lage en matige snelheden verdraaien de achterwielen tegen de richting van de voorwielen in, terwijl ze bij hoge snelheden synchroon opereren. Hierdoor wordt de wendbaarheid bij lage snelheid verbeterd en wordt de stabiliteit bij hoge snelheden naar een hoger plan getild. Het is dan ook jammer dat alleen de 500h F Sport Performance standaard uitgerust is met DRS en dat het op de 2 andere RX aandrijfversies überhaupt niet verkrijgbaar is. Ondanks het gewicht van de 450h+ uitvoering onder stuurt de Lexus niet in scherpe bochten, met dank aan de efficiënte rijhulpsystemen. En vanwege de (elektrische) vierwielaandrijving is er van tractieproblemen vanzelfsprekend geen sprake. Ook de 350h en 500h varianten van de RX hebben een vertrouwenwekkende wegligging en brengen jou altijd zonder verrassingen op jouw bestemming. Het onderstel van de nieuwe RX combineert MacPherson ophanging vóór met een multilink as achter. Het remsysteem krijgt een upgrade met grotere schijven en uit aluminium opgetrokken remklauwen met 6 zuigers.

LexusRXnieuwTest13

 

80%
80%
Awesome

Conclusie

Het is niet verrassend dat de top-SUV van Lexus een gepeperd prijskaartje heeft. Op de exacte tarieven is het nog even wachten, maar Autointernationaal.nl denkt dat er voor 98.500 euro ingestapt zal kunnen worden in de plug-in hybride RX 450h+ Executive Line trim. Andere uitrustingsniveaus zijn een naamloze basisuitvoering, de Business Line, de Executive Line en de President Line. De F-Sport Line uitvoering is alleen verkrijgbaar als RX 500h.

Het goedkoopst is de RX 350h. Die zal verkrijgbaar zijn vanaf circa 78.500 euro. Voor de 500h versie kan Autointernationaal.nl nog geen prijs indicatie geven, maar reken op een nóg gepeperder tarief. De RX kan vanaf nu besteld worden, maar de eerste leveringen worden niet voor het einde van het jaar of begin 2023 verwacht. Ondanks de stevige prijzen is er sprake van een erg geslaagde Lexus die breekt met zijn traditionele minpunten (verouderd infotainment, CVT karakter). Zeker als 450h+ is dit een uitstekende auto die comfort, prestaties, betrouwbaarheid en een laag verbruik combineert. Met de 500h versie gaat Lexus zelfs de sportievere toer op, zonder de overige Lexus kenmerken te verwaarlozen. Dat maakt de 350h uitvoering tot de minst imponerende RX, maar ook die variant zal vanwege zijn gunstigere instapprijs klanten trekken.

Per saldo is er sprake van een volwaardig alternatief voor de in Nederland dominante Duitse SUV modellen (de M types uitgezonderd). De RX beschikt in de uitvoeringen 450h+ en 500h over een soepele, krachtige en goed uitontwikkelde aandrijflijn. Zij die verleid worden door Lexus gaan zullen het zich ongetwijfeld niet beklagen. Er is ongeacht de uitvoering sprake van een uitstekende afwerking. Het is alleen jammer dat Dynamic Rear Steering alleen op de 500h versie zit. Want zonder die technologie heeft de RX een heleboel talenten, maar een dynamisch rijgedrag hoort daar niet bij. Wil je met deze SUV af en toe uit de band kunnen springen, dan is de 500h versie een betere keuze dan de 450h+ uitvoering.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (16)
    6.9

Reageren is niet mogelijk.