Waarom wel: Ford Mustang 4-deurs

0

Ontwerpschetsen zijn even fascinerend als frustrerend. Ze geven een glimp van de auto’s die je zou kunnen kopen als de realiteit niet in de weg stond.

In de categorie ‘wat als’ kan een schets van Ford worden toegevoegd. Het betreft een tekening van een 4-deurs Mustang. Het beeldmateriaal werd door Ford gepubliceerd als onderdeel van de presentatie van de nieuwe editie van de sportwagen. De schets is linksonder op de hoofdfoto te zien en op onderstaande afbeelding.

FordMustang4doorSchets2

Is een 4-deurs Mustang heiligheidsschennis? Sinds de introductie van de Mach-E variant zijn de tolerantiegrenzen verlegd. Bovendien zou een 4-deurs Mustang best verkooppotentie kunnen hebben. Je kan dan wel net doen alsof er sprake is van godslastering als een sportwagen achterportieren krijgt, maar als de vraag naar 2-deurs auto’s mondiaal gestaag afneemt, is het de vraag of fans zich daar niet mee in hun eigen vingers snijden. Want zonder een 4-deurs variant valt er geen businesscase meer te maken. Dat is bijvoorbeeld het geval bij de BMW 8-serie. Daarvan worden de verkopen ‘gedragen’ door de Gran Coupé.

Ford heeft in Noord Amerika momenteel overigens geen sedans in haar gamma. Dat komt doordat types als de 4-deurs Escort, Fusion en Taurus eigenlijk alleen nog maar aan overheidsinstanties en verhuurbedrijven te slijten waren. Op die exemplaren is de winstmarge te klein. Ford denkt met hoge modellen meer geld te kunnen verdienen en de praktijk leert dat dit inderdaad het geval is. Ook bij andere autofabrikanten zijn SUV types winstgevender.

Maar sinds de Tesla Model 3 de markt heeft veroverd, is men anders tegen het verschijnsel ‘sedan’ aan gaan kijken. Blijkbaar lust de autoconsument dit carrosserietype dus wél. Tenminste, als er op andere criteria sprake is van een aantrekkelijk product. Dat is bij de Tesla Model 3 zondermeer het geval. Zijn lage bouw heeft ook een praktisch nut want het verlaagd de luchtweerstand en dit betekent in de praktijk een grotere actieradius. En een lage luchtweerstand, dat heeft ook bij een sportieve auto met verbrandingsmotor voordelen, namelijk een hogere topsnelheid en een beter geluidscomfort als er flink wordt doorgereden.

In dit verband mag ook gerust gewezen worden op de 4-deurs coupé. Daar lust de autoconsument wel pap van. Vorige maand was de CLA het best verkochte Mercedes model in Nederland. En zeg nou zelf: hoe ver staat deze 4-deurs coupé optisch nou af van een 4-deurs sportwagen? Mercedes ging Ford overigens al voor door de GT van AMG ook in 4-deurs vorm aan te bieden. En de Porsche Taycan: is dat niet eigenlijk een elektrische sportwagen met achterportieren?

Dus ja, alles wijst er op dat er een gezonde afzetmarkt is voor een 4-deurs Mustang. Voorwaarde is wel dat de wielbasis wordt vergroot, zodat het karakter van de auto verandert van ‘2+2’ in ‘volwaardig 4-persoons. Dan kan het hele gezin er van genieten …

 

 

Reageren is niet mogelijk.