Ondanks matige recensies al 1.000 orders voor Mazda CX-60

0

Mazda opent opnieuw de aanval op het premium segment. Eerder (in de jaren negentig van de vorige eeuw) gebeurde dat met het aparte automerk Xedos, maar de relatief kleine Japanse autofabrikant had financieel te weinig uithoudingsvermogen voor de lange strijd om een voet tussen de deur te krijgen (DS heeft zichzelf hiervoor 15 jaar de tijd gegeven). Na de ‘6’ en de ‘9’ was het over en uit voor Xedos.

Nu waagt Mazda dus een nieuwe poging. Dat doet zij met de volledig nieuwe CX-60: een SUV die in eerste instantie met een plug-in hybride aandrijflijn leverbaar wordt. Later volgen 6 cilinder-in-lijn benzine en diesel versies. Met name die uitvoeringen spreken tot de verbeelding. Met 6 cilinder lijn motoren heeft met name BMW veel faam verworven, een premium merk bij uitstek. Daar bindt Mazda nu dus de strijd mee aan. Aan het uiterlijk zal het niet liggen, want hoewel de styling wat grof is, ziet de CX-60 er stoer en imposant uit.

Maar bij Mazda is er een verschil tussen ‘droom’ en ‘daad’. De autofabrikant kondigt met veel tamtam nieuwe modellen en technieken waarmee de indruk wordt gewekt dat zij voor een revolutie gaat zorgen, maar in de praktijk blijken de vermeende voordelen tegen te vallen. Dat was eerder al het geval bij de SkyActiv-X motor waarvan het geclaimde benzineverbruik voordeel tegenvalt. En nu is de CX-60 onderwerp van kritiek. Met name de stekker hybride aandrijflijn van de nieuwe Mazda stelt teleur: te veel aarzelingen, trillingen en bewegingen terwijl het verbruik evenmin reden is om naar huis te schrijven.

Wat ook niet helpt, dan Mazda in de CX-60 een verouderd infotainment systeem monteert. Vooral de navigatiekaart is niet meer van deze tijd. Daarnaast vallen de rijeigenschappen een tikkeltje tegen. Niet dat die ondermaats zijn, maar Mazda kennen we van bovengemiddeld goed rijdende auto’s (en dan hebben we het niet alleen over de MX-5). Het weggedrag van de CX-60 is niet van een zodanig niveau dat de SUV hiermee boven de rest van het segment uitstijgt. En Mazda mag gerust nog wat extra aandacht besteden aan het materiaalgebruik en de afwerking. Die zijn voor een merk met premium ambities niet hoogwaardig genoeg.

Kort door de bocht: de CX-60 moet terug naar de tekentafel. Maar Mazda heeft blijkbaar zoveel trouwe fans, vermoedelijk enthousiaste CX-5 rijders, dat velen voor hen ‘blind’ een exemplaar van de SUV hebben besteld. Het Japanse merk meldt dat tijdens de zogeheten presale fase al 800 exemplaren verkocht zijn. En na 1 maand in de showroom staat de teller al op 1.000. Voor Mazda is dat natuurlijk goed nieuws, maar de tijd zal leren of die eerste Nederlandse kopers net zo tevreden zijn over hun nieuwe auto als over het voertuig dat zij hebben ingeruild (een CX-5 vermoedelijk).

Mazda zal in een later stadium de orderboeken openen voor de 6 cilinder benzine (3,0 liter) en diesel (3,3 liter) varianten. De laatste kan de importeur net zo goed links laten liggen: die gaat geen hond meer kopen. Diesels zijn hard op weg naar de uitgang, zeker met de huidige brandstofprijzen. De benzineversie zit minder in het verdomhoekje, maar dat de concurrentie vergelijkbare motortypes geschrapt heeft (Audi Q5 (op de 40 TFSI uitvoering na), DS 7, Volvo XC60) of helemaal niet importeren (Jeep Grand Cherokee), is natuurlijk een veeg teken.

Koester deze 1.000 vroege klanten, Mazda. Want alles wijst er op dat de CX-60 verkoop technisch maar kort zal pieken. En dat het ontwikkelingsgeld voor een 6 cilinder dieselmotor beter in een volledig elektrische aandrijflijn gestoken had kunnen worden.

Reageren is niet mogelijk.