Prijs vergelijking nieuwe Lexus RX

0

De prijzen van de nieuwe, 5de generatie Lexus RX, die pas volgend jaar in ons land arriveert, zijn nu al bekend. Daarbij valt op dat de plug-in hybride 450h+ uitvoering goedkoper is dan de meer bescheiden gemotoriseerde 350h versie.

Met de nieuwe RX 450h+ kan namelijk al worden weggereden vanaf 84.995 euro. Voor dit bedrag levert Lexus de Comfort Line uitvoering. Bij de prijs inbegrepen zijn niet alleen stekker hybride techniek (met een systeemvermogen van 306 pk), maar ook vierwielaandrijving, een 14 inch touchscreen, (kunst)lederen bekleding, stoelverwarming en een uitgebreid veiligheidspakket. De RX 450h+ is er ook als Luxury Line (86.995 euro), Executive Line (91.995 euro) en President Line (97.995 euro).

Lexus Ford Jaguar Lexus
RX Explorer F-Pace NX
450h+ PHEV P400e 450h+
Comfort ST-Line S Executive
€84.995 €85.605 €85.654 €85.495
Lexus Audi BMW Volvo
RX Q7 X5 XC90
450h+ 55 TFSIe 45e Recharge
Luxury Core
€88.995 €87.573 €89.842 €87.495
Lexus Audi Jeep Mercedes
RX Q8 G.Cherokee GLE
450h+ 55 TFSIe 4xe 350e
Executive Overland Premium+
€91.995 €96.542 €92.900 €94.125

Lexus verwacht dat bovenomschreven 450h+ uitvoering de populairste versie van de nieuwe RX gamma wordt in Nederland. Er is geen enkele reden om daar aan te twijfelen, want de minder krachtige RX 350h (systeemvermogen 245 pk) kost vanwege zijn hogere CO2-uitstoot namelijk fors meer. Lexus vraagt voor deze variant namelijk minimaal 92.995 euro. Verschillen qua uitrusting zijn er niet want ook de RX 350h wordt standaard geleverd als Comfort Line. Zelfs het trekgewicht is met 2.000 kilo identiek.

De RX 450h+ heeft zijn aantrekkelijke prijsstelling dus te danken aan zijn stekker hybride techniek, waarmee de CO2 uitstoot beperkt blijft tot 25 gram/km. Ter vergelijking: de 350h versie heeft een emissiewaarde van 143 gram. De oude RX 450h had een CO2 uitstoot van minimaal 173 gram/km. Die was als Business Line overigens wel goedkoper (82.795 euro) en beschikte bovendien over 2 extra cilinders want de nieuwe RX heeft altijd een 4-pitter onder de kap. Ook voor wat betreft het systeemvermogen ga je er iets op achteruit, want de oude RX was als 450h goed voor 313 pk. Daar staat tegenover dat de nieuwe editie in staat is om tot 65 km volledig elektrisch te rijden.

Over de hele linie is de RX 350h exact 8.000 euro duurder dan de 450h+ versie. Je moet dus wel een erg grote hekel hebben aan zelf opladen als je dan toch deze uitvoering wenst. Een goede reden om de RX 450h+ te laten staan en voor de dikste versie van de reeks, de 500h Turbo variant te gaan, is er dan weer wel. Die heeft namelijk een systeemvermogen van 371 pk. De RX 500h Turbo is daarmee met afstand de krachtigste uitvoering uit het gamma. Dat komt onder andere doordat als basisunit geen atmosferische motor fungeert, maar (zoals de typeaanduiding al aangeeft) een geblazen exemplaar. Andere specifieke kenmerken van de RX 500h Turbo zijn een conventionele automaat met 6 versnellingen (in plaats van een traploze CVT) en een intelligenter vierwielaandrijving systeem. Deze motorversie is er alleen als sportieve en extra rijk uitgeruste F Sport Line en kost 129.995 euro.

Anders dan de oude RX is de nieuwe editie er niet in verlengde 7-persoons uitvoering. Lexus komt in een later stadium met een grotere SUV die standaard over 3 rijen stoelen beschikt.

Reageren is niet mogelijk.