Polestar 2 doet 100.000

0

Van de Polestar 2 is onlangs het 100.000ste exemplaar geproduceerd. Dat is geen slechte prestatie voor een automerk dat nog maar amper droog is achter de oren.

Sinds begin 2020 wordt de Polestar 2 in het Chinese Luqiao gebouwd. De hoog op zijn poten staande fastback is eigenlijk een afgekeurd ontwerpvoorstel voor een Volvo V40 opvolger (de Zweden brachten liever de weinig overtuigende C40 in stelling). Het model wist te profiteren dat het aanbod aan elektrische auto’s 2,5 jaar geleden nog een stuk beperkter was. Daardoor, maar ook omdat de Polestar 2 goede recensies kreeg, ging de auto aanvankelijk vlotjes over de toonbank. In oktober had de elektrische middenklasser een wat mindere verkoopmaand, maar dat stond de productie van het 100.000ste exemplaar niet in de weg.

Polestar2doet100000

Het mijlpaal exemplaar is identiek als de eerste Polestar 2 die van de band liep. Althans uiterlijk (een facelift volgt in 2023), want sinds de introductie zijn er een groot aantal updates uitgevoerd aan de blijkbaar in 2020 nog niet goed uitontwikkelde middenklasser. Het jubileumexemplaar is (compleet met sticker op de flank dat zijn productienummer laat zien) bestemd voor een klant in Ierland. Hij is dus net als de eerste Polestar 2 uitgevoerd in de kleur ‘Thunder’ (dat is gewoon grijs) met 19 inch lichtmetalen velgen en een ‘Charcoal’ (dat is gewoon zwart) interieur.

De Polestar 2 is inmiddels in 27 verschillende landen te koop. Bij ons in Nederland vonden in 2020, het debuutjaar, 2.953 exemplaren een eigenaar. In 2021 werden 2.558 stuks in ons land geregistreerd. En na 10 maanden staat dit jaar de teller op 1.421 exemplaren. Meer zou mogelijk zijn geweest als er geen tekorten aan microchips was geweest of als China minder last had gehad van het aldaar nog steeds voortwoekerende coronavirus. De populariteit van de Polestar 2 is te danken aan een combinatie van eigenschappen: voordelig in de lease, prettig luxe, voldoende snel, duurzaam en (last but not least) een Zweedse uitstraling. Nederlanders zijn altijd gek geweest op auto’s Volvo en Polestar, de voormalige huistuner, is een appel die in dit verband niet ver van de boom valt. Al is het alleen maar vanwege zijn door de Zweden afgekeurde carrosserieontwerp. Toch heeft de Polestar 2 bij ons, noch elders, kunnen tippen aan de populariteit van de Tesla Model 3, een directe concurrent.

Polestar2doet100000c

De klant kan momenteel kiezen uit Single Motor en Dual Motor varianten. De eerste is er met een 69 kWh accu en een 78 kWh exemplaar. De krachtigere Dual Motor variant is er alleen als Long Range met de 78 kWh accu. In deze vorm kan de Polestar 2 worden besteld met een Performance Pack. Die biedt iets meer vermogen en (dus) kortere sprinttijden.

 

Reageren is niet mogelijk.