Wordt dit de nieuwe Auto van het Jaar? test Jeep Avenger

0

Europa heeft lang een haat-liefdeverhouding gehad met Jeep. Het merk is een Amerikaans icoon en het lijdt geen twijfel dat wat in wezen een SUV specialist is, als geen ander zou moeten kunnen profiteren van de huidige markttrends. En toch is het Jeep tot nu toe niet gelukt om een doorbraak te forceren op de Europese automarkt. De primair op de Verenigde Staten gerichte modellen liet het gros van de autoconsumenten bij ons koud en de voertuigen die sinds de vorming van het Fiat Chrysler concern in Italië gemaakt werden, zoals de Compass 4xe, piekten slechts kort in de verkoopstatistieken. Die situatie heeft er zeker toe bijgedragen dat het moederbedrijf van Jeep zich in 2020 vertwijfeld in de armen van Peugeot SA geworpen heeft, met de op het wereldwijde autotoneel dubbel zo grote speler Stellantis als gevolg. Met modernere techniek van de Fransen hoopt het merk alsnog een publiekslieveling te worden. De auto die de consument moet gaan verleiden is de Avenger: een kleine SUV ontworpen voor en door Europa, en bovendien een model dat ook hier gebouwd gaat worden. Er zijn goede voortekenen dat dit gaat lukken, want de Jeep is genomineerd voor de titel ‘Auto van het Jaar 2023′.

De Avenger is het kleinste productiemodel van Jeep tot nu toe. Het is in feite een zustervoertuig van de Opel Mokka, de Peugeot 2008 en de DS 3. Hij zal in Polen worden gemaakt naast een paar andere stalgenoten, toekomstige baby-SUV’s van Alfa Romeo en Fiat. De Avenger gaat over een paar weken in de verkoop en de eerste leveringen worden in het late voorjaar van 2023 verwacht. Een select aantal autojournalisten heeft echter al kennis kunnen maken met een zeer laat prototype van de Jeep om te zien hoe het ontwikkelingsproces vordert. Het is dezelfde auto op basis waarvan de juryleden moeten beslissen of de Avenger wel of niet uitgeroepen gaat worden tot ‘Auto van het Jaar 2023’.

JeepAvengerTest2

De ruwe specificaties lijken op papier veelbelovend genoeg. De Avenger is gebaseerd op een evolutie van het CMP platform van Peugeot SA; een bruidsschat voor het huwelijk met Fiat Chrysler Automobiles dat geresulteerd heeft in de vorming van de Stellantis Groep. Het betreffende onderstel is zowel geschikt voor de montage van verbrandingsmotoren als een volledig elektrische aandrijflijn en de Avenger gaat in beide smaken gebouwd worden. Nederlandse klanten krijgen echter alleen de elektrische versie voorgeschoteld krijgen. Daarvan worden, hetgeen voor een Jeep heel ongebruikelijk is, alleen de voorwielen aangedreven. Stellantis belooft echter dat er later 4WD varianten volgen. Die moeten alsnog de merkwaarden van Jeep echt waar gaan maken. Dit neemt (natuurlijk) niet weg dat de overgrote meerderheid van de verkopen gegenereerd gaat worden met uitvoeringen die over voorwielaandrijving beschikken. Dat past beter bij het formaat auto én bij de dikte van de portefeuille van de Europese autoconsument. Ook de testauto beschikt over voorwielaandrijving. Onder de kap zit een enkele motor die maximaal 154 pk en 260 Nm produceert, afhankelijk van de modi van de auto die de bestuurder gebruikt.

JeepAvengerTest13

Er is een 54 kWh batterij, bestaande uit 10 cel modules onder de achterbank en 7 stuks in het vooronder. De klant krijgt standaard een warmtepomp (handig) en een 3-fasen AC oplader. Snel opladen kan met maximaal 100 kW. Dat is genoeg, zo beweert Jeep, om de batterij van 20 naar 80 procent op te laden in 24 minuten. De Avenger weegt iets meer dan anderhalve ton en zou in staat moeten zijn om op een volle acculading ongeveer 400 kilometer af te leggen, of 540 kilometer als hij louter voor stadsritten wordt gebruikt. Dan is namelijk een frequentere recuperatie van remenergie mogelijk.

JeepAvengerTest6

De evolutie van het CMP platform past de Avenger als een handschoen. Hij heeft korte overhangen waardoor hij in het terrein met dezelfde hellinghoeken overweg kan als zijn grotere broer Renegade. Slimme designdetails rond de wielkasten maken de Avenger optisch breder dan andere modellen met dezelfde architectuur, ondanks dat hij op papier een vergelijkbare breedte heeft. Er is een nette integratie van de karakteristieke Jeep grille met 7 sleuven, al zitten die bij de testauto dicht vanwege de volledig elektrische aandrijflijn die minder koellucht nodig heeft dan de varianten met een verbrandingsmotor. Het zijprofiel is puur Jeep, met een passend abrupte daling bij de C-stijl, en aan de achterkant is er een frisse kijk op de ‘X’ achterlichten van het merk. Door de slimme plaatsing van de carrosseriebekleding zullen krassen op de parkeerplaats waarschijnlijk meer pijn doen aan het kale grijze kunststof dan aan de in kleur van de carrosserie gespoten bumpers of aan koplampunits. Al met al is er sprake van een behoorlijk stoer ogende terreinwagen die groter oogt dan hij met zijn compacte lengte van 4,08 meter feitelijk is (ter vergelijking: Peugeot’s 2008 is maar liefst 22 cm langer).

JeepAvengerTest5

Optisch weet de Avenger dus te bekoren en het goede nieuws is dat hetzelfde kan worden gezegd van de rijeigenschappen. Want deze nieuwe jeep voelt niet alleen aan als een volledig Europese creatie (en dat zou hij ook moeten zijn, aangezien hij in Italië is ontwikkeld), maar ook als een duidelijke stap verder dan het originele stel CMP modellen zoals de Peugeot 2008, de Opel Mokka en de DS 3. Na een paar honderd meter rijden zal jou het verschil in veerkarakter opvallen. Bij de Avenger is er sprake van een iets zachtere initiële set-up, maar gecombineerd met een iets robuustere demping zodat de Jeep goed onder controle is te houden. De besturing beschikt over een consistent werkende bekrachtiging en heeft een aangename zwaarte. De installatie werkt direct en snel genoeg om de Jeep nauwkeurig te kunnen plaatsen. In bochten weet de Avenger zijn carrosserie mooi vlak te houden. Er is weliswaar sprake van wat onderstuur, maar dat is een natuurlijke, volledig voorspelbare eigenschap die eigenlijk alleen optreedt als jij je misdraagt. Er was geen tijd om de Avenger uitgebreid te testen op diverse typen ondergrond, maar ik vermoed dat deze auto een betere mix van comfort en onderstel controle biedt dan veel van zijn concurrenten, waaronder enkele modellen van binnen de Stellantis familie.

JeepAvengerTest3

De verfijnde rijervaring is ook te danken aan de kalibratie van het gaspedaal en de 3 rij modi van de Avenger. In de stand ‘Normal’ heb je 109 pk en 220 Nm tot jouw beschikking, en als je de schakelaar tussen de voorstoelen in de Eco modus draait, dalen die cijfers tot 82 pk en 180 Nm. In de standaardinstelling is er genoeg kracht voor ritten van A naar B, en hoewel de op efficiëntie gerichte Eco modus soms een beetje lusteloos aanvoelt, zou het onmiddellijk beschikbare motorkoppel waarschijnlijk nog steeds voldoende snelheid opleveren in voorstedelijk verkeer; voor het geval jij qua actieradius het onderste uit de kan bij deze Jeep zou willen halen. Een en ander betekent dat men tijdens snelle ritten met wisselend tempo over een bochtig traject de volledige 154 pk en 260 Nm die beschikbaar is in de Sport modus minder nodig hebt dan je zou denken. Ook niet onbelangrijk: als jij maximale prestaties van de Avenger eist, dan verliezen belangrijke elementen zoals de pedaalmodulatie en de besturing niet hun balans.

JeepAvengerTest12

De nieuwe elektromotor, ontwikkeld door een joint venture van Stellantis en Nidec, is indrukwekkend verfijnd, met bijna geen gejank, zelfs niet bij hard accelereren. Ook rolgeluiden worden goed gedempt, al zal hier de goede asfaltkwaliteit op de testroute zeker mee hebben gespeeld. Het ergste geluid dat ik kon detecteren bij 100 km/u was een beetje windgeruis van rond de zijspiegels.

JeepAvengerTest7

Tijdens de test heb ik ook een van de terrein modi uit kunnen proberen: ‘Mud’ zorgt ervoor dat de voorwielen iets meer dan normaal kunnen doordraaien om zichzelf van slib te ontdoen en vervolgens betere tractie te kunnen vinden. Een rit over een met plassen bezaaide rijbaan was kinderspel bij wat Jeep aanmerkt als een extreem ‘Trail Rated’ parcours, maar de Avenger kon toch aantonen dat hij bestand is tegen gladde, natte omstandigheden én dat de verhoogde rijhoogte met veel obstakels op de grond (die de wagenbodem van rivalen zouden beschadigen) de Jeep geen centje pijn doen. De andere terrein modi zijn overigens ‘Sand’ en ‘Snow’, en er is ook een hill descent control systeem.

JeepAvengerTest11

Het is zonder uitgebreide test moeilijk om te zeggen hoe realistisch het geclaimde WLTP bereik van 400 kilometer zal zijn, maar na een paar uur rijden met de Avenger rond het Italiaanse Balocco op een koude novemberochtend, leek mijn exemplaar op koers om ongeveer 350 kilometer te leveren. Als bestuurder heb je overigens enige invloed op de actieradius met het indrukken van de ‘B’ schakelaar, om zo het niveau van energieregeneratie te verhogen.

JeepAvengerTest4

Binnenin is er een enkele specificatie van het infotainmentsysteem: een 10,25 inch exemplaar dat Android- en Apple-integratie biedt, samen met TomTom navigatie. Daarnaast is het dashboard van de Avenger voorzien van een digitaal instrumentenpaneel dat dezelfde grootte heeft op de duurdere versies en 7 inch op de goedkopere uitvoeringen. Het centrale display heeft een gelikte interface en het systeem reageert vlot op aanraakinstructies. Toekomstige uitbreidingen van de software functionaliteiten zullen ook toegankelijk zijn via smartphones, smartwatches en thuisassistenten.

JeepAvengerTest8

Het dashboard oogt strak en ziet er netjes ontworpen uit, met rijkeuzeschakelaars die de versnellingspook vervangen en, gelukkig, conventionele knoppen voor verwarming en ventilatie; precies wat je eigenlijk verwacht van een merk dat functionaliteit hoog in het vaandel heeft staan.

JeepAvengerTest15

De afwerking is overal verzorgd en smaakvol, zonder overdreven weelderig te zijn en er zijn genoeg in carrosseriekleur uitgevoerde inzetstukken om de cabine op te fleuren. Verder zie je patronen op panelen die anders van kaal grijs plastic vervaardigd zouden zijn.

JeepAvengerTest9

De Avenger biedt ruimte aan 4 volwassenen, met merkbaar meer knie- en beenruimte achterin dan je vindt in de DS 3 of de Opel Mokka, hoewel langere inzittenden achterin misschien een beetje mopperen over de hoofdruimte op de middelste zitplaats. De bagageruimte heeft een behoorlijke omvang, namelijk 355 liter, en de verstelbare vloer heeft een wasbaar materiaal aan de onderkant, voor het geval jij de Avenger gaat gebruiken om je trouwe viervoeter mee te nemen voor wandelingen.

JeepAvengerTest10

De Jeep Avenger komt eerst als 1st Edition op de markt. Die is leverbaar in het geel en in het grijs. Beide hebben een zwart dak. Standaard is de 1ste Edition voorzien van privacy glass, 18 inch lichtmetalen velgen, elektrisch inklapbare zijspiegels, led verlichting vóór & achter, verwarmbare stoelen en een elektrisch te openen achterklep. Hij is vanaf nu tot en met 30 november te bestellen en kost 40.500 euro. Wat de uitrustingsspecificaties en prijzen zijn van de reguliere uitvoeringen van de Avenger, is nog niet bekend, maar wel dat Jeep de gebruikelijke namen Longitude en Limited daarvoor gaat gebruiken. De Sport basis versie kan rekenen op zaken als led koplampen, keyless go, het volledige scala aan terreinmodi, het kleinere digitale instrumentenpaneel, elektrisch verstelbare zijspiegels, parkeersensoren achter en 16 inch stalen velgen. De range-topper zal de wielmaat opvoeren tot 17 inch en is voorzien van het grotere instrumentenpaneel, flitsender ogende bekleding van de voorstoelen, adaptieve cruise control en een elektrisch bedienbare achterklep die reageert op voetbewegingen. Naast diverse uitrustingsniveaus plant Jeep een relatief eenvoudig aanbod op basis van optiepakketten (voorbeelden zijn Tech, Winter en Seats) en is er keuze uit 7 kleuren. Klanten kunnen hun auto verder personaliseren bij hun dealer, door overal stickers op te plakken, van de grille tot het dak.

JeepAvengerTest14

 

80%
80%
Awesome

Op basis van deze korte test verdient de Avenger, het eerste echt Europese model van Jeep het om klanten te vinden. Ik vermoed dat de beste keuze misschien niet de volledig met kraaltjes en spiegeltjes volgehangen First Edition is die ik kon rijden, maar dat neemt niet weg dat dit een verrassend praktische en goed uitontwikkelde, compacte SUV is met een voldoende sterke esthetische identiteit om hem in het verkeer op te laten vallen. En hoewel puristen misschien smalend reageren op het nieuws dat deze elektrische Jeep 'slechts' voorwielaandrijving heeft, hebben de ingenieurs van het merk uitstekend werk geleverd door de Avenger precies genoeg 'go anywhere' karakter te geven. Daardoor is hij binnen het gamma van Jeep geen vreemde eend in de bijt. Sterker nog: ter vergroting van de populariteit van het merk kan Stellantis zich geen betere ambassadeur wensen. Er zijn maar weinig kleine elektrische SUV modellen die écht charme hebben, maar de Avenger is er een van.

Daardoor durft Autointernationaal.nl de verwachting uit te spreken dat de Jeep Avenger in januari zal worden uitgeroepen tot Auto van het Jaar 2023. Toegegeven, het is een variatie op het CMP thema van onder andere de Peugeot 208 en 2008, maar Stellantis heeft er hard aan gewerkt om de efficiëntie van de elektrische aandrijflijn te verbeteren. Dat, gecombineerd met een nieuwe, prettig stille motor, zorgt er voor dat de eerder door Autointernationaal.nl geuite omschrijving 'oude wijn in een nieuwe zak' toch niet helemaal terecht is. Dat neemt niet weg dat ook de MG 4 Electric geselecteerd had moeten worden voor de finale stemronde. Die auto zet qua prijs:prestatie verhouding de bakens meer dan de Avenger. Maar als er één auto is uit het gezelschap dat de eindronde van de verkiezing wel heeft gehaald die Europese autoconsumenten kan weerhouden van de aanschaf van de Chinese MG 4 Electric, dan is het deze Jeep Avenger wel. Daarvoor dient Stellantis beloond te worden!

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (31)
    7.3

Reageren is niet mogelijk.