Dit zijn de toekomstplannen van Land Rover

0

Land Rover staat op het punt om de Discovery radicaal opnieuw uit te vinden. Enerzijds als onderdeel van haar versnelde en verreikende elektrificatie programma en anderzijds om dit modeltype uit de schaduw van de enorm populaire Defender te halen en zo het naamplaatje te herstellen als een kernpijler van de line-up.

De Discovery is van oudsher een zeer belangrijke auto voor Land Rover. Hij werd in 1989 gelanceerd als een meer op het gezin gericht en betaalbaar alternatief voor de veelgeprezen Range Rover en werd uiteindelijk een van de populairste modellen van het merk wereldwijd: in 2012 rolde het miljoenste exemplaar van de band. In de afgelopen jaren is de populariteit van de Discovery echter afgenomen en het huidige model (de vijfde generatie) bungelt consequent onderaan in het overzicht van de best verkochte Land Rover modellen. In de 12 maanden tot maart werden er slechts 16.791 exemplaren verkocht, vergeleken met 61.717 stuks van de Defender die min of meer dezelfde prijs en afmetingen heeft.

De komst van de nieuwe Defender 130 met 8 zitplaatsen vormt een verdere bedreiging voor de business case van de Discovery met 7 zitplaatsen, hoewel Land Rover voor de ‘130’ een aanzienlijke meerprijs verlangt ten opzichte van zelfs de duurste versie van de Discovery. Thierry Bolloré, tot vorige maand de topman van Jaguar Land Rover, hintte voor zijn aftreden dat de vervanging van de Discovery prioriteit voor hem heeft en suggereerde dat de historische connotaties van functionaliteit en robuuste betrouwbaarheid bij de opvolger extra geaccentueerd gaat worden in een poging om het modeltype een duidelijker gedefinieerd karakter te geven. “Het is altijd een erg gezinsgericht model geweest en dat willen wij verbeteren”, zei hij. “Het moet veel van de beste kenmerken van onze luxe modellen hebben, maar met de nadruk op bruikbaarheid en toegankelijkheid”.

Er zijn geen aanwijzingen dat het vertrek van Bolloré het ontwikkelingskader voor de opvolger ingrijpend zal veranderen. Op basis van zijn opmerkingen mogen wij er dus van uit gaan dat de volgende versie, de ‘Discovery 6’, die een kernonderdeel vormt van een geplande modellenoffensief voor de komende jaren waarmee Land Rover zich ingrijpend wil transformeren (met vanzelfsprekend een focus op elektrificatie), nadrukkelijker ‘moderne luxe’ zal communiceren, zonder in de val te trappen dat de ‘functie’ van deze SUV onder zijn beoogde verschijningsvorm gaat lijden.

Tegen 2026 zullen er 6 elektrische Land Rovers te koop zijn. Slechts 4 jaar later zal 60 procent van de verkoop van het merk gegenereerd worden met modellen die volledig emissievrij zijn. Dan zal elk model in de showrooms van Land Rover worden aangeboden met een ‘elektrische optie’. De nieuwe CEO van het bedrijf, Adrian Mardell (voorheen Jaguar Land Rovers’ financieel directeur), zal de komende maanden ongetwijfeld zijn visie voor het merk uiteenzetten.

Land Rover heeft gezegd dat niet al zijn naamplaatjes de oversteek naar het beloofde land van louter elektrische auto’s zullen maken. Zo is het momenteel onzeker of er een vervolg zal worden gegeven aan de Velar. Maar Bolloré was optimistisch over de vooruitzichten van de Discovery. “Wij geloven dat er een grote rol is weggelegd voor dit modeltype binnen Land Rover als naamgever van een eigen familie en daar werken wij hard aan”. De toekomst van de Discovery is dus veilig, ook omdat Jaguar Land Rover recente aankondigde dat Formule E-partner Wolfspeed siliciumcarbide halfgeleiders zal leveren voor de toekomstige elektrische modellen van het merk. In dit kader werd specifiek een geëlektrificeerde Discovery van de volgende generatie vermeldt, naast emissievrije varianten van de Defender en Range Rover (zie computertekening).

De Discovery Sport doet al dienst als een kleinere (en veel populairdere) afgeleide van zijn grote naamgenoot en wordt zelf getipt voor aflossing in 2024, wanneer de Halewood fabriek die hem maakt, zal worden geconfigureerd om elektrische auto’s te kunnen gaan bouwen. De vervanger voor die auto, en de nauw verwante Range Rover Evoque, zal de overstap maken naar het nieuwe EMA platform voor elektrisch aangedreven modellen van Land Rover. Een natuurlijkere pasvorm voor de Discovery met 7 zitplaatsen zou echter de MLA architectuur zijn die de basis vormt van de jongste Range Rover en Range Rover Sport. Deze veelzijdige, aluminium-intensieve structuur (geschikt voor aandrijving door milde hybride techniek geassisteerde verbrandingsmotoren, de montage van een stekker hybride aandrijflijn én louter elektrische techniek) zou een goed uitgangspunt zijn om de nieuwe Discovery de verleidelijke mix van verfijning, ruimte en terrein capaciteiten te geven. Uiteindelijk maakte de eerste generatie van de SUV zich met deze mix als een van de meest allround modellen van Land Rover razend populair.

Stijver, meer aerodynamisch en met een betere bescherming tegen aanrijdingen dan de ‘D7u’ structuur onder de hedendaagse Discovery, leveren de jongste Range Rover en Range Rover Sport ingrediënten voor een grondig gemoderniseerd en competitiever Discovery-aanbod, terwijl hij ook, en dat is cruciaal, de benodigde ruimte biedt voor een interieurindeling met 7 zitplaatsen. Net als de Range Rovers zal de opvolger van de Discovery naar verwachting worden gelanceerd met een keuze aan verbrandingsmotoren en plug-in hybride aandrijflijnen, maar voor het eerst in de geschiedenis van de terreinwagen zal er geen diesel meer zijn, aangezien Land Rover vastbesloten is om die optie tegen 2026 geleidelijk af te schaffen.

Een Performance uitvoering met de 4,4 liter V8 van BMW is onwaarschijnlijk, gezien het feit dat het factuurbedrag van de Discovery daarmee te veel overeenkomsten gaat vertonen met die van het Range Rover paar. De bekende 3,0 liter Ingenium 6 cilinder met mild hybride techniek is echter compatibel met het nieuwe platform en zal dus waarschijnlijk worden overgenomen. Het is veelbetekenend dat de op de MLA architectuur gebaseerde plug-in hybride varianten die al te koop zijn (die deze motor combineren met een batterij van 38,2 kWh) een elektrische actieradius van meer dan 100 km bieden, wat een van de langste van alle leverbare PHEV modellen op de markt is … en een Discovery P410e (zoals de uitvoering waarschijnlijk gaat heten) zal een aantrekkelijk alternatief voor de BMW X5 xDrive45e en Mercedes-Benz GLE 350de kunnen worden.

Wat betreft de volledig elektrische uitvoering, die een jaar later, namelijk in 2025, zal worden getoond, zal Land Rover voor de lancering ongetwijfeld de nieuwste aanwinsten in het segment van de grote elektrische SUV’s benchmarken, waaronder de Mercedes-Benz EQE SUV, de Polestar 3 en de Volvo EX90. om er voor te zorgen dat de Discovery kan scoren met concurrerende specificaties op het gebied van prestaties en rijbereik; dit in combinatie met de kenmerkende wendbaarheid in het terrein en de functionele doelmatigheid van het ontwerp.

Voor klanten die met een elektrische Land Rover toertochten over lange afstanden willen maken, heeft het merk straks andere modellen in het gamma, namelijk emissievrije varianten van de Range Rover en de Range Rover Sport, dus de actieradius van de ‘Discovery-E’ zal de grens van 550 kilometer waarschijnlijk niet gaan overschrijden. Gezien het feit dat zelfs de nieuwe PHEV modellen van Jaguar Land Rover kunnen opladen met 50 kW, wordt van de volledig elektrische modellen van Land Rover verwacht dat zij een van de snelste opwaardeertijden op de markt zullen bieden.

Geavanceerde connectiviteit zal ook een prioriteit zijn voor Land Rover modellen die na 2025 worden gelanceerd. JLR werkt samen met de Amerikaanse softwaregigant Nvidia om samen een nieuwe (en op maat gemaakte) softwarestack te ontwikkelen die draait om zelfrijdende mogelijkheden, zoals parkeerhulp en Augmented Reality, rijhulpmiddelen en inzittendenbewaking. Tegelijkertijd wordt een nieuwe bron van inkomsten geïntroduceerd in de vorm van draadloze upgrades en downloadbare functies. Gezien zijn relatie met de grote Range Rover modellen, wordt verwacht dat de Discovery wordt aangeboden met de meest geavanceerde iteratie van dit systeem, vergelijkbaar met rivalen zoals de Volvo EX90, die begin 2024 in de showrooms zal arriveren met standaard een lidar sensor voor (op termijn) autonoom rijden zonder toezicht.

Reageren is niet mogelijk.