Jeremy Offer nieuwe designchef van Volvo

0

Volvo krijgt een nieuwe hoofdontwerper. Op 1 mei volgt Jeremy Offer als design chef Robin Page op, die als adviseur aan de Zweedse autofabrikant verbonden blijft.

Offer heeft volgens Volvo 35 jaar ontwerpervaring in verschillende sectoren en bedrijven. In zijn nieuwe rol is Offer ook lid van het managementteam van de premium autofabrikant. De nieuwe hoofdontwerper rapporteert rechtstreeks aan Volvo baas Jim Rowan. “Ik ben verheugd om Jeremy welkom te heten bij Volvo”, zei Jim Rowan. “Hij brengt een sterke leiderschapspersoonlijkheid en uitgebreide ontwerpervaring met zich mee, variërend van elektrische voertuigen en industrieel ontwerp tot digitale producten en diensten”, zo voegde de baas van Volvo er aan toe.

Arrival2

Voordat hij bij Volvo kwam, werkte Offer als senior vice president en chief designer voor Arrival (foto) dat wij onder andere kennen van de ‘Uber auto’ en van elektrische bedrijfswagens. In deze functie was hij onder andere verantwoordelijk voor voertuigprogramma’s, componenten en het merkbeleid, zo blijkt uit een persbericht van Volvo. Tegelijkertijd viel ook de klantenservice onder de verantwoordelijkheid van Offer. Bij Arrival gaan de zaken alleen niet echt lekker. Nu mag Offer dus aan de slag bij een merk dat aanmerkelijk steviger in het zadel zit. 

Andere functies van Offer waren onder meer industrieel ontwerper bij het wereldwijde adviesbureau EPAM. Offer heeft tijdens zijn carrière talloze designprijzen ontvangen. “Ik ben vereerd om deze functie bij Volvo Cars op me te nemen, een bedrijf met een rijk erfgoed dat voorop loopt in een nieuw tijdperk”, aldus Offer. “Het is een geweldige kans om de ontwerptaal en -principes van Volvo Cars vorm te geven, samen met al het grote talent in het bedrijf”.

Volvo verkocht vorig jaar wereldwijd 615.121 voertuigen. Dat komt overeen met een daling van 12 procent ten opzichte van 2021. Het aandeel volledig elektrische modellen is echter bijna verdrievoudigd: de oplaadbare auto’s waren goed voor 10,9 procent van de verkopen. De populairste Volvo was vorig jaar de XC60 met 195.338 afgeleverde exemplaren. Daarna volgen de XC40 (169.206 verkopen) en de XC90 (97.130). Net als andere fabrikanten kampte Volvo vorig jaar met forse leveringsproblemen van halfgeleiders en de gevolgen van de coronapandemie.

Volvo maakt zich op voor een elektrische toekomst, in welk kader wij op korte termijn enkele nieuwe modellen mogen verwelkomen. Om te beginnen de EX90 en de EX30. De modellen die in de periode tot en met 2016 zullen worden geïntroduceerd, zijn grotendeels de erfenis van de in 2017 aangetreden Page. Dat hij juist nu zijn tekenpotlood neerlegt, kan niet los worden gezien van de kritiek, onder andere van Autointernationaal.nl, op het design van de nieuwe EX90.  

Reageren is niet mogelijk.