Mercedes speelt met haar klanten graag een spelletje. De autofabrikant zou namelijk elk moment een eigen quiz kunnen organiseren rondom haar cryptische modelnamen. De ‘miljoen euro vraag’ van vandaag: Is de Mercedes EQC 400 4Matic …
a) Een C-klasse formaat sedan of liftback met elektrische aandrijving?
b) Een SUV met een coupéachtige achterkant en een 4,0 liter motor?
c) Een 4-deurs coupé op basis van de E-klasse met 400 pk?
d) Een SUV met elektrische aandrijving?
Antwoord ‘d’ is correct, hoewel niet bijzonder voor de hand liggend.
Mercedes is zich bewust van het feit dat haar modelnaam politiek voor verwarring kan zorgen en wil daarom klare wijn gaan schenken: het elektrische submerk EQ gaat verdwijnen. De naam staat voor “Electric Intelligence” en wordt sinds 2019 gebruikt voor de typeaanduidingen van de volledig elektrische Mercedes modellen. Maar vanaf 2024 zullen alle nieuwe emissievrije auto’s met de beroemde ster het extra logo niet meer hebben dragen.
De zaak is nog niet definitief beslist. Intern wordt echter duidelijk dat toekomstige voertuiggeneraties weer onder hun oude naam op de markt zullen worden gebracht, ongeacht het type aandrijving. De EQE wordt dan E-klasse, de EQC de nieuwe C-klasse en de volgende generatie GLC zal als ‘EQC SUV’ door het leven gaan. Door helemaal te stoppen met de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor is er geen behoefte meer aan een apart elektrisch sub merk (EQ), zegt een insider.
De lettercombinatie ‘EQ’ van Mercedes zal waarschijnlijk niet helemaal uitsterven. In Stuttgart wil men het logo in de toekomst ook gebruiken als merk voor accessoires en diensten met betrekking tot elektromobiliteit. Het gaat om Wallboxen, laaddiensten en energieopslag voor de eigen woning.
