Land Rover heeft de Range Rover Velar vernieuwd. Voor de zoveelste keer, want de Britten voorzagen hun sportief gelijnde SUV namelijk al een aantal keer van een update. Nu gaan de wijzigingen een stap verder, waardoor we kunnen spreken van een echte facelift. Die zorgt er voor dat vooral het interieur weer helemaal up-to-date is, maar laat ook de techniek niet ongemoeid.
In 2017 vulde Land Rover het gat in het Range Rover gamma tussen de compacte Evoque en de tamelijk uitbundige Sport met de Velar, een SUV op basis van de Jaguar F-Pace. De nieuweling sloeg direct goed aan bij de consument, reden waarom de Britten amper uiterlijke wijzigingen doorvoeren.
Land Rover heeft wel de koplampen vervangen. Dit betekent dat het kenmerkende balkje in de onderste hoeken plaats heeft gemaakt voor een eenvoudige led strip met Pixel techniek. Tussen de voortaan anders ingedeelde koplampen monteert Land Rover een nieuwe grille met eleganter gevormde lamellen.
De voorbumper bleef grotendeels behouden, maar de achterbumper werd wel onder handen genomen. Dit betekent dat de vernieuwde Velar het beste kan worden herkend aan de gewijzigde achterlichten. Die doen voortaan denken aan de exemplaren van de jongste Range Rover Sport.
Zoals gezegd werd in het kader van de facelift vooral het dashboard onder handen genomen. In dit kader heeft de Velar het stuurwiel van de Range Rover Sport gekregen. Verder is er een nieuw, in de middenconsole geïntegreerd gebogen aanraakscherm van 11,4 inch voor het infotainment. Via dit optisch zwevende display dient ook de temperatuurregeling aan boord plaats te vinden, evenals activering van tal van rijfuncties.
Voor de rest zit er namelijk geen enkel bedieningselement meer in de middenconsole. Die is nu afgewerkt met een paneel van hoogwaardig fineerhout, al zijn ook andere materialen mogelijk. De ronde keuzeknop om de automaat mee te bedienen, heeft plaatsgemaakt voor een kleine keuzeknuppel. Land Rover introduceert verder nieuwe kleuren en materialen en past de optielijst aan.
Land Rover heeft ook aan de aandrijflijnen van de Velar gesleuteld. De stekker hybride versie heet nog steeds P400e, maar heeft een nieuwe accu gekregen die 19,2 kWh in plaats van 13,6 kWh groot is. Dat geeft de Velar PHEV een elektrische actieradius van 64 kilometer, hetgeen ruim 20 procent meer is dan voorheen, toen na 53 kilometer de koek op was. Het vermogen en koppel bleef met 404 pk respectievelijk 640 Nm ongewijzigd en als basisunit fungeert nog steeds een 2,0 liter benzinemotor. De Velar kan in P400e vorm (verkrijgbaar vanaf 85.510 euro) in 5,4 tellen vanuit stilstand naar 100 km/u accelereren. Laden kan tot 50 kW.
Die krachtbron zit ook in de Velar P250, die 250 pk sterk is. De andere benzinesmaken heten P340 en P400. Dat zijn Velar uitvoeringen met een 3,0 liter 6 cilinder-in-lijn motor die goed is voor 340 pk respectievelijk 400 pk. Dieselen kan in de D200 of de D300; het vermogen van beide versies kan jij inmiddels waarschijnlijk wel raden. Nou ja, bijna dan want de Velar D200 kan 204 pk mobiliseren.
LandRover….. | Audi……….. | BMW………… | Ford……….. |
RR Velar | Q7 | X5 | Explorer |
P400e | 55 TFSI e | xDrive45e | PHEV |
– | – | – | ST-Line |
85.510 euro | 89.068 euro | 89.897 euro | 88.345 euro |
Jaguar……… | Lexus………. | Mercedes……. | Volvo………. |
F-Pace | RX | GLE | XC60 |
P400e | 450h+ | 350e | RT8 |
R-Dynamic S | Comfort | – | Polestar |
87.973 euro | 84.995 euro | 90.376 euro | 86.995 euro |
Iedere uitvoering van de Velar is standaard voorzien van vierwielaandrijving. De werking daarvan kan op de persoonlijke behoeften worden ingesteld via het Terrain Response systeem. Hiervoor dient men het aanraakscherm te gebruiken.
De Velar versies met 6 cilinder motor (P400, D300) of plug-inhybride techniek (P400e) krijgen bovendien Adaptive Dynamics mee. Daarmee kan de stijfheid van de luchtvering worden aangepast aan de omstandigheden.