Lightyear is voorlopig gered. Met een geldinjectie à 8 miljoen van een groep individuele investeerders kan het jonge bedrijf uit Helmond een nieuwe divisie gaan opzetten. Die moet de belofte van een elektrische auto met zonnepanelen, de zogeheten ‘2’, waar gaan maken.
In de komende maanden moet Lightyear nog wel op zoek naar nieuwe financiers. “De droom is levend gehouden, maar het is zeker nog geen gelopen race”, zegt Rinke Zonneveld van Invest-NL, één van de deelnemers in het nieuwe bedrijf. Afgelopen donderdag bleek dat een consortium van 6 grote partijen (waaronder Invest-NL, familiebedrijf SHV en zowel de Brabantse als de Limburgse investeringsmaatschappijen) niet verder wilden investeren in Lightyear. Daarop kwam een groep individuele investeerders onder leiding van Arnoud Aalbersberg met een alternatief plan. Dat vindt nu doorgang.
De individuele beleggers steken in eerste instantie 8 miljoen euro in Lightyear. Daarmee kan het bedrijf de komende maanden overleven. Lightyear moet tegelijkertijd flink gaan afslanken: na de doorstart is er slechts plek voor 100 van de oorspronkelijk 600 medewerkers. In de komende maanden willen de partijen meer kapitaal zoeken voor de verdere ontwikkeling van de Lightyear 2. Uiteindelijk heeft het nieuwe bedrijf meer dan 1 miljard euro nodig voordat het tweede model van de band kan rollen, zo is de verwachting.
Gisteren was er nog onzekerheid of het plan van Aalbersberg wel doorgezet kon worden. Bovengenoemd consortium had namelijk het pandrecht op het intellectueel eigendom van het zonnedak en van de aandrijvingsmechaniek van Lightyear. Om dit probleem op te lossen, heeft Aalbersberg onderhandeld met Zonneveld en Lightyear topman Lex Hoefsloot. In ruil voor aandelen in de nieuwe bv brengt het consortium het intellectueel eigendom in.
“Het was onze dure plicht om de droom van Lightyear levend te houden. Dat hebben we nu gedaan”, aldus Zonneveld. Over de nieuwe aandelenverhouding wil hij noch Lightyear enige mededeling doen. Wel is duidelijk dat zowel oude als nieuwe investeerders, management en medewerkers een belang krijgen in het nieuwe bedrijf. “Daarbij zijn de nieuwe investeringen meer waard dan oorspronkelijke investeringen”, aldus Zonneveld.
De overweging om een doorstart van Lightyear te financieren wordt vooral ingegeven door de hoop dat de technologie van het bedrijf (ook) kan worden verkocht aan grote autofabrikanten. Nu is de waarde van het intellectueel eigendom op nul gewaardeerd. Hoefsloot spreekte in een persbericht van “geweldig nieuws”. “We beseffen dat de impact op onze werknemers, investeerders, klanten en leveranciers groot is, maar we hebben geprobeerd de beste weg voor iedereen te vinden”.
De Lightyear 2 moet, in tegenstelling tot het debuutmodel, een beter betaalbare gezinsauto worden. Het beoogde prijskaartje lag voor het faillissement van dochteronderneming Atlas Technologies op afgerond 40.000 euro. De Lightyear moet eind 2024 in productie worden genomen. Leasemaatschappijen hebben inmiddels pre-orders geplaatst voor 21.000 exemplaren van de ‘2’. De komende tijd zal blijken of de perikelen van de afgelopen maand gevolgen hebben voor het prijskaartje en de productiestart.
Net als Autointernationaal.nl is ook de Duitse auto-expert Ferdinand Düdenhoffer sceptisch over de doorstart van Lightyear. Hij wijst op de sterke concurrentie in het segment voor elektrische auto’s en de moeilijke omstandigheden op de kapitaalmarkten. “Investeerders zijn terughoudend. Het gaat erg moeilijk worden voor Lightyear om 40 tot 50 miljoen euro bijeen te verzamelen, vooral omdat het nog tijd kost voordat de auto in productie kan worden genomen”.
De komende dagen wordt er onderhandeld met de curator over kennis en materialen die in de failliete werkmaatschappij Atlas Technologies zitten en die over moeten naar het nieuwe bedrijf. Ook moet er worden gesproken met partijen die dreigden met claims en rechtszaken.