Er zijn vorig jaar 60.000 meer boetes uitgedeeld voor fout parkeren/stilstaan dan in 2021. Het ministerie van Justitie en Veiligheid spreekt van een opvallende stijging, maar een verklaring is mogelijk het einde van de coronacrisis: er werd meer geparkeerd in stadscentra omdat winkels weer open waren.
In totaal werden er in 2022 ruim 8,1 miljoen verkeersovertredingen geconstateerd, iets meer (1,6 procent) dan in 2021. Nog steeds werden veruit de meeste boetes uitgedeeld voor te hard rijden (ruim 6,5 miljoen), al waren het er minder dan in 2021.
Vooral bij trajectcontroles was een daling te zien, maar dat kan volgens het ministerie te maken hebben met wegwerkzaamheden, waardoor een aantal controlesystemen uitstonden. Door de toenemende drukte op de snelwegen reden automobilisten waarschijnlijk ook langzamer.
Het gemiddelde boetebedrag voor een verkeersovertreding ging van 81,15 euro naar 84,16 euro. Bij snelheidsovertredingen is een kleine daling van het boetebedrag te zien, wat waarschijnlijk betekent dat ‘hardrijders’ iets minder hard op het gaspedaal hebben gedrukt.
Ook het aantal boetes voor buitenlandse verkeersovertreders ging weer flink omhoog, naar ruim 874.000. Ook die stijging is waarschijnlijk het gevolg van het einde van de coronaperiode, waardoor meer mensen ons land hebben bezocht.
Vaste fitspalen registreerden vorig jaar 3,2 miljoen verkeersovertredingen, zowel voor te hard rijden als door rood rijden. Het meeste werk had de paal op de A29 bij de Haringvlietbrug richting het zuiden: daar werd 45.619 keer geflitst. De Haringvlietbrug wordt gerenoveerd en daarom geldt daar nu een maximumsnelheid van 50 km/u.
In november vorig jaar werd ook een nieuw middel ingezet: de flex flitspaal, die ongeveer 2 maanden op dezelfde plek blijft en dan weer verhuist. De flex paal die in Hoorn werd geplaatst bij een spoorwegovergang was het meest ‘succesvol’ met 1.701 snelheidsovertredingen in 2 maanden tijd.