Het tanken van diesel kan in de komende weken weer duurder worden. Dat komt door een Europese importverbod. Een groot deel van de diesel in Europa was de laatste maanden nog steeds van Russische makelij, maar nu dienen er andere bronnen aangeboord te worden, met mogelijk hogere prijzen tot gevolg. Toch denken deskundigen dat de impact van de sanctie waarschijnlijk meevalt.
Eén van die deskundigen is oliemarktspecialist Mark Williams van adviesbureau Woodmac. Hij stelt dat de prijs van diesel zeker weer gaat oplopen. Maar hij verwacht niet dat wij snel weer terug zijn op het extreem hoge prijsniveau van vorig jaar. Toen raakte de markt in paniek, maar daar is nu geen sprake van.
Kort na de uitbraak van de oorlog in Oekraïne waren Nederlandse automobilisten op een gegeven moment 2,375 euro kwijt voor een liter diesel. Na de accijnsverlaging door de overheid kwam die prijs nog enkele keren weer in zicht vanwege opspelende tekorten, maar inmiddels is het bedrag dat aan de pomp betaald moet worden een stuk lager.
De landen van de Europese Unie importeren sinds 5 december al geen ruwe aardolie meer uit Rusland. En nu geldt dit ook voor aardolieproducten uit Rusland, zoals diesel en kerosine. Doel van deze maatregelen is om ervoor te zorgen dat Rusland minder inkomsten heeft om de oorlog tegen Oekraïne te financieren.
Paul van Selms van consumentencollectief UnitedConsumers denkt niet dat de importstop grote gevolgen zal hebben. De laatste tijd zijn namelijk al grote dieselvoorraden opgebouwd. De Nederlandse adviesprijs van de grote oliemaatschappijen daalde afgelopen dagen zelfs wat, namelijk naar 1,890 euro per liter. Eugene Lindell, expert bij Facts Global Energy, denkt ook niet dat de dieselmarkt in Europa door het wegvallen van de aanvoer uit Rusland droog komt te staan. “Er zijn genoeg volumes in omloop, het is gewoon een kwestie van de mogelijkheden aanboren”.
In Den Haag heeft de overheid sinds kort wel een crisisplan klaarliggen voor het geval dat er opeens toch grote schaarste ontstaat. Energieminister Rob Jetten merkt op dat de olieprijzen sinds het ingaan van de importban van 5 december “niet of nauwelijks” worden beïnvloed door de sancties. Zaken als het coronabeleid in China (die een directe invloed heeft op de economische activiteiten van dit land) en de zorgen over een mogelijke recessie hebben volgens Jetten veel grotere effecten.
Rusland zelf ziet voorlopig geen reden om als reactie op het Europese importverbod de productie van diesel en kerosine te verminderen. Dat komt onder andere doordat landen als China en India nog steeds grote afnemers zijn. Marktanalisten zien dat de vraag naar olie vanuit China de laatste tijd weer aan het aantrekken is.