Volvo meldt een verkoop van 48.520 auto’s in januari. Dat is een stijging van 2 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar.
De verkoop van Recharge modellen (volledig elektrische en plug-in hybride auto’s) steeg in januari met 31 procent en was goed voor 40,7 procent van alle personenwagens die door Volvo afgelopen maand wereldwijd werden verkocht. Het aandeel van volledig elektrische exemplaren bedroeg 16,2 procent.
In Europa werden in januari 21.436 auto’s verkocht. Dat is 14,7 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De afzetstijging is vooral te danken aan markten als het Verenigd Koninkrijk, Italië en België. De verkopen van Recharge modellen waren in januari in Europa goed voor 59,8 procent van de totale verkopen. In Nederland mag Volvo zich voor de dertiende maand op rij het nummer 1 stekkermerk noemen, ondanks dat bij ons de verkopen afnamen.
In de Verenigde Staten werden 7.693 auto’s verkocht, hetgeen een stijging van 8,2 procent betekent ten opzichte van januari vorig jaar. Het afzetaandeel van de Recharge modellen was goed voor 30,8 procent van de totale verkopen afgelopen maand. In China daalde de afzet in januari met 19,5 procent tot 11.783 auto’s. Volgens Volvo was dit het gevolg van het Chinese Nieuwjaar. Het afzetaandeel van Recharge modellen bereikte 10,7 procent. China loopt voor wat betreft Volvo dus achterop bij de elektrificatie van haar wagenpark. Mogelijk komt hier verandering in als later dit jaar de verkoop van de nieuwe EX30 start.
In januari was de XC60 het bestverkochte Volvo model met een afzet van 16.016 exemplaren (2022: 14.516 auto’s), gevolgd door de XC40, met een totale verkoop van 14.038 eenheden (2022: 12.286 auto’s) en de XC90 met 7.438 auto’s (2022: 7.243). Van deze modellen nam de afzet bovengemiddeld toe. Hieruit kan worden afgeleid dat de sedans en de stationwagens van Volvo minder gevraagd waren. Voor wat betreft Nederland lijkt dit te kloppen: er werden in januari bijna driekwart minder exemplaren van de V60 op kenteken gezet dat in dezelfde maand van 2022.
Meer elektrisch
Vanaf 2035 mogen er in de Europese Unie alleen nog maar volledig elektrische auto’s verkocht worden. Volvo wil daar niet op wachten en zegt over 3 jaar al een volledig elektrisch modellengamma te zullen hebben in Europa. Dat laten 2 bronnen binnen Volvo weten aan persbureau Reuters.
Eerder verkondigde Volvo aan dat het vanaf 2030 alleen nog maar volledig elektrische auto’s wil verkopen, maar de transitie naar emissievrije mobiliteit lijkt in Europa sneller te verlopen dan aanvankelijk werd voorzien. En als het aan de Amerikaanse president Joe Biden ligt, kan de overstap naar elektrische auto’s (ook) niet snel genoeg gaan. Het aanpassen van de agenda van Volvo heeft de goedkeuring van het Chinese moederbedrijf Geely, dat 82 procent van de aandelen van de Zweedse autoproducent bezit en zelf druk is met de elektrificatie van het gamma van haar andere merken zoals Lotus, Lynk & Co en Zeekr.
De toekomstplannen van Volvo betekenen dat de Zweden alle modellen vanaf de volgende generatie gaan uitrusten met een volledig elektrische aandrijflijn. Daarbij krijgen de SUV modellen voorrang: de XC60 en XC90 zijn al verkrijgbaar als plug-in hybride, maar de opvolger van de laatste, de 7-zits EX90, is een volwaardige elektrische auto. Volvo gaat met dit model concurreren met onder andere de Mercedes EQS SUV.
Volvo zal zoals gezegd dit jaar ook de compacte EX30 introduceren, eveneens een elektrische SUV. Pas daarna is aflossing van de S90 en V90 aan de orde. Over nieuwe stationwagens is Volvo evenwel vaag. Mogelijk komt er een gecombineerde opvolger voor de V60 en V90. Voor de Chinese markt is het erg belangrijk dat er weer een nieuwe S90 komt, maar aan aflossing van de tegenvallend verkopende S60 is minder behoefte. Mogelijk wordt dit model al over 3 jaar zonder opvolger gesaneerd.
Primair voor de Chinese markt gaat Volvo ook een MPV ontwikkelen. Dat wordt een model met 3 rijen stoelen en 7 zitplaatsen. De MPV zal worden gebaseerd op de Zeekr 009. Het ontwikkelingswerk van dit model zal plaatsvinden in het onderzoeks- en ontwikkelingscentrum in Shanghai. Ook de opvolger van de S90 zal aldaar van de tekentafel komen. Het betekent dat Chinezen een grotere vinger in de pap krijgen bij het vormgeven van de toekomst van Volvo.