Om verkeersongevallen te voorkomen, moet de snelheid op wegen waar nu 80 km/u mag worden gereden, worden verlaagd naar 60 km/u. Daarvoor pleit Veilig Verkeer Nederland (VVN) donderdag. Op die provinciale wegen gebeuren volgens de organisatie namelijk veel ongelukken.
Van alle dodelijke verkeersongevallen gebeurt jaarlijks 41 procent op 60- en 80- kilometerwegen, waarvoor provincies als wegbeheerder verantwoordelijk zijn, zo stelt VVN, die verwijst naar cijfers van de politie. De snelheid speelt vaak een rol bij ongevallen, zo stelt VVN “en dat geldt zeker ook voor deze wegen”.
De woordvoerder van VVN vervolgt: 60- en 80- kilometerwegen zijn over het algemeen niet optimaal veilig en geloofwaardig ingericht. Met de overheid is gekozen voor de zogenoemde risico-gestuurde aanpak en dan past het niet dat op een weg met bomen op 60 cm afstand, 80 km gereden mag worden”.
VVN zou daarom graag zien dat ook meer gehandhaafd wordt op snelheid op die wegen. “Trajectcontroles, mobiele onbemande controlesystemen en hogere boetes voor excessieve overtreders die kunnen zorgen voor effectievere handhaving, lijken vooral te zijn voorbehouden aan het hoofdwegennet. Dit terwijl ze mogelijk ook kansen bieden voor 60- en 80- kilometerwegen. Ook BOA’s zouden ingezet kunnen worden om een grotere subjectieve pakkans te creëren”.
Kritiek: “dit leidt tot onverantwoorde inhaalmanoeuvres”
Verkeerskundige Gerard Tertoolen plaatst evenwel vraagtekens bij het plan: “Mensen gaan echt niet langzamer rijden als je het bordje 80 door 60 vervangt. Alleen als je zwaar gaat handhaven”, zegt hij. De kans op “ergernis, frustratie en afleiding bij bestuurders” wordt bij het verlagen van de snelheid alleen maar groter. “Die frustratie leidt bij sommigen weer tot onverantwoorde inhaalmanoeuvres. Het is een beetje of je door de kat of de hond gebeten wordt”.
“De standaardregel is dat een provinciale weg de gewenste snelheid moet oproepen en dat je degene die moedwillig te hard rijdt moet kunnen bestraffen”, zegt Tertoolen. “Doe dat dan ook goed. Niet met een geldboete, maar met rijbewijs kwijt. Als je bordjes gaat vervangen en de weg laat voor wat die is, win je er vrees ik weinig mee. Of je moet in heel Nederland met trajectcontroles gaan werken. Het is een groot dilemma”.
In een aantal provincies staat het verlagen van de maximumsnelheid op provinciale wegen al langer op de agenda. In sommige gevallen, zoals in het Brabantse Chaam, blijkt dat onmogelijk. Provinciale wegen zijn bedoeld voor de snelle afwikkeling van het regionale verkeer en dat betekent een hoger rijtempo dan 50 km/u. Bij een snelheid van 80 km/u kan het verkeer aldaar goed worden afgewikkeld. Als je op een bepaalde plek het tempo verlaagt naar 60 km/u, dan heeft dat ook invloed op andere wegen.
Volgens de politie vallen er nog altijd te veel doden door snelheidsduivels. Volgens een schatting van het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) wordt een derde van alle dodelijke verkeersongevallen mede veroorzaakt door te snel rijden.