Hoewel de Shanghai Auto Show 2023 over het algemeen aan de verwachtingen voldeed en het publiek in staat stelde om kennis te maken met geweldige auto’s en futuristische technologie, wilden veel auto-nerds meer. Iedereen, of in ieder geval de meeste mensen, verwachtte de MG Cyberster te zien, maar die elektrische sportwagen schitterde door afwezigheid.
Niemand weet zeker of MG van plan is de roadster ergens anders tentoon te stellen, bijvoorbeeld op de IAA van München, maar maak je geen zorgen, in China mocht een select aantal autofans de Cyberster al meenemen voor een proefrit. Dat geeft een indruk van de sterke en zwakke punten van de MG. Maar eerst een kleine opfriscursus over de Cyberster.
De MG Cyberster, die 2 jaar geleden in prototypevorm werd geïntroduceerd op de 2021 editie van de Shanghai Auto Show (die wegens de corona lockdown niet bezocht kon worden door publiek uit het buitenland), is een elektrische roadster met een cabrioletkap, schaardeuren en een opvallend exterieur. Hij meet 4.535 x 1.913 x 1.329 mm met een wielbasis van 2.690 mm. Daarmee is hij 188 mm langer dan de Porsche 718 Cayman. Het leeggewicht van 1.850 à 1.985 kg is behoorlijk firs, maar dat is normaal voor elektrische voertuigen.
De proefrit vond plaats in het SAIC Design Center. Daar kon de productieversie van de Cyberster nauwkeurig worden geïnspecteerd. Een paar dingen vallen op. Ten eerste zijn er 3 daglichten in elke koplamp die een ontwerp van een gebroken cirkel heeft. Verder kan men met de knop op de deurkruk de portieren met slechts één klik openen.
De Cyberster waarmee kon worden gereden, heeft 245/40 R20 banden om zijn voorwielen en 275/35 R20 rubber om de wielen achter. Het instapmodel wordt echter uitgerust met 245/45 R19 wielen voor en 275/40 R19 exemplaren achter.
Aan de achterkant zit de lichtbalk over de volledige breedte boven unieke, pijlvormige achterlichten. Andere coole details zijn de zwarte strip die over de roadster loopt en een “100th Anniversary” label op de auto. Dit suggereert dat de Cyberster in 2024 (de 100ste verjaardag van MG) op de markt zal worden gebracht.
Tijdens de proefrit was er veel lof voor het rijgedrag, de acceleratie en het remmen van de auto, terwijl er gestuurd werd met een Tesla-achtige juke. Ook het onderstel, het vermogen en het exterieurontwerp konden de toets der kritiek allemaal doorstaan. Uit exclusieve berekeningen van Autointernationaal.nl blijkt dat de MG Cyberster in Nederland ongeveer 75.000 euro gaat kosten. Voor een MG (of vor een Mazda MX-5 alternatief) is dat veel geld, maar elektrische auto’s zijn nou eenmaal allemaal aan de prijs. Ook veel Chinese exemplaren.
De geteste Cyberster beschikt over vierwielaandrijving en 2 elektromotoren. De eerste, gemaakt door United Automotive Electronic Systems (UAES), is goed voor 204 pk. Dezelfde elektromotor drijft de MG 4 aan. De tweede elektromotor, die op de achteras zit, wordt gemaakt door de Hasco Group en is 340 pk. Het totale vermogen van de MG Cyberster is dus 544 pk en dat is natuurlijk allesbehalve slecht voor een Porsche 718 Cayman concurrent. De topsnelheid is evenwel begrensd op maximaal 200 km/u.
De Cyberster zal worden uitgerust met een NMC-batterij gemaakt door United Auto Battery System (UABS); een joint venture tussen SAIC en CATL. Het instapmodel roadster heeft alleen een elektromotor op de achteras. Deze 314 pk sterke krachtbron wordt geproduceerd door de Hasco Group, waarvan SAIC (het moederbedrijf van MG) 58 procent van de aandelen bezit.
MG is van plan om in de nabije toekomst haar export naar Europa te vergroten en hoopt dat Cyberster daarbij kan helpen. Volgens de automaker is de roadster haar “eerste wereldwijd te verkopen auto” (de MG 4 zal niet in Noord Amerika verkocht gaan worden, red.), en ontwikkeld “op basis van uitgebreid wereldwijd marktonderzoek en gericht op de behoeften van overzeese consumenten”.