Volvo meldt dat zij in de eerste 3 maanden van 2023 in totaal 162.938 auto’s heeft verkocht; een stijging van 10 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De groei is vooral te danken aan door de volledig elektrische modellen van het merk.
In maart verkocht Volvo wereldwijd 63.132 auto’s, hetgeen 8 procent meer is dan in dezelfde maand vorig jaar. De zogeheten Recharge line-up (modellen met een volledig elektrische of plug-in hybride aandrijflijn), bleef in de eerste 3 maanden van het jaar populair en was goed voor 41 procent van alle door Volvo aan de man of vrouw gebrachte personenwagens wereldwijd. Het verkoopaandeel volledig elektrische auto’s kwam in die periode uit op 18 procent.
In de eerste 3 maanden van 2023 groeide de Europese verkoop van Volvo tot 72.671 auto’s; een stijging van 12 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het aandeel van Recharge modellen bereikte in onze regio 62 procent van de totale verkoop. In Nederland zit Volvo na 3 maanden op een marktaandeel van 5 procent. Daarmee zijn de Zweden het populairste premium merk. In het segment voor stekkerauto’s sluit Volvo het eerste kwartaal af als de nummer-2. De elektrificatie van het wagenpark vindt in Nederland in een versneld tempo plaats en Volvo weet daar met een marktaandeel van 11 procent veel vruchten van te plukken. De XC40 was in de eerste 3 maanden van dit jaar namelijk de op een na populairste elektrische auto van Nederland.
In de Verenigde Staten steeg de verkoop in de eerste 3 maanden van het jaar met 16 procent tot 26.483 auto’s. Recharge modellen waren in het eerste kwartaal goed voor 29 procent van de totale afzet. In China werden in het eerste kwartaal 36.457 auto’s verkocht; een stijging van 2 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het verkoopaandeel van de Recharge modellen kwam uit op 11 procent.
In maart was de XC40 het bestverkopende Volvo model met een afzet van 20.556 exemplaren (2022: 17.584), gevolgd door de XC60 waarvan 18.090 stuks op kenteken werden gezet (2022: 16.855) en de XC90 met 9.828 eenheden (2022: 9.141).