Met de 718 Spyder RS presenteert Porsche de krachtigste versie van de moeizaam verkopende roadster tot nu toe. De nieuwe uitvoering maakt gebruik van de atmosferische gretig toeren makende motor uit de 911 GT3. Het is voor het eerst dat deze krachtbron wordt ingezet in een open sportwagen met de motor midscheeps achter.
Net als de 718 Cayman GT4 RS beschikt hij over de 500 pk sterke lichtgewicht 6 cilinder ‘flat six’ uit de 911 GT3. Ook de Cup racewagen variant van die Porsche vertrouwt op deze rachtbron met zijn indringende motorgeluid. Die geluidsbeleving wordt volgens Porsche nog eens versterkt door het lichtgewicht RVS uitlaatsysteem en de opvallende luchtinlaten naast de hoofdsteunen. De stoffen kap van de 718 Spyder RS is puristisch van opzet; hij is handbediend en lichtgewicht.
De 4,0 liter 6 cilinder boxermotor is goed voor een maximaal koppel van 450 Nm. De rode lijn van de toerenteller staat bij 9.000. In combinatie met de 7-traps PDK (met korte overbrengingen) accelereert de 718 Spyder RS in slechts 3,4 seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 308 km/u. Zoals elk RS model van Porsche is ook de 718 Spyder RS er uitsluitend met bovengenoemde PDK. Dat is niet erg, want deze transmissie met dubbele koppeling schakelt volgens Porsche razendsnel en draagt zo bij aan maximale prestaties. Dankzij de schakel peddels aan het stuur kan de bestuurder zelfs bij handmatig schakelen de handen aan het stuur houden. Maar ook in de middenconsole is een selector voor de versnellingskeuze te vinden.
Het lage gewicht draagt volgens Porsche eveneens bij aan de optimale prestaties: de 718 Spyder RS weegt 1.485 kilo. Daarmee is hij 40 kilo lichter dan de 718 Spyder met PDK en 5 kilo lichter dan de 718 Cayman GT4 RS.
De voorzijde van de 718 Spyder RS is vrijwel identiek aan die van de 718 Cayman GT4 RS. De voorklep is gemaakt van met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP). De brede luchtopening boven de voorbumper springt direct in het oog. De NACA-luchtinlaten verbeteren de koeling van de remmen zonder de stroomlijn te verstoren en Sideblades op de uiteinden van de bumper zorgen voor extra downforce. De spoilerlip is iets korter dan die van de 718 Cayman GT4 RS.
De 718 Spyder RS heeft geen grote achtervleugel, maar een opvallende opstaande rand in de vorm van een ducktail. “Door de perfecte afstemming van al deze elementen is de aerodynamische balans optimaal en is maximale rijstabiliteit bij hoge snelheden gegarandeerd”, zo schrijft Porsche in haar persbericht.
De 718 Spyder RS heeft een zeer compacte, lichte, handbediende 1-laags softtop, die uit 2 delen bestaat. Beide delen zijn eenvoudig te verwijderen en in de auto op te slaan. Het zonnescherm is te gebruiken als een zogeheten ‘Bimini top’ die de inzittenden beschermt tegen zonlicht terwijl het passagierscompartiment grotendeels open blijft. Door ook het andere gedeelte te monteren, ontstaat een volledige softtop die samen met gesloten ramen goed beschermt tegen regen. Met inbegrip van de mechanische componenten weegt het complete dak slechts 18,3 kilo. Daarmee is het 7,6 kilo lichter dan de softtop van de 718 Spyder en zelfs 16,5 kilo lichter dan die van de 718 Boxster.
In het onderstel van de 718 Spyder RS komen componenten van de 718 Cayman GT4 RS en de 718 Spyder samen. De focus ligt nadrukkelijk op maximaal rijplezier op bochtige wegen. Daarom is het extra sportief afgestemde, met 30 mm verlaagde Porsche Active Suspension Management (PASM) sportonderstel standaard. Ook inbegrepen zijn Porsche Torque Vectoring met een mechanisch sperdifferentieel op de achteras, ophangingspunten met kogelgewrichten en 20 inch gesmede lichtmetalen wielen. Het rijgedrag kenmerkt zich door zeer scherpe stuurreacties en een hoge mate van dynamiek. De rijhoogte, het camber en de stabilisator zijn individueel instelbaar.
Door de focus op functionele en ergonomische elementen is ook het interieur van de 718 Spyder RS volgens Porsche uitgesproken sportief. Het met Race-Tex beklede RS sportstuur heeft een gele 12-uursmarkering. De standaard kuipstoelen, die perfecte zijdelingse steun zouden bieden, zijn gemaakt van lichtgewicht CFRP en afgewerkt met het kenmerkende carbon weefpatroon. Ze zijn bekleed met een combinatie van zwart leder en geperforeerd Race-Tex in contrastkleur (arctic grijs of karmijnrood). Ook het geborduurde Spyder RS-logo in de hoofdsteunen is uitgevoerd in de gekozen contrastkleur. Het dashboard is evenals diverse andere elementen afgewerkt met zwart leder.
Ook de 718 Spyder RS is leverbaar met het Weissach pakket, dat tal van carbon elementen omvat. In combinatie met dit pakket kunnen klanten kiezen voor onder meer nog lichtere gesmede magnesium velgen en een uitlaatsysteem met eindpijpen van titanium. De look ervan doet denken aan de uitlaten van de in een gelimiteerde serie gebouwde Porsche 935 uit 2018. De Race-Tex dashboardbekleding voorkomt mogelijk hinderlijke spiegelingen.
Exclusief voor kopers van een 718 Spyder RS is een handgemaakte chronograaf van Porsche Design vervaardigd. Deze heeft een lichte titanium behuizing, een wijzerplaat van carbon en de band is gemaakt van het leder dat ook voor de bekleding van de kuipstoelen wordt gebruikt. Het uurwerk is afkomstig van de eigen uurwerkfabriek van Porsche in Zwitserland. Via de transparante achterzijde is de rotor zichtbaar. Deze weerspiegelt het design van de velgen van de 718 Spyder RS.
De 718 Spyder RS beleeft zijn publieksdebuut in juni tijdens de feestelijkheden ter ere van ‘75 jaar Porsche sportwagens’ in Stuttgart-Zuffenhausen. Ook maakt hij zijn opwachting op het Goodwood Festival of Speed in Engeland. De Nederlandse marktintroductie staat gepland voor juli. De consumentenadviesprijs voor de Porsche 718 Spyder RS (inclusief de chronograaf) wordt binnenkort bekendgemaakt. Autointernationaal.nl rekent op een tarief van 220.000 euro.