Het komt in de beste families voor: leden die wat minder succesvol zijn en zich daarmee misschien wel ontpopt hebben tot een zorgenkindje.
De aanduiding ‘het zwarte schaap van de familie Stellantis’ is voor wat betreft DS misschien wat overdreven, maar echt aan de weg timmeren doet dit automerk niet. En in de toekomst wordt het er niet bepaald beter op. De DS 3 heeft inmiddels al concurrentie gekregen van de technisch identieke Jeep Avenger en de nieuwe Fiat 600e staan in de startblokken klaar. Die zijn net zo koddig maar kosten minder geld. En volgend jaar zal het leven van de DS 3 ook zuur gemaakt gaan worden door de zustermerken Alfa Romeo en Lancia die ook een B segment SUV met elektrische aandrijving op de markt zullen brengen.
In zo’n situatie is de aanval de beste verdediging en dus start DS zijn eigen prijzenoorlog. En wel door de tarieven van de elektrische variant van de DS 3 met 2.650 euro omlaag te gooien. De zogeheten E-Tense uitvoering wordt daardoor verkrijgbaar voor minder dan 40.000 euro.
DS…………………. | BYD………… | Cupra……………. |
3 | Dolphin | Born |
E-Tense Bastille | Design | 58 kWh Impulse |
38.990 euro | 37.990 euro | 39.990 euro |
Jeep……….. | KG……………………. | Kia…………………. |
Avenger | Korando e-Motion | e-Soul |
54 kWh | Bronze | 39 kWh Dynamic |
39.500 euro | 38.490 euro | 38.895 euro |
Mazda………. | MG…………. | Mini……….. |
MX-30 | ZS EV | Hatch |
EV 145 Makoto | 50 kWh Luxury | Electric |
39.440 euro | 38.385 euro | 38.690 euro |
Nissan……… | Opel……….. | Peugeot…….. |
Leaf | Mokka Electric | e-208 |
40 kWh Tekna | Level 3 | 54 kWh GT |
38.840 euro | 39.749 euro | ± 39.500 euro |
Renault…….. | Seres………… | Volvo………. |
Mégane Electric | 3 | EX30 |
EV40 Equilibre | 50 kWh Luxury | Single Motor Plus |
38.370 euro | 37.995 euro | 39.795 euro |
DS brengt daarnaast de kortstondig uit de prijslijst geschrapte instapversie Bastille weer in stelling. Gecombineerd met de hierboven beschreven prijsverlaging betekent dit dat er voortaan met de 3 E-Tense kan worden weggereden vanaf 38.990 euro. De Bastille instapper heeft standaard 17 inch lichtmetalen velgen, een actieve rijbaan assistent, cruise control, een regensensor, automatische verlichting, automatische airco, een 7 inch digitaal instrumentarium, het DS Iris System en een 10,3 inch centraal op het dashboard gemonteerd display.
Tot vandaag was de Performance Line de basisuitvoering. Die kostte voor de prijsverlaging 42.140 euro. Effectief betekent dit dat het instaptarief van de DS 3 E-Tense nu met 3.150 euro is gedaald. De Performance Line uitvoering kost voortaan 39.490 euro en voor de Performance Line+ versie is men nu 41.690 euro kwijt. De DS 3 E-Tense Rivoli en Opéra kosten respectievelijk 41.790 euro en 45.790 euro.
Ongeacht het gekozen uitrustingsniveau heeft de DS 3 E-Tense een 156 pk / 260 Nm sterke elektromotor en een 54 kWh accupakket. Daarmee kan de Fransoos 402 kilometer ver komen en in 9 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u accelereren. De topsnelheid van de DS 3 E-Tense bedraagt 150 km/u.