Volkswagen koopt halfgeleiders voortaan direct bij fabrikant

0

De Volkswagen Groep koopt strategisch belangrijke chips voortaan rechtstreeks in. Het gaat om 10 fabrikanten, waaronder Infineon, Renesas en het Nederlandse NXP. Met deze nieuwe strategie wil de Volkswagen Groep haar concurrentievermogen versterken.

Voorheen kocht het Duitse concern alle chips die zij nodig had voor de autoproductie in via gespecialiseerde tussenhandel. Maar na de grote tekorten als gevolg van de naweeën van de coronapandemie waar in 2021 en 2022 sprake van was, is nu besloten om fabrikanten als Infineon, Renesas en NXP rechtsreeks te benaderen. In het diepste geheim werden vorig jaar oktober de eerste deals al gesloten.

De nieuwe strategie moet voorkomen dat Volkswagen en haar dochters als Seat en Skoda net als in 2021 en 2022 het geval was bepaalde plug-in hybride modellen een tijdje uit de catalogi moet schrappen omdat er sprake is van chiptekorten en die auto’s gewoon niet geproduceerd kunnen worden. Hiertoe is het zogeheten Semiconductor Sourcing Committee opgericht, met daarin vertegenwoordigers van de inkoop- en ontwikkelingsafdelingen van de verschillende merken van het autoconcern.

Om meer bevoorradingszekerheid te garanderen voor halfgeleiders en elektronische componenten nemen ook de divisies Cariad (de softwareafdeling) en Volkswagen Group Components deel aan het committee. Op basis van de lessen die tijdens de halfgeleidercrisis werden geleerd, is het inkoopproces gereorganiseerd en zijn er strategische actiegebieden geïdentificeerd, Die hebben inmiddels geresulteerd in een eerste serie aan oplossingen die vervolgens voor de lange termijn zijn geïmplementeerd.

Moderne personenwagens zitten stampvol computerchips. Volgens een woordvoerder van de Volkswagen Groep zijn dat er nu zo’n 600 per auto en dat worden er rond 2030 minimaal 2 maal zoveel, zo voorspelt hij. De opkomst van volledig elektrische auto’s is daar de oorzaak van, evenals het feit dat personenwagens steeds meer functies voor autonoom rijden krijgen. Hierdoor wordt zekerheid rondom de bevoorrading van halfgeleiders en elektronische componenten alleen maar belangrijker.

Het voorbeeld dat de woordvoerder van Volkswagen zelf geeft, zegt genoeg: “In 1978 werden slechts 8 halfgeleiders geïnstalleerd in een sturingseenheid van een Porsche 911. Een hedendaagse Skoda Enyaq iV telt ongeveer 90 regeleenheden met zo’n 8.000 elektronische componenten”. De waarde van de elektronische componenten in een auto bedraagt op dit moment gemiddeld zo’n 600 euro per voertuig, maar Volkswagen verwacht dat dat tegen het jaar 2030 meer dan verdubbeld zal zijn.

“Voor strategisch belangrijke halfgeleiders en zelfs voor de eigen geplande ontwikkelingen van de Volkswagen Groep in de toekomst, zullen wij vertrouwen op directe inkoop bij de halfgeleiderfabrikanten”, aldus Dirk Große-Loheide, lid van de Raad van Bestuur van het autoconcern en eindverantwoordelijk voor de inkoop. “Dit moet ook resulteren in een grotere transparantie met betrekking tot halfgeleiders dat technische alternatieven sneller kunnen worden geïdentificeerd en geïmplementeerd in geval van knelpunten”.

De computerchips industrie is nu grotendeels geconcentreerd in de Verenigde Staten en Zuidoost-Azië. De Europese Unie wil, om de afhankelijkheid van de productie aldaar te verminderen, stimuleren dat er ook in Europa chipfabrieken operationeel gaan worden.

 

 

Reageren is niet mogelijk.