Nieuwe naam, oude nadelen: test Subaru Crosstrek

0

Waarom deze test?

Subaru geeft niet op. Van de XV zijn in Nederland in de eerste 8 maanden van dit jaar slechts 3 exemplaren verkocht, maar toch komt er een opvolger. Die heet Crosstrek. Zal die wel door Nederlanders gekocht gaan worden? Ook als het antwoord op die vraag “nee” is, hoeft de Crosstrek in Europa geen flop te worden. Van alle auto’s die Subaru van januari tot en met augustus in Europa afleverde, was afgerond 40 procent namelijk een XV. Al gaat het daarbij (natuurlijk) om homeopathische aantallen. De Crosstrek wordt eind dit jaar leverbaar, maar de prijs is nog niet bekend. De XV kost als 2.0i e-Boxer minimaal 54.700 euro, maar de laatste exemplaren mogen nu met een korting van een kleine 3 mille weg.

SubaruCrosstrek9

 

Wat voor auto is het?

De Crosstrek werd ruim een jaar geleden door Subaru al in Japan en op de Noord Amerikaanse markt gepresenteerd. Nu maakt het model ook bij ons zijn opwachting. Ondanks de nieuwe naam borduurt de Crosstrek voort op het bekende XV thema. Dit betekent dat wij hier te maken hebben met een hoger op zijn wielen staande, terrein look variant van de Impreza Hatchback. Aan de scherper gesneden neuspartij (met spitsvormige koplampen die visueel doorlopen in de grille) kan je het beste zien dat de Crosstrek een generatie jonger is dan de uit 2017 stammende XV. Ook de achterkant is echter gewijzigd, met nieuwe achterlichten en een andere bumper.

SubaruCrosstrek2

Subaru meldt trots dat de achterruitenwisser 4,5 centimeter langer is dan die van de XV én dat de Crosstrek (die 22 centimeter bodemspeling heeft) er een extra voorruit sproeier bij heeft gekregen. De afmetingen van de Crosstrek zijn op enkele millimeters na quasi identiek. De kunststof beschermpanelen op de carrosserie zijn wat verder doorgetrokken om het avontuurlijke karakter van dit model extra te benadrukken. Subaru noemt het “Dynamic X Solid”.

SubaruCrosstrek3

Het interieur is eveneens nieuw. Het dashboard wordt gedomineerd door een verticaal 11,6 inch scherm voor het multimediasysteem. De software maakt geen erg moderne indruk, maar de installatie is functioneel en is voortaan ook draadloos compatibel met zowel Android Auto als Apple CarPlay. Subaru zegt ook de geluidsisolatie te hebben verbeterd, wat er ook aan zou moeten bijdragen dat de bestuurder (en de andere inzittenden) tijdens de reis minder snel vermoeiend raken. Subaru geeft aan vast te houden aan fysieke knoppen omdat alleen op die manier belangrijke functies te bedienen zijn zonder dat de bestuurder het zicht op de weg hoeft te verliezen. ‘Klassiek’ zijn ook de analoge meters, al hebben die wel een nieuwe lay-out gekregen. Er zijn ook aparte knoppen voor de zetel- en stuurverwarming en om de temperatuur aan boord te regelen. Dat is vanuit ergonomisch oogpunt altijd een pluspunt. Subaru’s tot EyeSight gedoopte (en standaard aanwezige) pakket veiligheidssystemen omvat 7 nieuwe beschermengelen: Front Pre-collision Braking, Autonomous Emergency Steering, Lane Centering Function, Emergency Lane Keep Assist, Traffic Sign Recognition, Intelligent Speed Limiter, EyeSight Assist Monitor.

SubaruCrosstrek6

In technisch opzicht wijkt de Crosstrek niet af van het bekende XV recept. De klant (maar hoeveel zullen dat er zijn in Nederland?) kan dus rekenen op permanente vierwielaandrijving en een boxermotor. De krachtbron is voorzien van milde hybride techniek. Daarom spreekt Subaru van een “e-Boxer” aandrijflijn. Net als bij de uitgaande XV is de motor 2,0 liter groot. De 4 cilinder is gekoppeld aan een CVT automaat. Om de CO2 uitstoot te beperken, heeft Subaru het vermogen van de boxermotor teruggebracht van 150 pk naar 136 pk. De emissiewaarde van de Crosstrek is met 174 gram per kilometer evenwel nog steeds fors. Al is er ten opzichte van de XV wel sprake van een verbetering want die stootte 180 gram uit. De sprint van 0 naar 100 km/u neemt in de Crosstrek 10,8 seconden in beslag. De XV deed 0,1 tel minder over deze acceleratieklus. Die was er aanvankelijk ook in 1.6i uitvoering met 114 pk (0-100 km/u in 13,9 seconden), maar die versie werd al eerder door Subaru geschrapt. De importeur meldt dat de Crosstrek tot 1.270 kilo mag trekken. Zijn topsnelheid bedraagt 198 km/u.

SubaruCrosstrek12

 

Is het wat?

De algemene kwaliteitsindruk aan boord van de Crosstrek is redelijk, maar toch zijn er nogal wat hard plastic panelen te vinden. Die voelen echter solide aan. Je krijgt de indruk dat het allemaal lang zal meegaan. Een grote verbetering aan boord van de Crosstrek zijn de voorstoelen die ontworpen zijn om hoofdbewegingen te minimaliseren en die vooral aanzienlijk comfortabeler zitten dan de exemplaren van de XV.

SubaruCrosstrek5

Subaru zegt dat de Crosstrek meer interieurruimte biedt dan de XV. Het gaat evenwel om minimale verschillen. Feit is dat er achterin voldoende beenruimte is voor volwassenen. Ook de hoeveelheid hoofdruimte volstaat voor grotere passagiers. De kofferbak van de Crosstrek is iets kleiner dan die van de XV, maar onverminderd praktisch van vorm. Het volume kan tot 1.314 liter worden vergroot door de achterbank leuning plat te leggen.

SubaruCrosstrek4

Ik kon tijdens de test het verbeterde veiligheidssysteem zelf uittesten met een gesimuleerde voetganger en een stilstaand voertuig. De conclusie is dat zowel de Crosstrek als de kunstmatige verkeersgebruikers ongeschonden uit de proef kwamen.

SubaruCrosstrek7

De rest van de test bestond uit een kennismaking op een afgesloten circuit. Voor uitspraken over het verbruik en het rijgedrag op de snelweg is het dus nog te vroeg, maar de dynamische capaciteiten van de Crosstrek konden wel uitvoerig worden getest. Daarbij viel vooral op dat hij in vergelijking met de XV stijver en stabieler is geworden, met eveneens een hoger comfortniveau dankzij de verbeterde stoelen, de gewijzigde ophanging en het extra isolatiemateriaal. Qua weggedrag zorgt de Crosstrek niet voor onaangename verrassingen, maar de rijeigenschappen kunnen onmogelijk als ‘sportief’ worden bestempeld. De boxermotor mist echter pit. Dat komt ook door de  CVT automaat . De Crosstrek heeft daardoor tijd nodig om op toeren te komen en ondertussen laat de 4 cilinder flink van zich horen, maar zonder dat je het gevoel krijgt dat er vaart wordt gemaakt. Het is jammer dat Subaru stoïcijns vasthoudt aan haar verouderde, atmosferische boxermotoren want zo plaatst het merk zich echt op achterstand ten opzichte van de concurrentie die modernere turbo-units in de aanbieding heeft en/of al een stap verder is met elektrificatie van haar aandrijflijnen. Toyota is het gelukt om de vervelende eigenschappen van haar CVT automaat grotendeels te elimineren. Het is een gemiste kans dat Subaru in dit opzicht nog een ontwikkelingsgeneratie achterloopt.

SubaruCrosstrek10

Door de hoge CO2 uitstoot van de Crosstrek (174 gram per kilometer; de nieuwe Toyota C-HR zit in 140 pk sterke 1.8 Hybrid uitvoering op 106 à 108 gram, al heb je dan geen vierwielaandrijving) prijst Subaru zich in Nederland ook uit de markt. Voor een aantal andere Europese landen zijn de verkoopkansen beter omdat je met de Crosstrek echt in het terrein kunt rijden. Niet alleen vanwege zijn permanente vierwielaandrijving, maar ook dankzij zijn grote bodemvrijheid. De bestuurder kan de afstelling van het 4WD systeem wijzigen via de zogeheten X-Mode waarmee onder meer sneller koppel naar de achterwielen kan worden gestuurd om de tractie te verbeteren. De steile beklimmingen, afdalingen en kuilen van het testparcours vormden dan ook geen enkel probleem. De concurrentie zal in dit opzicht doorgaans minder hoge ogen gooien.

SubaruCrosstrek11

Maar ja, wat heb je aan die terreinvaardigheden in Nederland? Het is jammer dat de Crosstrek geen modernere motor heeft die minder CO2 uitstoot. Die zou voor een aangenamer prijskaartje kunnen zorgen. Nu is de Crosstrek heus wel prettig in de omgang want hij biedt voldoende ruimte, heeft een comfortabel interieur en alle noodzakelijke veiligheidstechnologie. Maar de verouderde boxermotor maakt de Subaru futloos en dorstig. De Crosstrek heeft daardoor amper betere verkoopkansen dan de XV …

SubaruCrosstrek

60%
60%
Awesome

Hoeveel sterren?

De Subaru Crosstrek heeft een comfortabel interieur, een complete veiligheidsuitrusting en beschikt over échte terreincapaciteiten. Maar de motor is futloos en stoot nog steeds vrij veel CO2 uit. Verder oogt het infotainmentsysteem nogal ouderwets.

  • 6
  • Beoordelingen door bezoekers (14)
    3.6

Reageren is niet mogelijk.