Ford: misschien toch maar niet volledig elektrisch in 2030

0

Ford zegt dat het na 2030 auto’s met verbrandingsmotoren in Europa zou kunnen blijven verkopen. Oorspronkelijk was de autofabrikant van plan om tegen het einde van het decennium alleen nog maar batterij-elektrische personenwagens in onze marktregio aan te bieden.

Het nieuws betekent dat Ford haar plan heroverweegt om tegen 2030 alleen nog maar volledig elektrische auto’s in haar Europese showrooms te hebben staan. De reden is dat de verkoop van dit type personenwagens in onze marktregio niet van de grond komt. Ford kondigde in 2021 aan als doelstellig te hebben om tegen het einde van het decennium in Europa alleen nog maar batterij-elektrische auto’s in het assortiment te hebben. De doelstelling was ambitieuzer dan het plan van de Europese Unie om vanaf 2035 alleen nog maar de verkoop van volledig emissievrije personenwagens toe te staan, dit als onderdeel van haar CO2-reductiestrategie.

FordExplorer4

Ford zegt nu dat het na 2030 auto’s met verbrandingsmotoren kan blijven verkopen als consumenten die willen. “Als wij een sterke vraag zien, bijvoorbeeld naar plug-in hybride voertuigen, dan zullen wij die aanbieden”, zegt Martin Sander, de baas van de personenautodivisie van Ford in Europa. De vraag naar elektrische auto’s is momenteel lager dan Ford oorspronkelijk had verwacht, aldus de topman, en het bedrijf haalt daardoor haar ambitieuze doelstellingen niet.

Dit neemt niet weg dat Ford doorgaat op de ingeslagen weg naar elektrificatie. Alleen kan deze route meer tijd in beslag nemen, zegt Sander. “We moeten gewoon onze weg nog een beetje vinden naar 100 procent elektrische aandrijflijnen”, zo vertelde hij afgelopen dinsdag op een symposium. Ford heeft een investering van 2 miljard dollar in haar fabriek in Keulen (Duitsland) voltooid om aldaar volledig elektrische voertuigen te kunnen bouwen op basis van het MEB platform van de Volkswagen Groep. Het bedrijf zal in juni beginnen met de serieproductie van de Explorer (zie foto’s). Na deze hoekig gelijnde SUV zal in dezelfde maand een tweede model worden onthuld dat Ford gaat bouwen op het MEB platform. Dat wordt een cross-over met een schuine achterzijde in coupéstijl. Later dit jaar zal Ford ook een elektrische versie (genaamd Gen-E) van haar succesvolle Puma onthullen. Dit model wordt gebouwd in Craiova, Roemenië.

Ondertussen reduceert Ford haar assortiment modellen met een verbrandingsmotor. Vorig jaar beëindigde het bedrijf de productie van haar Fiesta in Keulen. In 2025 zal Ford ook de bouw van de Focus in Saarlouis stopzetten. Eerder werd al de productie van haar grote middenklassers Mondeo, Galaxy en S-Max in Valencia (Spanje) beëindigd. Ford overweegt momenteel de bouw van een nieuw ‘multi-energie’ personenauto model op het Iberische schiereiland. In Valencia wordt momenteel de Kuga gebouwd. Mocht het licht op groen gezet worden voor een aldaar te produceren opvolger, dan zal dat model zeker leverbaar worden in een volledig elektrische uitvoering, maar Sander sluit de verkrijgbaarheid van een plug-in hybride versie niet uit.

FordExplorer3K

Ford staat dit jaar voor de uitdaging om in Groot-Brittannië, de grootste afzetmarkt van het merk in Europa, boetes te vermijden als zij in het kader van het Zero Emission Vehicle (ZEV) mandaat van het land te veel auto’s met een verbrandingsmotor verkoopt. De Britse regering heeft bepaald dat autofabrikanten elk jaar een steeds groter percentage elektrische voertuigen moeten verkopen, te beginnen met 22 procent in 2024. BMW en Mercedes liggen op koers om deze zware doelstelling te halen, maar Ford (en Toyota) niet en riskeren zodoende hoge boetes. Sander zegt dat Ford, om dit te voorkomen, de verkoop van voertuigen met een benzine of diesel motor in het Verenigd Koninkrijk zal beperken. Een dergelijk scenario is volgens de topman haalbaarder dan de afzet van elektrische voertuigen te stimuleren om aan het mandaat te voldoen.

“Wij gaan geen boetes betalen. En wij gaan geen elektrische voertuigen met grote verliezen verkopen alleen maar om naleving te bewerkstelligen”, aldus Sander. “Het enige alternatief is de productie-output die voor Groot-Brittannië gepland was, daar weg te halen en de betreffende ergens anders te verkopen”. Dat Ford voor deze oplossing lijkt te kiezen, was afgelopen maand al zichtbaar in de Britse autoverkoopcijfers. Anders dan normaliter het geval is, was het merk met de blauwe ovaal in april niet de bovenliggende partij in de registratiestatistieken, maar moest zij die eer gunnen aan de Volkswagen Groep. 

 

Reageren is niet mogelijk.