Nieuwe Suzuki Swift is even wennen

0

Op 26 oktober gaat in Tokio de 2023 editie van de Japan Mobility Show van start en Suzuki zal op die autobeurs een stel conceptstudies presenteren. Lang niet alle ontwerpen zijn voor ons Europeanen relevant, maar eentje wel: de nieuwe Swift.

De huidige Swift heeft er aanstaande maart in Europa 7 dienstjaren opzitten en mag dan van zijn pensioen gaan genieten. Als er een opvolger is natuurlijk en daar wordt momenteel door Swift hard aan gewerkt, getuige deze conceptstudie. De verwachting is dat de productie-uitvoering amper zal afwijken van het exemplaar dat op deze afbeelding te zien is en welke op de Japan Mobility Show aan het publiek getoond gaat worden.

SuzukiSwiftConcept2

Een nieuwe Swift is theoretisch goed nieuws voor fans van dit model of van Suzuki in het algemeen, maar zullen zij ook enthousiast worden over dit ontwerp? Hoewel de hatchback direct als Swift herkenbaar is, heeft de auto nogal vreemde carrosserieproporties gekregen. Met name de relatief lage motorkap is opvallend en doet niet bepaald harmonieus aan. Dat Suzuki zijn hand daar niet voor omdraait, weten we van de actuele S-Cross. Een duidelijker voorbeeld van knip- en plakwerk is er eigenlijk niet.

Maar goed, bovenstaande beschouwing is natuurlijk een kwestie van smaak. Niet vergeten moet worden dat de belangrijkste markt voor Suzuki niet Europa is, maar India. En misschien vinden zij het model daar wel prachtig.

Het is nog niet bekend of onder de carrosserie van de nieuwe Swift een doorontwikkelde versie van het zogeheten Heartect platform schuilgaat dat Suzuki momenteel gebruikt voor een hele reeks modellen. Het is bekend dat het Japanse merk voor de Swace en A-Cross al zwaar leunt op landgenoot Toyota en het valt niet helemaal uit te sluiten dat er bij deze samenwerkingspartner ook geshopt gaat worden voor volwaardige hybride aandrijftechniek (de huidige Swift heeft alleen een milde vorm van elektrische assistentie).

 

Reageren is niet mogelijk.