General Motors moet terugschakelen

0

Het ambitieuze plan van Mary Barra om de omzet van het door haar geleide General Motors tegen het einde van dit decennium te verdubbelen tot 280 miljard dollar heeft een relatief eenvoudig uitgangspunt: verander de oude autofabrikant in een hightech bedrijf. Maar dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.

Barra (foto) leert nu hoe moeilijk die opdracht werkelijk is.Vorige week nam de oprichter en CEO van Cruise, het bedrijfsonderdeel van General Motors dat zich bezighoudt met het ontwikkelen van techniek waarmee voertuigen autonoom kunnen rijden, ontslag. Aanleiding was een reeks ongelukken en misstappen waar de pers, als altijd hongerig naar het onthullen van een ‘schandaal’, veel aandacht aan besteden.

BarraCruiseK

Het vertrek van de topman van Cruise is een zware en vervelende tegenslag voor een bedrijf waarvan nog maar 2 jaar geleden werd verwacht dat het rond de decenniumwisseling 50 miljard dollar aan inkomsten zou genereren. Nu trekt Barra de groeiplannen voor de betreffende divisie in: eerst moeten de zelfstandig rijdende auto’s laten zien 100 procent veilig te zijn. Dat kan even duren, want tot nu toe heeft geen enkel ander bedrijf laten zien deze noot te kunnen dragen. Ondertussen groeit de angst dat de doorbraak wel eens uit China zou kunnen komen.

Barra heeft hoog ingezet met Cruise, maar het is vooralsnog allesbehalve zeker dat zij op het juiste paard heeft gewed. Ondertussen valt er over de verkopen op autogebied niet veel positiefs te zeggen. Het enige goede nieuws is dat General Motors bedrijfseconomisch gezonder lijkt te zijn dan Ford. Maar als die concurrentiestrijd nu gewonnen is, dan is dat een oorlog van gisteren, niet de slag die in de toekomst te wachten staat …

Reageren is niet mogelijk.