Meer vermogen en verfijning: Lexus UX 300h

0

Lexus maakt veel werk van haar SUV modellen. De NX en RX werden allebei recentelijk vernieuwd, en nu stroopt de luxe dochter van Toyota haar mouwen op om de relatief schappelijk geprijsde LBX te gaan verkopen. De UX dreigt daardoor in de vergetelheid te raken. Het model maakte in hybride uitvoering overigens niet veel indruk (veel te kleine bagageruimte), de tijdelijk leverbare 200t benzineversie was een dissonant en de actieradius van de elektrische 300e uitvoering was (deze variant is inmiddels alweer uit het gamma geschrapt) niet bepaald premium. Maar nu krijgt de UX een substantiële upgrade. In het tweede kwartaal van 2024 wordt hij namelijk leverbaar als 300h. Die versie kenmerkt zich door een krachtigere hybride-elektrische aandrijflijn en diverse andere verfijningen.

De belangrijkste ontwikkeling is dus de hybride UX 250h wordt vervangen door de nieuwe 300h uitvoering. Die wordt eveneens aangedreven door een 2,0 liter 4 cilinder. De nieuwe UX 300h beschikt echter over een hoger totaalvermogen (199 pk; een toename van 8 procent ten opzichte van de 184 pk van de UX 250h). Deze toename wordt mogelijk gemaakt door een hybride systeem van de vijfde generatie waarbij de vorige nikkel-metaal batterij van 180 cellen van 216 volt vervangen wordt door een efficiënter lithium-ion exemplaar van 60 cellen van 222 volt. Hierdoor is de acceleratie van 0-100 km/u in de versies met voorwielaandrijving teruggebracht van 8,5 naar 8,1 seconden en in de uitvoering met vierwielaandrijving van 8,7 naar 7,9 seconden. Het benzineverbruik is tegelijkertijd verlaagd dankzij een efficiëntere aandrijflijn en gewichtsvermindering. Lexus geeft een waarde van 4,7 à 5,0 liter per 100 km op voor de 300hmet voorwielaandrijving en 5,0 à 5,4 liter voor de uitvoering met vierwielaandrijving. Dit is een verbetering van 12 procent ten opzichte van de UX 250h.

LexusUX300h2

Uit de vorige alinea zal jij begrepen hebben dat de UX ook geleverd wordt met vierwielaandrijving. Dit zogeheten e-Four systeem is (ook) ingrijpend onder handen genomen door de engineers van Lexus. De achterste elektromotor van de UX 300h is 5,6 keer krachtiger dan het exemplaar van de 250h variant. In plaats van diens 7 pk inductiemotor is er nu een permanente magneetmotor van 41 pk. Dit scherpt de gasrespons aan en geeft het model volgens Lexus meer rijplezier.

LexusUX300h3

De snellere acceleratie wordt in de UX 300h met vierwielaandrijving volgens Lexus aangevuld door een rustigere rijdynamiek. Het overhellen van de carrosserie wordt beter gedempt tijdens het nemen van scherpe bochten, de houding van de auto is nog stabieler bij hard remmen en wanneer het wegdek aan de ene kant van de auto gladder is dan aan de andere kant, kan de auto krachtiger accelereren en met meer beheersbaarheid hard remmen en scherpe bochten nemen. Deze verbeteringen zijn bereikt door een precieze afstemming van de gewichtsverdeling per as van het e-Four vierwielaandrijvingssysteem, dat continu de rijomstandigheden controleert om de koppelverdeling voor en achter te optimaliseren. De rijdynamiek profiteert ook van de grotere stijfheid van de carrosserie, met dank aan een stabiliteitsbeugel voor de radiatorsteun en een versteviging van de achterklep.

LexusUX300h6

Comfort en gemak zijn ook verder verfijnd voor de nieuwe UX 300h. Het dashboard kan nu optioneel worden voorzien van een nieuw 12,3 inch digitaal instrumentarium. Dit display kan worden aangepast qua uiterlijk en type informatie, waardoor er volgens Lexus een naadloze en intuïtieve gebruikerservaring ontstaat voor toegang tot informatie, entertainment en connectiviteit. Het uiterlijk verandert afhankelijk van de geselecteerde rijmodus en de lay-out kan worden aangepast aan de persoonlijke voorkeuren van de bestuurder. Ook het standaard 8 inch multimedia touchscreen is vernieuwd.

LexusUX300h7

Kopers van de UX 300h kunnen kiezen voor een nieuwe interieurkleur: Ammonite Sand. Daarnaast is er een ledervrij interieurpakket met stoffen of vegan lederen stoelen, en met kunstleder voor het verwarmde stuurwiel en de versnellingspookknop. In het stuurwiel is een Driver Monitor camera geïntegreerd. Deze controleert voortdurend de alertheid van de bestuurder en herkent of de bestuurder zijn concentratie heeft verloren door vermoeidheid of onwel zijn. Als de bestuurder niet reageert op waarschuwingen, start de monitor een noodstop, waardoor de auto gecontroleerd tot stilstand komt en de alarmlichten worden geactiveerd.

LexusUX300h8

Er zijn nog twee functies toegevoegd aan de nieuwste versie van Lexus Safety System +. Proactive Driving Assist maakt gebruik van de frontcamera van de auto om gevaren bij lagere snelheden in de stad te herkennen. Zo herkent de auto nu voetgangers die op het punt staan over te steken of langs de rand van de weg lopen, geparkeerde auto’s en fietsers. De automatische waarschuwingsknipperlichten werken op hoge snelheid als er een aanrijdingsrisico is door een achteropkomend voertuig. Safe Exit Assist, helpt botsingen te voorkomen tussen voertuigen die van achteren naderen wanneer een portier wordt geopend of inzittenden uitstappen.

LexusUX300h10

Voor het exterieur van de UX is een nieuwe kleur, Sonic Copper, beschikbaar voor alle modeluitvoeringen. Voor de uitvoeringen F Sport Design en F Sport Line is er een extra variatie op het bi-tone kleurenschema: Bi-tone+. Daarbij loopt het contrasterende dak nu door van de A-stijl tot de C-stijl en wordt het uiteinde van de achterruit nu optisch verbonden met de achterportierlijn.

LexusUX300h9

De UX wordt nu ook aangeboden met de optie voor een digitale sleutel. Hierdoor hebben bestuurders geen fysiek exemplaar meer nodig en kunnen ze de auto ontgrendelen en starten met een smartphone. Het volstaat om de smartphone bij de hand te hebben en maximaal 5 personen kunnen worden geautoriseerd op de app, waardoor het delen van een auto eenvoudiger en veiliger wordt.

LexusUX300h11

Vanaf het tweede kwartaal van 2024 is de nieuwe Lexus UX 300h leverbaar. De prijzen worden dichter bij de marktintroductie bekendgemaakt.

Reageren is niet mogelijk.