Teleurstelling van 2023: BMW XM

0

De opzichtige BMW XM wringt aan alle kanten. Zijn arrogante design is een aanslag op de goede smaak, op een heel andere manier dan het discutabele, maar tegelijkertijd sympathieke lijnenspel van de Fiat Multipla die iets aandoenlijks had.

De XM is niet ruim genoeg voor een high-end SUV model en compenseert dat minpunt niet door sportieve eigenschappen. Hij is namelijk te zwaar om ‘Freude am Fahren’ te kunnen bieden. In motorisch opzicht is er te weinig onderscheid met de X7 of de aanstaande, nieuwe M5.

Het als visitekaartje van BMW bedoelde vlaggenschip drinkt als een trechter en heeft een onhandig groot, blubber dik formaat. De meerwaarde van de XM ten opzichte van de luxueuze en comfortabelere X7, de écht sportieve X5 M Competition of de lelijke, maar emissievrije iX is nul komma nul. Gelukkig wordt er door BMW gewekt aan een geheel nieuwe generatie auto’s: de veelbelovende Neue Klasse familie die in totaal 6 modellen zal omvatten.

BMW geeft toe dat de verkoopresultaten die de XM geboekt heeft ondermaats zijn. De orders blijven steken op slechts een paar duizend stuks per kwartaal. Dat ligt volgens Frank van Meel, de topman van de BMW M divisie, niet aan het uiterlijk van de XM, maar aan de timing. Er had namelijk langer gewacht moeten worden met het aankondigen van de Label Red uitvoering, die bijna 100 pk sterker is dan de standaardversie met een systeemvermogen van 653 pk. Potentiële klanten voor de XM spaarden liever door voor de krachtigere variant, met als gevolg dat de basisuitvoering amper klanten trok. Van Meel hoopt dat de verkopen zullen aantrekken als de nieuwe instapvariant ’50e’ leverbaar wordt. Die heeft geen 4,4 liter grote V8 motor als basisunit maar een 3,0 liter groot 6 cilinder-in-lijn blok en een systeemvermogen van 571 pk.

 

Runner-up

De auto’s van Alfa Romeo worden doorgaans geroemd om hun stuurkwaliteiten, de uitstekende controle carrosserie controle in bochten en het speelse weggedrag. De Tonale scoort in deze opzichten hooguit middelmatig, Hij voelt aan als een verklede Jeep Compass wat hij feitelijk ook is. De autopers prikt meedogenloos door de mooie verpakking heen, met als resultaat dat de Tonale nog nooit een vergelijkingstest heeft weten te winnen.

Gelukkig voor Alfa Romeo laten heel wat autoconsumenten zich wel verleiden door het fraaie Italiaanse design van de Tonale. Daardoor verkoopt het model niet slecht en maakt het merk voor het eerst sinds lange tijd weer winst. Maar roem zal Alfa Romeo nooit vergaren met de Tonale. Gelukkig gaat deze SUV in 2027 voortijdig met pensioen. Zal het nieuwe moederbedrijf Stellantis (de Tonale komt nog uit de koker van Fiat Chrysler Automobiles) in staat zijn om tegen die tijd het gamma op een manier vernieuwd te hebben die recht doet aan de historie van Alfa Romeo?

 

Reageren is niet mogelijk.