Nederland: verkoop elektrische auto’s stijgt tegen de verdrukking in

0

In april zijn er in Nederland 28.432 nieuwe personen­wagens op kenteken gezet. Dit is 3,8 procent minder dan in dezelfde maand vorig jaar, toen er 29.559 registraties waren. In maart werden er nog 37.119 nieuwe personenwagens op kenteken gezet. Maar ondanks deze daling nam de verkoop van elektrische auto’s opnieuw toe. Er werden in april 9.092 exemplaren op kenteken gezet; een stijging van 9,6 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar, zo blijkt uit cijfers van de Bovag, de RAI Vereniging en het RDC.

 

Aandrijfvormen

Het marktaandeel van elektrische auto’s kwam in april uit op 32,0 procent. Ter vergelijking: in dezelfde maand van 2023 ging het om 28,1 procent. Maar het marktaandeel van hybride auto’s steeg afgelopen maand nog harder, namelijk van 37,5 procent in april vorig jaar naar 44,3 procent afgelopen maand. Daartegen daalde het marktaandeel van modellen met alleen een benzinemotor afgelopen maand flink: van 32,3 procent naar 21,0 procent. De kruimels waren voor dieselauto’s (1,9 procent marktaandeel) en personenwagens die LPG lusten (0,8 procent marktaandeel).

Dat hybride modellen volgens de gegevens van de Bovag, de RAI Vereniging en het RDC afgelopen maand zo populair waren, komt doordat bij de registratiecijfers van dit soort auto’s de mild hybride types zijn opgeteld. We hebben het dan over personenwagens waarbij bijvoorbeeld de dynamo ook dient als startmotor en een beetje meehelpt tijdens het wegrijden en accelereren. Bij zogeheten MHEV auto’s is de batterij vaak net zo klein als de brandstopbesparing, dus staar je niet blind op de milieuwinst die met 44,3 procent marktaandeel voor hybride personenwagens bereikt wordt. Formeel zijn namelijk ook modellen als de Audi RS6 en de BMW X7 een ‘MHEV’ want zij beschikken eveneens over een (bescheiden) vorm van elektrische assistentie. Maar als je met de hiervoor genoemde patserbakken de ledenvergadering van Greenpeace bezoekt, dan kan je minimaal rekenen op lek gestoken banden. Vandaag de dag is mild hybride techniek bij steeds meer modellen die niet in de ‘Full Hybrid’ of ‘Plug-in Hybrid’ categorie vallen standaard, dus logisch dat het marktaandeel van personenwagens met enkel een benzinemotor onder de kap afneemt. In China zijn ze een stuk strikter in de leer dan bij de Bovag, de RAI Vereniging en het RDC. Daar worden namelijk alleen volledig elektrische en plug-in hybride auto’s aangemerkt als New Energy Vehicles, oftewel ‘voertuigen van de toekomst’. Zelf-oplaadbare personenwagens vallen in China dus in een ander segment. Als in Nederland dezelfde definitie gehanteerd wordt, dan is het marktbeeld dus heel anders.

 

Merken

De 5 merken die in april de meeste personenwagens op kenteken wisten te zetten, waren achtereenvolgens Kia (3.552 registraties en 12,5 procent marktaandeel), Volvo (3.290 en 11,6 procent), Toyota (2.194 en 7,7 procent), Hyundai (1.868 registraties en 6,6 procent) en Volkswagen (1.762 registraties en 6,2 procent).

Volkswagen, jarenlang marktleider in Nederland, heeft dus een slechte maand achter de rug. Ook in maart viel het aantal registraties van nieuwe personenwagens flink tegen. Toen kwam Volkswagen überhaupt niet in de top-5 voor. Maar moet zich kunnen herstellen als de vernieuwde Golf en de derde generatie Tiguan leverbaar worden. Ook de Passat is kraakvers, maar van dat model wordt geen grote verkoopimpuls verwacht.

Schrale troost voor Volkswagen: er waren meer volumemerken die in april harde klappen kregen. Zoals Citroën en Ford. Bij hen liep het aantal registraties terug van 692 respectievelijk 1.232 in 2023 naar 426 respectievelijk 837 stuks vorige maand. Nog groter was de schade bij Opel dat in april slechts 382 auto’s op kenteken wist te zetten. In 2023 waren dat er in dezelfde maand nog 1.601 stuks. Een ander Stellantis merk dat terugkijkt op een beroerde verkoopmaand is Peugeot. Voor dit merk waren er slechts 985 inschrijvingen in april; vorig jaar bijna het dubbele: 1.935 stuks. Renault (van 1.873 naar 1.086 registraties), Seat (van 603 naar 433) en Skoda (van 1.596 naar 1.188) kregen ook allemaal harde klappen. Geen volumemerk, en dat gaat het op deze manier ook niet worden, is Lynk & Co. Nederland is klaar met de abonnementsauto’s van deze Chinese fabrikant, zo lijkt het. Lynk &  Co verloor namelijk tweederde van zijn aantal registraties zakte terug van 699 inschrijvingen naar 233.

Volvo is het enige premium merk in de top-5. De Zweden hebben deze positie (natuurlijk) te danken aan de EX30, maar ook de grotere EX40/XC40 blijft populair. Heel anders is de situatie bij Alfa Romeo. Bij dit merk heeft de Tonale maar heel kort voor een verkooppiek(je) weten te zorgen. Vanuit Nederlands perspectief kan je dus gerust zeggen dat dit model geflopt is. Wat ook niet zo gek is voor een Alfa Romeo model dat het moet doen met het onderstel van een Jeep Compass, maar dat terzijde. Er werden in april slechts 28 auto’s op kenteken gezet. Vorig jaar april waren dat er nog 58.

Volvo was in april niet het enige automerk dat haar inschrijvingen minimaal wist te verdubbelen (in dit geval van 1.338 naar 3.290 registraties). Aiways zette 86 auto’s op kenteken; vorige maand waren dat er nog maar 19 stuks. De verkoopmotor van Honda lijkt eindelijk weer lekker te lopen, want dit merk wist 106 auto’s in de schrijven versus 39 exemplaren in april 2023. Jeep groeide dankzij de Avenger van 61 naar 235 registraties. Dat Lexus haar basis met de nieuwe LBX instapper aanzienlijk weet te verbreden, zien we terug in de verkoopcijfers: dat nam toe van 33 naar 73 auto’s; de LBX nam daarvan 36 stuks voor zijn rekening. De koerswijziging die Smart heeft ingezet, blijkt een slimme zet te zijn want na slechts 3 registraties in april 2023 (voor de Fortwo) werden vorige maand 67 stuks van de modellen #1 en#3 op kenteken gezet.

 

Modellen

De 5 modellen die in april het meest op kenteken werden gezet, waren achtereenvolgens de Kia Niro (1.693 registraties en 6 procent marktaandeel), de Volvo EX30 (1.459 en 5,1 procent), de Tesla Model Y (1.048 en 3,7 procent), de Volvo EX40/XC40 (814 en 2,9 procent) en de Hyundai Kona (739 en 2,6 procent). Kia dankt haar status als populairste automerk dus vooral aan de Niro, maar met 732 registraties deed de Picanto het ook niet slecht.

Kijken we specifiek naar modellen met een prijskaartje van minimaal 250.000 euro, dan zien we dat in de periode 1 januari 2024 tot en met 30 april 2024 de SUV bij de superrijken van ons land het populairst was. De Bentley Bentayga werd in deze periode namelijk 15 keer op kenteken gezet en de Lamborghini Urus 13 keer. De rest van de top-10 van best verkochte peperdure auto’s bestaat uit de Aston Martin DB12 (12 registraties), de Rolls-Royce Spectre (11), de Ferrari 296 (10), de Ferrari SF90 (9), de Ferrari Purosangue (6), de Lamborghini Huracan (6), de Ferrari Roma (5) en de Lamborghini Revuelto (3).

Modellen die in april minimaal 284 keer over de toonbank gingen (1 procent van de totale autoverkoop in de afgelopen maand), waren in alfabetische volgorde de Fiat 500/500e (482), de Ford Focus (341), de Hyundai i10 (396), de Hyundai Kona (739), de Kia EV6 (306), de Kia Niro (1.693), de Kia Picanto (732), de Kia Sportage (315), de Peugeot 208 (547), de Renault Clio (348), de Skoda Octavia (396), de Tesla Model 3 (400), de Tesla Model Y (1.048), de Toyota Aygo X (561), de Toyota Yaris (542), de Toyota Yaris Cross (449), de Volkswagen Polo (395), de Volvo EX30 (1.459), de Volvo V60 (392), de Volvo EX40/XC40 (814) en de Volvo XC60 (316).

 

Elektrisch

De 5 populairste elektrische auto’s waren in april achtereenvolgens de Volvo EX30 (1.459 registraties en 16,1 procent marktaandeel), de Tesla Model Y (1.048 en 11,5 procent), de Kia Niro EV (820 en 9 procent), de Volvo EX40 (588 en 6,5 procent) en de Tesla Model 3 (400 en 4,4 procent).

Anders dan vorig jaar wist Tesla in het segment van de elektrische auto’s afgelopen maand niet de toon te zetten. Toch hoeft concern topman Elon Musk geen slapeloze nachten te hebben van de bereikte resultaten, want in april verdubbelde de afzet vrijwel, van 766 auto’s in 2023 naar 1.462 stuks afgelopen maand. Wel is het zo dat de Model 3 en de Model Y in maart veel meer exemplaren werden geregistreerd, namelijk 1.510 respectievelijk 2.386 stuks; een verschil van 1.110 respectievelijk 1.340 inschrijvingen.

 

 

 

Reageren is niet mogelijk.