Vernieuwde Porsche Taycan schittert op de Nurburgring

0

Een prototype van Porsche’s aanstaande vernieuwde Taycan met 1.000 pk was op de Nurburgring 26 seconden sneller dan voorheen.

Porsche heeft daarmee een zinderende rondetijd neergezet op de iconische Nordschleife. De snelheidsmeting werd uitgevoerd met de nieuwe topversie van de bijgepunte Taycan die in de komende maanden debuteert. De rondetijd op het 21 kilometer lange Duitse circuit van 7 minuten en 7,55 seconden vertegenwoordigt een verbetering van 26 seconden ten opzichte van de huidige Taycan Turbo S uit 2022, wat duidt op enkele belangrijke upgrades aan de aandrijflijn en het onderstel van de elektrische sedan.

De auto die de recordronde reed, werd bestuurd door huiscoureur Lars Kern. Het model is volgens Porsche nauw verwant aan de productieversie. Alleen essentiële veiligheidselementen zoals een rol kooi, racekuipstoelen en 6-punt gordels werden toegevoegd. Kevin Giek, hoofd van de Taycan-modellenlijn, zegt over de geleverde prestatie: “26 seconden is een halve eeuwigheid in de autosport. De rondetijd van Lars van 7:07,55 minuten op de Nordschleife is sensationeel, waardoor de Taycan in dezelfde categorie valt als elektrische hyper sportwagens. Het indrukwekkende eraan is dat Lars over meerdere ronden vrijwel precies dezelfde tijd klokte”.

Hoewel Porsche de wereld dus deelgenoot maakt van de supersnelle rondetijd aarzelt de autofabrikant om te vermelden welke veranderingen zij precies heeft doorgevoerd bij de Taycan. Zichtbaar op het prototype zijn wel een nieuwe voorbumper met een meer gedefinieerde splitter en zowel voor als achter luchtgeleiders in GT3 RS stijl. Ook zichtbaar is een statische achtervleugel. We kunnen ook een ander velgontwerp zien, waarschijnlijk voorzien van een gespecialiseerde set hoogwaardige Michelin EV banden.

Wat betreft de motoren die de vernieuwde Taycan aandrijven, verwacht Autointernationaal.nl een aanzienlijke vermogenstoename vergeleken met de huidige Turbo S, oftewel een stijging van de huidige 760 pk (bij overboost) naar een waarde ergens dicht bij de 1.000 pk. Om de opgewaardeerde motoren van stroom te kunnen voorzien, zal Porsche het batterijpakket en de piekvermogensafgifte verbeteren, hoewel details over het formaat en de chemische samenstelling van de accu set nog geheim zijn.

Het onderstel krijgt vrijwel zeker een upgrade, met een mogelijke toepassing van de volledig actieve ophanging van de nieuwe Panamera, die in wezen het mechanische actieve PDCC-stabilisatorsysteem van de bestaande Turbo S uitvoering zal vervangen. Andere ondersteltechnologieën die al beschikbaar zijn op de Taycan, zoals achterwielbesturing en Power Torque Vectoring, zullen ook worden geïntegreerd, waardoor Porsche hoopt dat zij straks zichzelf de producent mag noemen van de meest dynamisch rijdende elektrische auto op onze planeet.

Hoewel het idee van een elektrische sedan met 1.000 pk niet vreemd is voor fans van de Tesla Model S Plaid of de Lucid Air, zou Porsche bij de Taycan deze formule naar een hoger plan kunnen tullen omdat haar 4-deurs berline een kleinere fysieke omvang heeft. Daarnaast zal er geprofiteerd kunnen worden van de onderstelexpertise in Stuttgart-Zuffenhausen. Het is nog even afwachten wat Porsche exact in petto heeft, maar de auto zal in ieder geval deel uitmaken van een druk lanceringsprogramma in 2024 van nieuwe elektrische auto’s van het Duitse merk.

Reageren is niet mogelijk.