Volkswagen: 2024 wordt het jaar van de Golf

0

De Volkswagen Golf volgde in 1974 de Kever op en groeide na een aarzelende verkoopstart samen met de 7 daaropvolgende generaties uit tot een pionier in zijn klasse. In jubileumjaar 2024 komen de Duitsers met een facelift van de huidige Golf. De première vindt eind januari plaats.

Al 5 decennia lang is de Golf het kloppende hart van Volkswagen. Als geen ander weet dit modeltype wat het is om een ‘bestseller’ te zijn. Er zijn, verdeeld over 8 generaties, inmiddels namelijk al 37 miljoen exemplaren van de Golf verkocht. Komend jaar viert Volkswagen de 50ste verjaardag van haar succesnummer. Als onderdeel van de festiviteiten blikt het merk echter niet alleen terug, maar ook vooruit. Eind januari staat namelijk de wereldpremière van de vernieuwde Golf gepland. En net als bij zijn voorgangers, kunnen wij ook bij die editie rekenen op tal van innovaties, zo belooft Volkswagen.

VolkswagenGolf40jaar3

Volkswagen zorgde naar eigen zeggen in 1974 voor een revolutie in autoland met de onthulling van de eerste generatie Golf, de opvolger van de legendarische Kever. Daar valt op zich wel wat op af te dingen, want de combinatie van voorwielaandrijving, een dwars voorin geplaatste motor en een grote kofferklep plus een neerklapbare rugleuning van de achterbank, kenden wij bijvoorbeeld al van de Simca 1100. Nee, het is zeker ook het design van de eerste generatie Golf, waarvoor Giorgetto Giugiaro verantwoordelijk is en die gekenmerkt werd door rechte, strakke lijnen, die er toe hebben bijgedragen dat Volkswagen wist te slaan. De carrosseriestijl werd doorgezet in de latere generaties, waardoor de Golf kon uitgroeien tot een instituut. In 1974 waren er bij de productie nog wat aanloopproblemen vanwege kinderziektes, maar al spoedig kon het gas er op. De Golf groeide uit tot een echte ‘Volkswagen’ en in 1976 waren de eerste miljoen verkochte exemplaren een feit. Inmiddels zijn er ruim 37 miljoen exemplaren afgeleverd en daarmee is de Golf de meest succesvolle Europese auto ooit en de bestverkochte Volkswagen aller tijden. De iconische status zou natuurlijk nog groter geweest zijn als de Golf zich ook de meest verkochte auto ter wereld zou mogen noemen, maar die eer is weggelegd voor de Toyota Corolla.

VolkswagenGolf40jaar2

Voor elke generatie Golf geldt dat het geheim achter zijn succes altijd de som van zijn individuele eigenschappen is geweest. Althans, zo ziet Volkswagen het zelf. Dat komt omdat de Golf altijd een perfecte metgezel voor alledag is geweest: hij was én is veelzijdig, functioneel, betrouwbaar en kwalitatief hoogwaardig. Gedurende de afgelopen decennia is het portfolio verder uitgebreid met diverse varianten. Of het nu gaat om de Golf met (TDI) dieselmotor, de GTI uitvoering of de Cabriolet versie: bij elke nieuwe modelgeneratie introduceerde Volkswagen innovatieve technologieën. Voorbeelden zijn de katalysator, een antiblokkeerremsysteem, airbags en de DSG automatische transmissie met dubbele koppeling.

VolkswagenGolfFaceliftComputertekening

Tijdens het jubileumjaar 2024 presenteert Volkswagen de evolutie van de 8ste generatie Golf (zie computertekening). Die facelift kenmerkt zich volgens de importeur door optisch verfijnde details, nieuwe assistentiesystemen, aangescherpte stekker hybride aandrijflijnen en infotainment systemen van de nieuwste generatie. De wereldpremière van de vernieuwde Golf laat nog maar enkele weken op zich wachten. De voorverkoop staat gepland voor komend voorjaar. Of de facelift van 2024 inderdaad ‘het jaar van de Golf’ zal maken zoals Volkswagen zelf claimt, is evenwel twijfelachtig. Daardoor is het modeltype in het huidige autotijdperk (dat gedomineerd wordt door de transitie naar elektrisch rijden) te veel op een zijspoor beland.

 

Historisch erfgoed

Ook Volkswagen Classic is tijdens het jubileumjaar van de Golf nadrukkelijk present en toont bij tal van gelegenheden historische  modellen. Van 31 januari t/m 4 februari versterken de generaties I tot en met VII de aanwezigheid van Volkswagen op de ‘Salon Rétromobile’ in Parijs. Direct daarna toont Volkswagen van 2 tot en met 4 februari op de ‘Bremen Classic Motorshow’ een Golf I en de unieke EA 276 concept car, de in Wolfsburg ontwikkelde Golf voorganger uit 1969 waarbij de motor (een luchtgekoeld boxerblok) onder de achterbank zit. De wegligging van dit prototype bleek vanwege de gunstige gewichtsverdeling voortreffelijk te zijn, maar de productiekosten waren veel te hoog zodat de stekker uit dit ontwikkelingsproject werd getrokken. Met een schone lei werd toen begonnen aan het ontwerpen van de eerste generatie Golf.

VolkswagenGolf40jaar4K

Reageren is niet mogelijk.