Lynk & Co: verlaat Alain Visser een zinkend schip?

0

Na 9 jaar deel te hebben uitgemaakt van het managementteam verlaat de Belg Alain Visser de Geely Groep.De nieuwe CEO van het Chinees-Zweedse automerk Lynk & Co wordt in Europa de voormalige Volvo manager Nicolas Lopez Appelgren.

Visser wordt gezien als de drijvende kracht achter Lynk & Co. Hij verlaat onverwacht het bedrijf “om andere kansen buiten het bedrijf na te streven”, zo blijkt uit een persbericht dat donderdag opdook.Hij zal als CEO van de Europese divisie worden opgevolgd door Nicolas Lopez Appelgren, al 28 jaar werkzaam voor Volvo waar hij nu nog hoofd Retail Operations is.

Het is tot nu toe onduidelijk waarom Visser de handdoek in de ring gooit en wat zijn toekomstplannen zijn. Maar mogelijk heeft dit te maken met het feit dat de laatste maanden het aantal registraties van nieuwe exemplaren van de 01 sterk is gedaald. Visser was de grondlegger van het abonnementsmodel van Lynk & Co in Europa. Hij had niet het verkopen van auto’s als hoofddoel, maar het aantrekken van ‘huurders’ voor een exemplaar van de 01. Klanten voor deze stekker hybride SUV werden gelokt met onweerstaanbaar aantrekkelijke abonnementsprijzen. 

Maar het businessmodel van Lynk & Co valt en staat met een bepaald niveau aan restwaarde voor exemplaren van de 01 die niet opnieuw ter huur worden aangeboden. Blijkbaar levert een tweedehands 01 toch minder op dan gedacht. Het afschrijvingsprobleem speelt momenteel ook bij volledig elektrische auto’s. Het is onduidelijk of problemen om Lynk & Co op tijd winstgevend te maken de oorzaak zijn van het plotselinge vertrek van Visser.

De abonnementsconstructie die Lynk & Co aanbiedt, is trouwens een puur Europees idee. In China worden de auto’s van het merk alleen ter verkoop aangeboden omdat de consument in dit land gevoeliger is voor het bezit van een auto als statussymbool dan vandaag de dag Europeanen.In plaats van zich aan te sluiten bij de ongeveer 150 merken die zich richten op de verkoop van nieuwe auto’s, claimde Visser de enige CEO in de branche te zijn die zich hiertoe niet laat verleiden.Om duurzaamheidsredenen probeerde hij liever een mobiliteitsservicemodel uit en spoorde hij zijn klanten aan om hun auto zoveel mogelijk te delen. Exemplaren van de 01 waarvan het huurcontract / abonnement was afgelopen, werden opgepoetst en opnieuw toegevoegd aan de vloot. 

Van de 74 miljoen nieuwe auto’s die in 2023 wereldwijd werden verkocht, zou 15 procent van de klanten interesse hebben in de abonnementsvorm van Lynk & Co. We hebben het dan over maar liefst 11 miljoen potentiële abonnees.“De hedendaagse industrie ontwerpt en ontwikkelt nog steeds auto’s, produceert ze in grote fabrieken en verzendt ze naar dealers die ze verkopen en repareren.Zo begon het 120 jaar geleden, en zo proberen ze het vandaag de dag nog steeds te doen”, aldus Visser in een recent interview.“Ik denk echt dat Lynk & Co het wilde paard op stal is.Wij vragen onze klanten om lid te worden van een community.Als onderdeel van die gemeenschap huren ze niet alleen een auto. Ze kunnen ook deelnemen aan evenementen, naar musea gaan, restaurants bezoeken, lid worden van een sportschool, etc”.

Het abonnementsmodel, dat vlak na de coronapandemie in Zweden en Nederland werd gelanceerd en later ook beschikbaar kwam voor België, Duitsland, Italië en Frankrijk, sloeg aanvankelijk meer aan dan verwacht.Tot op zekere hoogte werd het merk het slachtoffer van zijn succes, want er was (te) weinig oog voor het lanceren van nieuwe modellen of voor het werken aan een sterk imago. En net als elk ander merk in de sector kreeg ook Lynk & Co te maken met tekorten en lange levertijden. Ondanks het aanvankelijke (onverwachte) succes moest Visser in augustus 2022 voor het eerst de maandelijkse abonnementsprijs voor de 01 verhogen van 500 euro naar 550 euro.Het bedrag steeg onlangs opnieuw, dit keer naar 600 euro (nog steeds met volledige opties, verzekering en onderhoud, en 15.000 vrije kilometers per jaar).Particuliere gebruikers kunnen een deel van de abonnementsprijs terugverdienen door hun auto te delen met andere Lynk & Co leden die zich gratis registreren.De ‘lenders’ kunnen hun auto aanbieden tegen een zelf te bepalen uur- of daghuurprijs.

Maar inmiddels hebben andere autofabrikanten het abonnementsmodel ook ontdekt. Daarnaast timmeren in diverse Europese steden deelauto bedrijven succesvol aan de weg. De Lynk & Co heeft met zijn aandrijflijn die niet volledig elektrisch is (hoe duurzaam is dat?) inmiddels aan concurrentiekracht verloren. Een nieuw model zal zonder Unique Selling Point een plek moeten zien te verwerven op de automarkt. Automerken met een sterk imago zijn dan in het voordeel. De vraag is of Lynk & Co aan die definitie voldoet. Zoals wel vaker het geval is bij producten die niet hun eigendom zijn, lijken 01-rijders nogal slordig met hun SUV om te gaan. Dat levert aan het einde van de rit afgetrapte exemplaren op. Logisch dat de inruilwaarde dan tegenvalt.

Appelgren

Alain Visser werd, na een carrière bij General Motors en Opel, en van 2013 tot 2015 senior vice-president Marketing, Sales & Customer Service bij Volvo, kreeg daarna bij Chinese Geely Auto Group een topfunctie. Daar stond hij aan de wieg van Lynk & Co en werd in 2017 de Europese CEO van het merk.Visser wordt vanaf 8 januari opgevolgd door Nicolas Lopez Appelgren (foto), momenteel vice-president Retail Operations + Learning & Development bij Volvo.

 

Reageren is niet mogelijk.