Softwareproblemen vertragen leveringen Volvo EX30

0

Volvo heeft een leveringsprobleem met de nieuwe EX30, zo meldt een internationaal branchevakblad. De oorzaak: er zitten bugs in de software. De Nederlandse Volvo importeur bezweert echter dat er “momenteel” geen vertragingen bij de levering van de EX30 aan klanten in Nederland zijn.

Het branchevakblad zegt echter emailcorrespondentie tussen Volvo en haar dealers in handen te hebben waaruit blijkt dat er wel degelijk stront aan de knikker is. “Wij bevestigen dat Volvo onvermoeibaar werkt om het probleem op te lossen”, zo valt in de correspondentie van de Zweedse automaker met zijn dealers te lezen. “Er is belangrijke vooruitgang geboekt, maar de software voldoet nog niet aan alle eisen die nodig zijn om de EX30 vrij te kunnen geven voor levering aan de klant”.

Volgens een woordvoerder van de Nederlandse Volvo importeur heeft slechts een beperkt aantal klanten een paar extra dagen moeten wachten op de levering van hun EX30. De oorzaak zou “het moeten afhandelen van enkele kleine details” zijn. Volgens de zegsman zijn deze inmiddels opgelost. “We kijken er naar uit om de klantleveringen van de EX30 snel op te schalen”. Dat er wel degelijk een probleem met de software is, kan worden afgeleid uit het feit dat Volvo aan haar dealers gemeld heeft dat zij exemplaren van de kleine elektrische SUV die reeds op kenteken gezet zijn vanaf dinsdag een update dienen te geven. Deze ingreep zal er toe leiden dat op alle markten de leveringen van de EX30 vertraging oploopt.

Het is niet de eerste keer dat Volvo moet melden dat de software van een nieuw elektrisch model problemen veroorzaakt. Eerder was dat al het geval bij de EX90. Daarvan had de levering al een klein jaar geleden op gang moeten komen, maar vorige maand was er nog geen enkel exemplaar op kenteken gezet. Bij de EX90 bleek de nieuwe lidar-technologie niet te werken zoals het hoort.

Reageren is niet mogelijk.