Autoverkopen Duitsland: met name Opel deed goede zaken

0

In Duitsland zijn er in januari 213.553 nieuwe auto’s op kenteken gezet; een stijging van 19,1 procent vergeleken met dezelfde maand vorig jaar. Het marktaandeel van elektrische exemplaren nam ten opzichte van december 2023 met bijna een kwart toe. Dat was vooral te danken aan de zakelijke markt, dat goed was voor een registratiestijging van 23,3 procent. Het marktaandeel bedroeg 70,7 procent. Particulieren namen de overige 29,3 procent voor hun rekening. In dit deel van de markt steeg het aantal registraties met 10,1 procent.

Van de Duitse merken kende Opel in januari de sterkste verkoopstijging met 72,4 procent meer registraties. Het marktaandeel nam daarmee toe tot 5,9 procent. Bij Smart steeg het aantal registraties van nieuwe auto’s met 62,5 procent, hetgeen een marktaandeel van 0,6 procent opleverde. Goede zaken werden er ook gedaan door BMW (+44,2 procent; marktaandeel 7,5 procent), Mini (+35,4 procent /1,0 procent), Porsche (+24,2 procent / 1,8 procent). Volkswagen pluste 12,1 procent, maar dat was minder dan gemiddeld, waardoor het marktaandeel tot 19,5 procent daalde. Audi wist slechts 4,6 procent meer auto’s op kenteken te zetten, met als gevolg een krimp van het marktaandeel tot 7,2 procent. Ford (-9,7 procent) en Mercedes (-0,5 procent) wisten in het geheel niet te profiteren van de totale marktgroei.

 

Seat en Skoda lopen voorop bij de importmerken

Van de importmerken met minimaal 10.000 registraties groeide Seat het meest significant met een stijging van 80,2 procent naar een marktaandeel van 4,7 procent, gevolgd door Skoda met een verkoopstijging van 21,3 procent en een marktaandeel van 7,8 procent. De andere importmerken met een verkoopvolume van meer dan 10.000 auto’s in januari registreerden echter flinke afzetdalingen. Die was het meest significant bij Suzuki (-36,3 procent).

Op een lager verkoopniveau boekte Dacia verrassend positieve verkoopcijfers. Dat komt onder andere doordat de Spring bij onze oosterburen met de helft werd afgeprijsd.

 

Modellen

Het is bijna saai: de Volkswagen Golf voerde in januari de Duitse verkoopstatistieken aan, vóór de Tiguan. In 2023 was ook de T-Roc regelmatig op het podium te vinden, maar dit model moest nipt (met een registratieverschil van 84 auto’s) de Skoda Octavia voor laten gaan. Die auto behoort ook tot de Volkswagen Groep. De Polo, Passat en Transporter zorgen ervoor dat maar liefst 6 modelseries met het VW-embleem in de top-10 staan. Met de Seat Leon op de 8ste plaats ontmoeten zij daar een familielid van de Volkswagen Groep die daar normaal niet te vinden is.

 

Aandrijfvorm

Van de 213.553 nieuwe auto’s die in januari in Duitsland op kenteken werden gezet, waren 81.724 exemplaren uitgerust met een benzinemotor. Dat was een stijging van 16,9 procent vergeleken met dezelfde maand vorig jaar. Hun marktaandeel bedroeg 38,3 procent. 40.936 nieuwe auto’s hadden een dieselmotor (+4,3 procent), hetgeen goed was voor een marktaandeel van 19,2 procent. 66.496 exemplaren beschikten over hybride aandrijving (+31,0 procent; 31,1 procent marktaandeel), waaronder 14.394 stuks van het type ‘plug-in’ (+62,6 procent; marktaandeel6,7 procent/). Van de nieuwe registraties was 10,5 procent volledig elektrisch. Met 22.474 exemplaren waren er voor dit type personenwagens 23,9 procent meer inschrijvingen dan in januari 2023. Auto’s die op vloeibaar of aardgas kunnen rijden, speelden vrijwel geen rol op de Duitse automarkt in januari. De gemiddelde CO2-uitstoot van de nieuwe auto’s die afgelopen maand op kenteken werden gezet daalde met 4,1 procent naar gemiddeld 125,6 gram/km.

 

 

Reageren is niet mogelijk.