Maakt BYD nu al slachtoffers in Europa?

0

De Chinese voertuigproducent BYD heeft bij een recente aanbesteding voor de elektrische bussen van de Belgische openbaar vervoer maatschappij De Lijn aan het langste eind getrokken: haar producten bleken minstens 20 procent goedkoper te zijn dan de bussen van andere bieders. Maar qua duurzaamheid scoort BYD juist slechter dan de rest.

Doordat BYD de aanbesteding won, is de Belgische fabrikante van bussen, Van Hool, in de problemen gekomen. Op 11 maart zal een reorganisatieplan worden gepresenteerd. Dan zullen onvermijdelijk ontslagen worden aangekondigd. Van Hool zit al langer in de problemen, maar kreeg begin dit jaar een nieuwe klap te verwerken doordat De Lijn besloot om 92 nieuwe elektrische bussen bij BYD te bestellen. Dat het openbaar vervoer bedrijf voor een Chinese fabrikant koos en niet voor een Belgische aanbieder heeft tot heel wat verontwaardiging geleid. Het gaat in ­totaal om 500 elektrische bussen.

De Lijn zegt dat het geen andere keuze had: BYD bood de laagste prijs. Ook zou de Chinese voertuigproducent beter hebben gescoord op duurzaamheidscriteria. Maar uit het gunningsverslag blijkt dat BYD alleen voor het prijscriterium de beste offerte kon voorleggen. Voor de 2 andere criteria (duurzaamheid en garantie) eindigde de Chinese voertuigproducent als laatste.

Dat BYD zo goedkoop kan produceren, heeft verschillende redenen. De Chinese fabrikant specialiseert zich al jaren in elektrische voertuigen en controleert daarbij de volledige keten, inclusief de productie van batterijen. Van Hool begon pas later met de productie van batterijbussen; een beeld dat wij kennen van de Europese auto-industrie. Het Belgische bedrijf is hierdoor sterk afhankelijk van leveranciers. Nu zou je kunnen zeggen: “Eigen schuld, dikke bult. Dan had Van Hool zich maar eerder moeten voorbereiden op de productie van elektrische voertuigen”. Maar dat is niet het hele verhaal. BYD heeft voor miljarden euro’s aan steun van de Chinese regering in Peking gekregen.

De Europese Commissie doet momenteel onderzoek naar wat zij zelf “de over subsidiëring van Chinese elektrische auto’s” noemt. De verdenking is dat China de producenten in eigen land de concurrentieverhoudingen op de ­Europese markt verstoort met subsidies, zo vermoedt de Commissie. Als dat waar blijkt te zijn en er wordt niet ingegrepen, dat wordt de Europese industrie in de uitverkoop gezet. De huidige problemen bij Van Hool zijn daar een voorbeeld van.

De vraag is of interveniërend beleid van de Europese Commissie voor Van Hool op tijd zal komen. De Verenigde Staten lijkt in ieder geval al verder te zijn met het ontwikkelen van een strategie waarmee (te) goedkoop Chinese bedrijven van de Noord-Amerikaanse markt kunnen worden geweerd. Wil jij voorkomen dat de Europese auto-industrie kapot wordt gemaakt, zoals BYD van plan is? Dan is dit het advies: KOOP GEEN CHINESE AUTO.

Reageren is niet mogelijk.