Vraag valt tegen: Stellantis schroeft Italiaanse Fiat productie terug

0

Stellantis schroeft de productie van Fiat auto’s in Turijn de komende 2 maanden fors terug. Reden is de ingezakte vraag naar de 500e. Dit model loopt in de beroemde Mirafiori fabriek van de band. Ook de productie van de aldaar gebouwde Maserati modellen wordt op een lager pitje gezet.

Het valt niet uit te sluiten dat de productie in de Mirafiori fabriek in de komende weken volledig stil komt te liggen, zo laat een woordvoerder van moederbedrijf Stellantis weten. Dat kan gebeuren als de vraag naar de 500e en de Maserati modellen de komende weken nog verder afneemt. In de fabriek zullen er op 12 februari in ieder geval geen auto’s geproduceerd worden. In de periode tot en met 30 maart zal er sowieso slechts met 1 ploegendienst worden gewerkt.

Volgens de topman van Stellantis, Carlos Tavares, is er met de 500e helemaal niks mis, maar zijn de Italiaanse subsidies voor auto’s met een batterij-elektrische aandrijving te laag. Vorige maand vertelde hij aan Reuters: “Stellantis heeft de Italiaanse regering de afgelopen 9 maanden gevraagd om de verkoop van elektrische auto’s te ondersteunen”. Premier Giorgia Meloni noemt die uitspraken evenwel “behoorlijk bizar”. “De CEO van een groot bedrijf moet begrijpen dat overheidssubsidies niet op maat gemaakt kunnen worden voor een specifiek bedrijf”. Nou ja, dat was natuurlijk decennialang in Italië wel het geval, maar tegenwoordig ziet men er in Brussel scherp op toe dat er binnen de Europese Unie geen sprake is van oneerlijke concurrentie.

Meloni verwijt Stellantis op haar beurt dat het autoconcern te vaak keuzes maakt die tegen het Italiaanse landsbelang ingaan. Zij is van mening dat Tavares teveel productieorders toewijst aan fabrieken in landen als Frankrijk, Polen, Servië en Tsjechië. “Wij zijn altijd bereid om te helpen met alles wat banen kan opleveren in Italië. Maar als mensen denken dat het beter is om auto’s te bouwen in landen waar de productiekosten lager zijn, dan kan ik niets doen”. De regering Meloni overweegt overigens wel om een flink belang te verwerven in Stellantis om zo net zo veel invloed te hebben als de Franse staat die reeds een belangrijke aandeelhouder is en zo dicht bij het vuur zit.

Italië werkt al een tijdje aan een subsidiepakket. Met deze financiële ondersteuning wil de regering Meloni de aanschaf van een elektrische auto stimuleren. Met het subsidiepakket is een bedrag van afgerond 950 miljoen euro gemoeid. Daarmee moeten met name mensen met lage inkomens de mogelijkheid krijgen om hun oude, CO2-uitstotende, auto te vervangen door een elektrisch exemplaar.

Stellantis wil de autoproductie in Italië verhogen van 750.000 naar 1 miljoen eenheden op jaarbasis, maar verwacht wel dat de Italiaanse regering met steunmaatregelen komt, waaronder een aanschafsubsidie. Het steekt Meloni echter dat de nieuwe Fiat 600e in Polen gebouwd wordt. Ook de aanstaande Alfa Romeo Milano zal daar het levenslicht zien. De Jeep Avenger loopt daar nu al van de band. En Stellantis heeft besloten dat Servië de nieuwe Panda mag gaan bouwen. Duurdere modellen zoals D segment cross-overs voor DS, Lancia en Opel zullen wel in Italië geproduceerd gaan worden, maar de assemblage daarvan levert minder werk op.

Stellantis kampt overigens ook met een tegenvallende vraag naar de Opel Grandland. Daarom zal de productie van dit SUV model in de Duitse fabriek in Eisenach de komende weken ook worden verminderd.

Reageren is niet mogelijk.