Wordt Fisker gered door Nissan?

0

Afgelopen bleek dat Fisker vanwege haar financiële situatie flink in de piepzak zit. Het bedrijf is er zó slecht aan toe, dat haar voortbestaan aan een zijden draadje hangt. De startup waarschuwde investeerders dat zij binnen een jaar zelfs failliet zou kunnen gaan.

Maar hoop doet leven. Fisker heeft namelijk een plan. Eentje waarbij nieuw geld in de autofabrikant wordt gepompt, of waar een andere autofabrikant een reddingsboei uitwerpt. Het laatste nieuws is dat het beide zal zijn, want Amerikaanse media beweren dat Nissan in vergevorderde onderhandelingen is met Fisker voor een investering van 400 miljoen dollar, die de parvenu ongetwijfeld zou kunnen redden. De gesprekken zouden inmiddels zo concreet zijn dat de deal binnen enkele weken zou kunnen worden afgerond. Fisker en Nissan zijn het eens over de voorwaarden voor de deal en de overeenkomst doorloopt momenteel de due diligence-fase.

FiskerAlaska

In ruil voor de genoemde 400 miljoen dollar zou Nissan de productierechten in handen krijgen van Fisker’s elektrische pick-up, genaamd Alaska (zie tweede foto). Het idee is dat dit model vanaf 2026 gebouwd gaat worden in een van Amerikaanse assemblage fabrieken van het Japanse autoconcern. Aldaar zullen er 2 varianten van de band rollen: eentje met het Nissan logo en een andere versie met het embleem van Fisker. Het is nog niet onduidelijk of de Japanse geldschieter alleen het onderliggende platform van de pick-up gaat gebruiken om daar een in eigen beheer ontworpen carrosserie op te monteren, of dat het zal gaan om hetzelfde design. Badge-engineering dus. Hoe dan ook, Nissan krijgt op deze manier de mogelijkheid om op korte termijn het snel groeiende segment van de Amerikaanse markt voor elektrische pick-ups te betreden.

Noch Fisker, noch Nissan wilden commentaar geven op het verhaal. Dankzij de nieuwe alliantieovereenkomst van Nissan met Renault kunnen de Japanners onafhankelijk van de Franse autofabrikant plannen ontwikkelen op het gebied van elektrische auto’s en software. Het bedrijf zou nu de “vele, vele kansen” aan het verkennen zijn.

Fisker heeft moeite om kopers te vinden voor haar elektrische SUV genaamd Ocean (fot0). Deels komt dat door de hoge rentetarieven in de Verenigde Staten, maar ook door de negatieve publiciteit die het comeback-model heeft gegenereerd vanwege met name software problemen. Omdat de vraag naar de Ocean tegenvalt, heeft Fisker haar verkoopdoelstelling voor de elektrische SUV naar beneden bijgesteld: dit jaar zullen slechts 20.000 à 22.000 exemplaren worden gebouwd. Maar de Alaska zou het merk uit de crisis kunnen halen waarin de Ocean haar in heeft gestort.

Reageren is niet mogelijk.